Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
havstulpan

Mercury Optimax 175hk på Ryds 568

Rekommendera Poster

Hej Havstulpan, jag köpte ett gäng pluggar i samband med att jag köpte min LaserII. Jag går uppifrån och ner i storlek. Bara vädret blir lite bättre och vi har mindre vind och sjögång så skall det bli testning. Om du har båten på Gbg trakten kan du prova min LaserII-19 om du vill (hör av dig direkt till mig). Macro skall också prova den vid tillfälle. Vi kanske kan kombinera det? Mitt smartcraft monitor instrument är i bland uppe i 5800 Rpm utan att övervarvningslarmet tjuter, undrar om det är farligt. Jag skall snart till att borra i instrument brädan, men jag jagar en håltagare som är exakt 53 mm. Väntar dessutom på att jag skall få min temp mätare som varit försenad / Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det inte är samma proppar på 3cyl optimax och V6 optimax. Ytterdiamtern på prop.navet skiljer.

Pvs pluggarna ändrar ingreppet vid start inte toppvarv. Större hål=högre varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättaste sättet att ta ut Pvs pluggarna är att demontera proppen och ta dem från insidan med en större skruvmejsel. När de nya ska i så kan det vara bra med en liten gummihammare även om det går förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Angående PVS pluggar så påverkar det endast toppfarten marginellt. Däremot så blir accelerationen bättre med med större hål.

Havstulpan. Du kanske skall testa med Enertia 22 propeller. Jag tror en ger några extra varv jämfört med LaserII enl. något test jag läste.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag borrade upp 8mm i mina Solida pluggar jag kollade endast varvetalet det blev ca 50-75 varv på topp accelerationen märkte jag ingen skillnad, ska ta upp 12 mm idag får vi se vad det gör.

Tyvärr Magne mitt växelhus är större börjar vid 135hk och uppåt, jag har mitt vatten på ostkusten annars hade jag gärna sammanstrålat ändå för att byta erfarenheter. Ja ska kålla vad jag har i hålsåg ev 52mm i så fall kan du få låna då har du bara finlir med rundfilen kvar. Jag har offert ute på Ebay, den första kunde inte skicka till sverige, väntar på den andra offerten på 4st instrument. Magne köpte du original tankgivare? ska du byta ut den andra givaren rakt av? Passar hålindelningen då? Kostar givaren 1500kr?? Artikelnr har du det? Var köpte du och vad kostade dina instrument? Måste du inte ha förl.kabel till dem det verkar ju bara vara korta snuttar på varje instrument?

 Jaså 22mm av den sorten kanske kan vara något, det värsta är att det kostar ju en slant varje test...jag sålt min 17 Ballistic till förra motorn och istället köper jag en fin begagnad 19 Laser II, då får vi se hur den beter sig behåller den till reservpropeller annars...eller är det 20 jag ska ha denna svårare att hitta begagnad. 19 får jag till nästa helg då dags för nytt test med förhoppningsvis inkörd motor, nu har motorn gått ca 3 timmar visar 60 min inkörningstid med samma takt så krävs det 3 timmar till att köra in. Kan hända jag kör lite för snällt men detta ska bli en motor en vän lång tid framöver.

Jag hoppas kunna ta någon bild akterut, filmning blir värre då jag åker själv är vädret bra till helgslutet då har jag assistans få hjälp med filmandet. Ha det så bra. //Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havstulpan

Jag har gjort lite teoretiska beräkningar utifrån stigning på propeller.

