Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
havstulpan

Mercury Optimax 175hk på Ryds 568

Rekommendera Poster

Tänk på att det är en Ryds så förstärk riktigt ordentligt. Dessa båtars plastarbeten gränsar redan på det max rekomenderade. En 3mm rostfri plåt som går ner i motorbrunnen och böjer över ut på akterspegeln och sträcker sig från bb till sb och ca 40cm ner. Ordentligt bultad och sedan ett par extra stag på insidan går nog åt. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I uppkant på akterspegeln går kraften bakåt, i nerkant framåt. Det gäller att ha bra infästning av akterspegeln till stringersen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur räknar du då?

Mina beräkningar ger 55,65 med 23 5500 varv 0% slip. Att räkna med 20% slip verkar mycket tycker jag. runt 9% är väl mer realistiskt vilket skulle ge 50,6 vid 5500 varv.

Om den varvar ut till 5750 så skulle det ge 58,19 med 0% slip och med 9% 52,95.

Tyvärr har jag tappat min gamla kalkylator så jag gick på en formel jag hittade på nätet. Vet dock inte hur tillförlitlig den är.

//Mac

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående propellrar så finns även ett alternativ till Laser2:an. Solas Scorpion är en av de vassaste propellrar som finns. Denna propeller tror jag passar till Mercurys hub nav. Tyvärr har den inte varit aktuell för mig eftersom stigningarna börjar på 23 tum och är anpassad för båt med hög effekt. Finns i 23,24,25 osv

http://boatpropellers.iboats.com/Solas-Scorpion-Propellers/

ÅF sverige: http://www.hansenmarine.se/

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående förstärkningen kommer den att göras med 8 mm duralaluminium alt 5mm rostfri plåt på insidan av motorbrunnen där krafterna är som störst motsvarande på utsidan kommer 2st stora plåtbitar fungera som stor bricka och dels som tryckbelastare, nertill är inte belatningen lika känskig den som trycker mot båten där har jag redan en platta. Kraften är som störst vid kraftigt gaspådrag från och upp och det är inget man behöver laborera med kraften räcker bra till ändå. Plåtarna fästs av bultarna limmas med PL-400 lim. När båten sen väl planar ut blir det lite eller kanske ingen skillnad mot nuvarande motor enligt de som beräknat det åt mig. Helgen som kommer går åt till att göra en mall i kraftig kartong som plåtar ska tillverkas ifrån

Farten de fick fram i propellerprogrammet var 58,5 knop vid 5625 varv 23 prop, jag valde 21 LaserII och får se vad vi hamnar börjar där, 23 finns i lager så jag har rätt att byta fritt. Enligt Ryds test med motsvarande motor var farten över 63 knop, dock känner jag inte till propellervalet där. Dessa enorma farter är inget jag man ska använda gör man det ska det vara med stor respekt, hänsyn. Men den kommer gå mer en bra med 3/4 gas och jag tror inte den kommer bli allför törstig heller då den inte behöver arbeta speciellt mycket.

//havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Angående operation 568 har inte så mycket hänt, min motor är på väg någonstans i vida världen. Isen har gått här på ostkusten och jag har tagit fram båten ur vinteridet. Denna skall i dagarna fixas till med städning, tvättning,  vaxning och bottenmålning. Jag har idag fått monterat in förstärkningar på akterspegeln i form av 8mm duralaluminium, otroligt starkt materiel men ändå låg vikt och lätt att bearbeta. Båda sidobitarna är bultade ihop med UNF 1/2 bultar övre motorbultarna fick bytas ut till längre dito då det hela bygger 16-18 mm extra, för att göra det tätt och för att få det ännu starkare användes PL-400 lim/tätningsmassa enligt många det absolut bästa man kan använda det fäster på allt inkl fingrarna...jag skickar 2 bilder hur det monterats om någon mera är sugen att göra samma sak. Jag tror i o för sig det skulle fungera även utan dessa förstärkningar, men man vill vara lite extra säker. Jag vill samtidigt att allt ska vara klart när jag får min nya motor, den kommer då att vara 2-3 dagar där innan det åter är det dags för att doppa henne i sjön igen. Fortsättning följer.

Mvh //Havstulpan

post-10000082-1394236310,405_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför gjorde du inte en hel plåt på utsidan som även tog de nedre motorbultarna?

Skall bli kul å följa det här.

 

Se till å tag några före resp efter bilder så man ser skillnaden på storlek på motorn.

