Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
havstulpan

Mercury Optimax 175hk på Ryds 568

Rekommendera Poster

Mercury Optimax 175hk på Ryds 568 vad tror vi om det jag sett en som hade en Yamaha 175 på den båten fick som ett skott, denna motor tyngre en 175hk Optimax som endast är 25 tyngre en min nuvarande 115hk. Vet båten klassad för 115hk...vet skulle nåt hända så kanske det svårt få ut rätt summa från försäkringen. Båten är otroligt kraftig så där är ja inte ett dugg orolig. Men annars tycker det låter intressant stor lust att prova det rent någon här på forumet som har det kul höra vad ni tycker. Självklart för oss som vill ha ut mera fart, med denna 6:a så borde toppfarten öka ca 6 knop kanske mera. Kul höra vad ni tycker ja märkt det så många som jagar knop...så kom igen snart är våren här. Tack på förhand. //havstulpan....(er) vill vi inte ha. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när jag bytte från 100 till 150 på min gamla yamarin 5920 så gjorde det över 10knop i skilnad. Jag hade en toppfart på 40 med 100 och med 150 kom jag som mest upp i 52knop jag hade powerlift till båda motorerna så skilnaden var över tio knop. Din båt kommer garanterat gå jäkligt bra med 175hk o den klarar det lätt. kolla bara att det går att försäkra innan du byter motor. jag ringde runt till alla olika bolag och sa att jag skulle köpa en båt och undrar vad det skulle kosta att flörsäkra den. alla sa nej utom if och nåt annat udda bolag som jag inte kommer ihåg namnet på men jag tror det låg i norrnand eller nått.

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Kul att notera att inte du heller gett upp tanken på en flygande 568:a Jag har inga egna erfarenheter men om du läser den långa tråden om 568-:an, så finns det någonstans i mitten ett inlägg från marknadschefen på Ryds pelle som hänger på en rejäl motor med ett spännande resultat.

Själv är jag inne på powerlift spåret, och extra steglister, men det lär nog inte ge mer än max ett par knop.

175 hk kan nog få dig att komma upp i 50kn. Har du kvar tryckloggen ? Du kanske kröker visaren..Cool

// Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAHA

Meddela mig om du slänger på en 175 så man kan få åka medCool Jag tror att den båt Pelle på Ryds pratade om gjorde över 55 knop!!

Kanske måste du förstärka aktern med någon form av platta men det är lätt ordnat.

//Mac

 



Senast ändrad av MaCro | 12 februari 2010 | 19:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havstulpan, du kan nästan börja sälja biljetter. berätta om du gör slag i saken!

/ magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kul ni tror på det! Jag har köpesannons ute så jag kommer slå till om jag får tag i en till rätt pris. Min 115hk är så fin bara 78 tim drift men en ny 175 blir för mycket lägga i mellan. Sen har jag hydraulstyrning upp till 150hk men ja tror den grejar de extra 25hk med verkar så rejäl (Baystar)

Tryckloggen har ja inte kvar utan det är Smartcraft...så de kommer väl ut i smådelar istället...smile. Försäkringen ska ja kolla upp nu i helgen. Tack igen för bra synpunkter. Ja ska hålla er informerade när jag vet mera men nu väntar ja på annonssvar som jag hoppas komma snart. Vi höres. //havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! En liten rapport bara har 2 annonser ute men inte fått tag i någon beg 175hk optimax, jag återkommer direkt när jag vet mera hoppas verkligen jag finner den innan sjösättningsdx. //havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kommer nog bli en kul båt att fara fram över fjärdarna med. tänka bara på att ta det lite lagom när det är mycket vågor ute. båten klarar lätt motorn men kommer du i 50knop genom stora svall kan du lätt få sprickor i gelcoaten runt motorbrunnen mm.