115hk (2,07:1) med 19 ger teoretisk fart 41,54 vid 5500 varv Avdrag för slip (Olika beroende på vatten och propeller)

175hk (1,87:1) med 19 ger teoretisk fart 45,98 vid 5500 varv Avdrag för slip (Olika beroende på vatten och propeller)

175hk (1,87:1) med 21 ger teoretisk fart 50,82 vid 5500 varv Avdrag för slip (Olika beroende på vatten och propeller)

175hk (1,87:1) med 22 ger teoretisk fart 53,24 vid 5500 varv Avdrag för slip (Olika beroende på vatten och propeller)

175hk (1,87:1) med 21 ger teoretisk fart 52,67 vid 5700 varv Avdrag för slip (Olika beroende på vatten och propeller)

M.A.O du behöver hitta en propeller som ger mer varv än en Laser2 så att du kan gå upp i stigning annars hamnar du under 50 knop. Enertia har även en 21 propeller som kanske du kan få upp till 5600-5700 varv.

Den stora frågan är hur mycket maxvarv du får ut idag.  Maxvarvet behövs för att kunna beräkna ut rätt stigning.

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 13 maj 2010 | 09:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Letade runt lite på lite forum. Svårt att hitta bra jämförande tester men jag hittade ett citat från en som testat 19 proppar.

I tries Laser II 14x19,  Appolo 3blades 14 1/8x19 , and the Enertia 14x19 (wow).
Laser II = 54mph at 6000rpm 
Appolo = 55 at 6050rpm
Enertia = 57 at 6200rpm
on a single 225 verado

Enl. detta test så vann han 200 varv med Enertia mot Laser II

Det finns även SOLAS Scorpion som är en propeller med grymma rakevinklar. Tyvärr finns denna bara i 23 och uppåt och jag tror inte du får ut rätt varv med denna. Annars så är det en grymt snabb propeller.

Skall leta efter jämförande tester mellan Scorpion och LaserII och jämför varvtal.

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 13 maj 2010 | 09:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för propeller info intressant läsa, då kanske jag ska avstå 19 trots att jag hamnar närmare maxvarvet, idag uppskattar jag att det ligger på 5500 varv, kanske värt leta efter en beg Enertia alt. Solas....detta inte lätt minsann. //Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa hem en från USA. Flygfrakt. Moms tillkommer dock.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Det är ett alternativ att göra det, risken är väl stor man åker på tull på den förstås.... Har du möjligtvis tips om ngn bra hemsida eller är det ebay som gäller? Vad tror ni om Quicksilver cleaver i 23 ? Eller är det en propeller som man bara använder på tävlingsbåtar de med platt botten? Den lär väl ge högre varv/pitch ? //Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Cleaver är inget alternativ tror jag. Ren raceprop som jag intre tror passar din båt. Här får du nog i princip bara toppfart.

Nej jag tror Enertia är att rekommendera alternativt Solas Scorpion såvida den inte tar för mycket varv. Dock så tror jag du skall hålla dig till Mercury propellrarna eftersom dessa fungerar bra på 568:orna. Solas fungerar tydligen bra ihop med yamarins skrov men jag är osäker hur den fungerar till rydsen som ha en liten avfasning skida längst bak på skrovet.

En annan propeller som ger mer varv är Tempest plus som tydligen skall ge 2-300 varv mer än Laser II.

Slutsats Enertia 21 eller 22 alternativt Tempest plus 21 är nog bra alternativ om du skall få lite extra varv och fart.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MaCro! Tack så mycket för dina inlägg kanon! Jag kollat runt och hittade Enertia i 22 i USA den kostar runt 5000kr inkl tull och moms, inte så blodigt ändå. Tempest Plus är något nytt  för mig ska kolla denna med då i 21 i så fall. Vädret odugligt idag så det blir tyvärr inga tester idag....snart bara en månad till midsommar...sen vänder det..//Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Det var ju synd att vi var på var sin sida av sverige. Jag har kvar mina orginal instrument. Jag har en Smartcraft monitor, från den har jag en hyfsad SC100 sladdstump, men från ena sidan till den andra har jag varit tvungen att köpa till en skarvsladd. Det är bara vattentryck och temp jag kommer att ha kopplat till smartcraft. Jag har en katalog med några år på nacken men artikelnummeren är nog de samma. Det finns minst tre varianter Grå svarta vita och svarta med kromad kant, vilket jag antar att du söker. Så jag kan nog assistera. Jag betalade runt tusenlappen hos LG Marin i Göteborg för vattentrycksmätaren, Temp mätaren har inte kommit ännu.