Jag har sett några 568:or med 135hk på blocket så det skall ju inte vara några problem med vikten, andra har ju liksom provat det redan....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Att det inte blev en hel plåt på utsidan de bedömdes att eftersom det redan sitter en plåt där och denna skulle räcka utan någon förstärkning enligt specialister. Däremot på insidan är påfrästningarna som störst vid acceleration, längre ner mot botten blir det inte samma kraft påfrestning då den kraften går in mot båten och där finns det redan mera materiel massa. vikten 135-175 är ju lika så där är det inga problem. Magkänslan litar jag på det känns riktigt bra, jag tror på detta lilla projekt annars hade jag inte vågat geyy mig in på det. Jag ska ta kort uppdatera vartefter något nytt tillkommer dels för att det är lite kul samtidigt ge andra som ev går i samma tankar lite vägledning om ev brister och även positiva saker. //Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej båtmänniskor Glad
Mycket intressant projekt du håller på med havstulpan! Jag funderar själv på att byta till en 115 hks optimax på min ryds 515 gtx. Hittade just en ryds 568 gt på blocket... ingen liten motor på den heller!!!!
Länk: http://www.blocket.se/gavleborg/Ryds_568_gt_26960373.htm?ca=18&w=3
Jag tror på ditt projekt, lycka till Skrattande

/ Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag såg just den i förra veckan detta gör mig då bara positiv dels är den motorn mycket tyngre sen kan jag inte se några förstärkningar. roligt du tror på det! Sen får ja ju en 115hk över till dig...handlarn ringde för en timma sen att min motor är hemma vi får se om det blir denna vecka han fixar den alt att det får bli veckan efter. De höll leveranstiden exakt från USA vilket är perfekt, jag återkommer tar kort så ni får följa utvecklingen. Under tiden har jag funderat på propellervalet först var jag inne på 21 men ändrat mig börjar med 23 då denna mor har en annan utväxling mot min 115hk, har jag fel om den inte varvar ur tillräckligt har jag full rätt byta till 21. Vi höres. //Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kul att du fick tag på en försäkring. Det kan annrs vara knepigt.

Jag skulle hålla Optimax för en bätre motor än Evinruden.
De är generellt snabba och snåla.

Laserpropellern är bra och tål hög hissning.
Med en 4.-bladig så förlorar du något i toppfart.
En bracket är alltid trevligt med powerlift. Det kan göra flera knop.
Såg en bra på webben (nåt med typ drev.se)
Tänk på att du kan blueprinta propellern och samtidigt ändra stigning till tex 22 tum (jag har en sådan).

I farter runt 50 knop räknar man normalt med 10Hk / knop
Efter 60 är det typ 20 Hk per knop.

Tänk på att rostfritt och Al korroderar friskt så att hålla ytskiktet tätt är superviktigt.

Lycka till och glöm inte att rapportera farten!

Vet någon hur det hänger ihop med Hubnav och propeller och splins för olika fabrikat?

Mvh

Peter

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för dina tips. Här kan du läsa om vilka hubnav som passar ihop (samma art.nr)

http://www.seasea.se/Motortillbehör/Trimplan_Propeller/Propeller

Jag varit in till min handlare och lämnar in min båt imorgon det är dock osäkert om den hinner vara klar till helgen den ska märkas och det kan ta lite tid. De hört med Murcury och säger 2 stegs lyftning och 23 propeller. Det ska bli intressant när det dags att testa. //Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Vore inte en fyrbladig prop att överväga? Har ni erfarenheter av power lift? / Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Dags för lite information igen ang. mitt projekt. Motorn kom denna vecka och har sedan monterats på plats, det har satts in dubbla smartcraftinstrument, montörerna gjorde snyggt montage av bränsleslangen som numera ingår i den svarta slangen, hydraulstyrningen passade utan några som helst problem. Den är testkörd på land med spolmuff för att säkerställa att allt är som det ska. Gången i V6:an är underbar. Den är högre och även bredare en gamla 115. Jag inväntar nu att regnet ska upphöra så att hon ska få göra sin premiärtur. Därefter så blir det inkörning i varierande varvtal, smartcraft säger sen till när den är fullt inkörd. Jag bifogar en bild på mitt nya ekipage. Vi höres.//Havstulpan.

post-10000082-1394236339,0385_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Sanslöst spännade detta!!

Hur löste du försäkringen? Vad kostar det per år?

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan du läsa om lite högre upp.

 

Man skulle vilja haft en före efter bild för att se skillnaden ur samma vinklar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag precis varit och sjösatt båten har kört hem båtkärran ska strax ta en kvällstur. Försäkringen slutade på 3900kr något dyrare en jag trodde jag har hög självrisk, jag hade hjälp lite kontakt med försäkringskunnig. Gick bra då jag har de mesta skydd säkerhet man kan ha till en båt. Har tyvärr ingen bild från den gamla i samma vinke, de skiljer klart en hel del. Optimax är ju liten om du jämför mot vissa 4 taktare av andra märken där även vikten är betydligt mera. I mitt fall var det inte svårt välja just Optimax. //Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag läser också om ditt projekt med stot intresse. Som nybliven 568 GTi ägare är det spännande att se vad  båten kan uppnå i fart.

Själv valde jag båten pga att den är familjevänlig, höga fribord och fin design. Att det även går att åka fort är ett extra plus.