Montaget har jag tänkt mig enligt bilden här vid sidan om, hoppas att det syns.

//Magnus

post-27982-1394236351,562_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där kommer bli jättebra med den nya på varsin sida om de gamla. Helst ska jag ha tag i gråa med kromkant kanterna går ju att byta ut så det har ingen roll går lika bra med svarta eller vita med. Jag väntar på en offert det lönar sig köpa i USA helt klart. Skicka en bild när du monterat. Lycka till. //Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla! Ikväll tog jag med kameran gjorde det första fullgasracet jag skickar 2 bilder dels inifrån och sen en bild akterut, det väldigt svårt när man själv i för det går ruggigt fort att göra en film är omöjligt om jag själv i. Ni der säkert att det bär iväg rejält. Ja kollade meb att det tar bara tar 15-20 sek för att uppnå denna fart. //Havstulpan.

post-10000082-1394236352,7471_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Sjukt coolt!!

Grattis till ett ruggigt ekipage. Du kommer dra ifrån det mesta nu.....

Angående filmen så får du väl montera fast kameran bakom pulpetrutan och rikta den mot aktern. Vi vill se.. hehe!

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MaCro! Tack! Filmen får komma lite senare, jag mer o mer nöjd med motorn måste jag säga. Måste säga att Ryds 568 klarar detta galant! Min förstärkning av akterspegeln kanske inte ens behövats...en kanonbåt! Sen jag bara säger...OPTIMAX...efter Verado lär denna vara bästa motorn. Ja hade köpt denna om inte den varit så tung. 31 minuter kvar på inkörningen....alla ni som gillar åka fort ni har inget förlora, det otroligt detta något jag borde gjort för 20 år sedan. Men man lever bara en gång...//Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade själv spetsat in mig på nya 618 GTI med en 150 verado som jag tänkte skrämma upp till 200hk med chip. Tyvärr så blev den båten en rejälp flopp pga. helt misslyckad layout.

Nu får vi se vad det blir. Hittar inget som matchar 568:ans bekvämligheter, layout och skrov. Kikat lite på Yamarin 63 BR som gör 47 knop. Kanske skall leta efer en optimax 175:a istället :)

Angående filmen så vet jag vad du menar. Jag har inte heller lyckats :) hehe

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 14 maj 2010 | 23:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt Häftigt !!  53 kn Förvånad

Håller med, nåstan omöjligt att filma.  // Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SORRY det var ju 54,4 Kn på tryck loggen, GPS fart ??  / Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Paddelhjulet registrerar upp till ca 25 knop sen tar pitotgivaren över som är en digital tryckgivare som är mera exakt mot en vanlig analog givare så jag tror de inte ska fela så mycket, detsamma gäller andra givare i Smartcraft temp mm som håller hög klass.//Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

50% effekt ger 25% högre hastighet (Drygt) verkar  vara ett ganska bra utbyte. Du kommer säkert upp i ännu högre fart när du laborertat med trimmen, prop etc.

Vad hade du som rekord förut med 115 Hk? Jag har kommit nästan upp i 42Kn .

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!Med 115 han ja inte laborerat färdigt ja körde med 17 2 hack hissat det gjorde att den övervarvade ja då hade jag passerat 41 han upp till 42knop innan varvet slogs av pga övervarv. Ja tror att det gjort 2-3 knop till med 19 samma hissning. Original 19 alu fick jag upp i ca 39kn med samma hissning, tyvärr gick det inte tilta då den släppte, testade precis innan jag skulle byta motorn. Ja sålt min 17 Ballistic så jag ska köpa en annan troligtvis satsar jag på en 22 Enertia alt. 23 Tempest Plus, den sista verkar vara gjord för att tåla hög hissning ihop med bra stävlyft. Kanske satsar på en powerlift till nästa år då ska det funka med 23. Tempest är ca 1000kr billigare mot Emertian. Jag köper direkt från USA. Du har nått max tror jag ev 21 med ett steg hissning till alt powerlift. Idag kanonväder bar 21 min kvar av inkörningen, därefter kan jag testa fullt ut. //Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Skall du gå på 23 och du idag kommer upp i 5500 varv med 21 så tror jag du tappar varv.