 

Lycka till

Bertil 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Du har valt helt rätt båt, du kommer bli kanon nöjd törs jag lova. Höga friborden är oslagbart, den hur stadig som helst. En perfekt familjebåt helt enkelt. Sen kan man ju som ja testa lite extra på denna fina båt. Ja precis hemma efter första turen och det är inkörning som gäller, det är ca 1,5 timmar kvar av den nu. Motorn dricker olja nu ryker men det helt normalt. Fullgasprov är okej i max 10 sek. Ja gjort ett sådant och det mer en hästspark kan jag säga mätaren stod på 45 knop då...sen slog jag av varvtalet runt 4500 bara. Jag ska fortsätta köra in den efter alla regler. Dock tror jag att batteriet ska bytas en otrolig tröghet i denna motor mot min 115hk. Vet det ska vara min 750 CCA (EN) Amperetimmar ointressant när vi pratar Optimax. Tudor har ett High-Tech för runt 2000kr som jag får köpa. //Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående batteri, jag har ett Global 80 Ah som inte har 750 CCA men det startar utan problem hela säsongen. Jag borde dock köpa nytt jag med eftersom jag vet de som fått problem med för klena batterier, det har blivit dyrt... Men det är sura pengar 15-1800 för ett bra godkännt batteri....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt falla är ju 5 års garantin på motorn...då bara handla ett Tudor...konstigt den så trög denna 6:a starta går inte jämföra mot mindre Optimaxer.//Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det står i instruktionsboken vilket batteri man skall ha så det går inte å komma ifrån att det skall vara minst 750 CCA eller 105 Ah. Iaf till min 115 hk Optimax.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bella du har rätt! Ja kollade mitt batteri o det är 800CCA, det är nog motorn som är lite trögare bara säkert inget fel på batteriet ja van med 115 den gick så lätt det blir säkert en vanesak. Imorgon blir det byte av propeller från 23 till 21 sen ny provtur, rapport kommer då. Ha det bra. //Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man möjligen få se lite filmklipp sen från någon fullgasövning? Skulle både vara trevligt att se och att höra hur det låter Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flimklipp vore kul. Filmat bakåt så man ser och hör underverket från noll till toppfart :)

Men vi är nyfikna nu!! Vad toppar den??? Cool

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! filmklipp kan ja fixa senare när inkörningen är färdig, det 65 min varierande körning kvar det motsvarar minst det dubbla när man kör normalt. Ja bytt till 21 propeller idag varvet ligger nu på 5500 varv någon som vet om PVS  pluggarna påverkar varvtalet på topp med eller är det bara i accelarationen, jag kör med solida pluggar det kanske fel? Vad den toppar exakt svårt säga jag har inte testat till fullo under lite tid, idag fick ja till trim tilt justeringen i smartcraft  är ju digital givare. Jag gissar toppfarten ligger på ca 53-56 knop. Men det sköna är vridet ljudet accelerationen sen visst klart härligt när det går fort. Båtren beter sig hur stadigt som helst finns inga tendenser till wobbling eller överplaning. Får jag köra in den lära känna den mera kanske byta pluggarna då kommer den gå ändå bättre. //Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häftigt !!  

Jag skall också starta testa med PVSpluggarna. Jag har de näst störstahålen (standard?)  och upplever en viss slir effekt, skall gå ner i hål storlek. lite kalt i vattnet när man skall stå och byta dem. Jag har, utan några belägg, fått för mig att större hål inverka negativt på toppfarten.

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnus/Magne! Då hjälps vi åt testar tycker jag. Jag läst på om dessa Performance Vent System (PVS) pluggar seg plast , original är det large som sitter i och sen medföljer det 3st solida pluggar. De finns i small (7mm), medium (9mm), large (12mm) och solida. De sitter ganska hårt fast lätt ha sönder dem om man vill spara laborera hit dit ja har en liten brännare värmer dem snabbt då enkelt få bort, räcker då tilta upp sitta mot bryggan. Just nu har jag solida i, jag ska brova ta med mig borrmaskinan borr typ 5-6mm hål börja där sen testa hur den beter sig i varvtal fart. Sen enkelt bara ha en liten rundfil gå upp i diameter tills man är nöjd. Ev så köper jag en 19 propeller LaserII men rädd den för liten jag osäker på när smartcraften går in och varnar för övervarv? Man har en liten marginal mot maxvarv givetvis ska man inte ligga där över gränsen för lång stund men eftersom smartcraften godtar detta så finns det marginal mot övervarv. Sen nu på våren så är det bra ligga så nära max man kan för sen mot sen sommaren så kommer ju dessa HAVSTULPAN (er) som jag hatar. Dessa har jag dock lurat med min bottenfärg lite tillsatser. Prova du med åk in i någon vik tilta upp på med gummistövlarna så får vi höra resultaten. Nu ska jag gå ner till bryggan dit med borrmaskinen sen en provtur. Konstigt vad dessa 120 min inkörning kan vara långa, ja sökert kört 5 timmar men eftersom den bara godtar registrerad varierad körning lär det ta tid men det gör inget ett otroligt rolig nöje hobby detta. Lycka till med ditt testande. //Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...