2 tum upp gör cirka 400 varv ner = 5100   tempest kanske ger 2-300 varv mer än Laser 2, det blir omkring 5300-5400 varv vilket är in lägsta laget. Kankse kan en powerlift hjälpa dig att få ut de sista varven.

Vi får väl se när motorn är inkörd. Jag tror att elektroniken ställer om sig då och ger lite tunnare blandning vilket kanske ger några extra varv. Når du skulle nå 5700 varv idag med 21:an så kan en 23 tempest bli perfekt. Jag tror ändå att Eneritan är ett strå vassare i acceleration. Den har enl. tester lite av det bästa av två världar

Teoretisk fart 23

175hk (1,87:1) med 23 ger teoretisk fart 55,66 vid 5500 varv Avdrag för slip (Olika beroende på vatten och propeller)

//Mac

 

 



Senast ändrad av MaCro | 15 maj 2010 | 22:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Macro, testade du med två hål upp?  ( vi som bara har 115)

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jepp, det gjorde jag. Inget jag rekommenderar eftersom båten inte fick tillräckligt med stävlyft. Detta gjorde att båten gick lite mer på näsan och därmed inte kom ur vattnet tillräckligt för att komma upp på skidan under. Tappande nog 1 knop på detta. Bytte tillbaka till ett hål upp så fungerade båten perfekt igen.

Det blev lite av samma känsla som när man lastar en person fram i båten.

Dock så tror jag att om man kommer upp i farter runt 45 knop så är båten redan så pass lyft ur vattnet att hissningen ger effekt. Men då krävs det mer effekt än 115hk.

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 15 maj 2010 | 23:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mera info visst. Motorn är nu inkörd det tog totalt ca 10 timmars inkörning för att motorn skulle godkänna 2 timmars variabelt varvtal, jag ska nu vänta om elektroniken ställer om varvtalet innan jag börjar leta propeller. Båten beter sig fantastiskt bra stävlyftet som inte fanns förut kommer när man tiltar ut den (utan att släppa) och börjar passera 45 knop ja kanske skulle pröva igen med en snabb 23P propeller. När man får stävlyftet då är det inte mycket av båt som är kvar i vattnet den känns väldigt lätt när man svänger det finns inga tendenser till wobbel eller överplaning. Jag gjorde en film men den blev på 208MB så den går inte klippa in här eller skicka den. Hur gör ja för att få göra en mindre så den går få in här nu var ja själv så det var inte lätt fixa det när det börjar gå undan...vägen blir liten när man samtidigt ska vara regissör och kapten...

Jag har även köpt trim/tilt och vattentrycksmätare 52mm SmartCraft  från USA som bör vara hemma om någon vecka. Är det någon som har teaklaminat över och vill sälja är jag intresserad.

Det skiljer väldigt mycket mellan förra motorn och denna och det ska det göra inkl. priset. Acceleration till fullfart tar endast 15 sekunder att nå 5500 varv, vridmomentet draget från 3/4 till fullgas väldigt kraftigt , marcfart runt 3500 varv där går den väldigt bränslesnålt går som tystas, bränsleförbrukningen totalt mot 115hk känns inte så hög som jag trodde det skulle bli. Jag rekommenderar verkligen Er som går i tankarna att satsa på en större motor, gör det, för mig är det det bästa jag gjort i mitt båtliv. En annan bra investering är hydraulstyrningen har man haft det en gång vill man inte vara utan. Nu väntar jag på fint härligt väder så jag kan få lära känna testa ännu mera. Trevlig båtsommar. //Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kul att det går bra för dig med motorn. filmen kan du lägga som den är på youtube och lägga in en länk här.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...