/Styrbjrn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag ska förstärka på båda sidorna om sittbrunnen med duralaluminium som bultas med genomgående bultar. Jo givetvis det gäller tänka med sunt förnuft, det gäller det nu med med 115hk motorn bra klipp i den med. Men visst är det så där lagom sjö då vill man få henne sträcka ut, ska upp på båtmässan nästa helg höra om det är någon återförsäljare som kan ha en ny typ 2005-07 liggandes för att kunna pressa priset lite. //havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger ett par mercury 200xs SkrattandeSkrattandeSkrattande (optimax) på blocket om du vågar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nej det törs jag inte ser viktskillnaden för stor gäller även Yamaha o Suzukis modeller nej det är 175 optimax som gäller är bara så...får väl skicka en hittegodspeng till den som lyckas hitta en till mig...smile, har även börjat kolla lite på powerlift men vet i tusan tycker det som det verkar att motorn blir flera ggr lättare att stjäla då kan ev tjuvar bara slipa skära av mellan powerlift och motor? Men vill man stjäla finns inga hinder, en kamrats båtmotor stals förra veckan (60hk) ekipaget låg kvar i isen den var ca 30cm de lyckades ändå komma åt få bort de undre motorbultarna....ingen skada på akterspegeln sen ska man ju inte ha båten i sjön vintertid är inte försvarligt alls. Men det visar vill man ha motorn så går det inte hindra..de tog sig tiden ta bort reglagekablarna med i - 10grader....man brukar säga att lås är för ärliga människor. Nej nu väntar ja på 175:an vi höres. //havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer nog att gå som ett skollat troll. Hoppas du får tag i en motor och kan ge oss en rapport när du sjösatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släng på en Yamaha 200 hk 2-takt, väger endast 1 kg mer än Mercurys 175 hk optimax. Då går den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för tipset! Då blir det väl byte av instrument o reglage men detinte hela världen. Fast optimax är optimax.... //havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läget just nu: Jag annonserat dels här och på blocket på att köpa en 175:a jag fått flera tips dels Z200 yamaha, Yamaha V-mac och även Zusuki men inte Optimax. fördelen med optimaxen är ju motorn den är otrolig tycker jag de övriga faller ur av den anledning att de dels är tyngre och för att båten är förberedd gjord för optimax man slipper byta ut allt så att säga. Jag har hört med lokala handlare och har fått ett acceptabelt erbjudande. Jag kommer att beställa en fabriksny motor inkl montage. Jag lämnar min 115 i inbyte då jag tycker det för klumpigt tungt att hantera. Leveranstiden är tyvärr ca 7 veckor. Jag kommer i detta forum komma med tips för och nackdelar mm. Jag ser fram emot sommaren 2010. //Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ men 135 har en annan utväxling än 150 och 175hk motorerna. Köpa en 150 känns inte heller rätt för mig då det samma vikt och inte så mycket billigare mot 175 hk. Sen vill man så klart ha den utrustning på motorn om man skulle köpa beg mot nytt dvs båda smartcraftinstrumenten, reglage, stålpropeller mm. Men tack för tipset. //havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Havstulpan

Mycket kul projekt det här, Du kommer garanterat få en av de snabbaste båtarna på forumet.

Frågan är bara hur man löser försäkringen. Finns det något bolag som godkänner detta monster :)

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den andra tråden så skrev du ju att du skulle riva ut all instrumentering så du kan du ju välja en ny motor oavsett märke, eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Försäkring har jag löst har valt en med hörgre självrisk kommer då ner till ca 3300kr per år. Till Bella: Jo eftersom instrumenteringen tillhör motorn så blir den ny. Jo kan i och för sig välja annat fabrikat har kollat på det men det är mycket som talar för optimaxen bl.a är det vikten sen är den 2-takt direktinsprutad som jag vill ha. Evinruden är okej men jag väljer Optimax, jag har inte haft en bättre motor, det finns säkert en massa på forumet som vill hålla med. Mercury har verkligen lyckats komma tillbaka där de hör hemma ifrån att ha varit riktigt dåliga ett tag. //havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var tokbilligt. Det betalar jag ju nästan för min vanliga båt.... Kanske skillnad på var vi har båten å hur gammal du är.

Är man 30 år som jag å har båten i Stockholm så är det nog dyrt.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var skitbilligt. Gratulerar! Har du köpt motorn enu. och har isen gott? Jag är lite nyfiken på och höra hur den kommer gå?

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ja det bra pris hade bara styvt 2000kr på 115hk så det det höjdes drygt 1000kr. Skillnad där jag bor o sen ja nästan dubbelt äldre...fast man blir aldrig vuxen tydligen. Motorn beställer jag förhoppningsvis imorgon, eftersom ja lägger min i inbyte. Ev vill försäljaren se motorn då blir det lite trassel då båthusets utsida där är det snö...alt han åker hit kollar motorn så vi är överens. Den är kanon men förstår honom med i så fall. Nej isen det dröjer tar nog 3 veckor till innan den går, det så grunt i min vik, ev så har snön isolerat kanske går fortare. Jag kommer sjösätta direkt då och får sedan ta upp båten åka in få allt det nya monterat för att åter sjösätta inköra. Ska sedan rapportera in mera in detta forum. Lycka till alla ni andra som ev har liknande i tankarna eller som vill finlira på det ni har. vi höres. //havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till!!    Propeller, Power lift & Rails mm får väl sälla sig till fin lir.

/ magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack! Kör första året med original rostfri propeller (LaserII) kan hända den är rent av för stor för min motor, propeller är knepigt det svårt hamna rätt.//havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Då har projektet börjat. Motorn är beställd idag och leverans runt 3 Maj, det finns ingen i Sverige hos generalagent eller övriga återförsäljare som har en 175hk optimax med L rigg. Min handlare skall kolla upp lämplig propeller om 21 är vettigt för min båt 695kg 195kg för motorn eller om man måste upp till 23, den leveras med Laser II. Om inte pitotgivare ingår så kompletteras den upp med det för att bli stabilare i loggen när det börjar röra på sig, paddelhjul ska visst bli istabilt då. Det blir en sista sjösättning för mitt nuvarande ekipage så fort isen går får ha detta ca 3veckor i sjön räknar jag med. Så fort den nya kommer hem tas hon upp igen för att åka till handlaren som gör montage av det nya. Återkommer med mera info när något nytt inträffar. //havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att det kan bil svårt att landa rätt med propp. Med en så kraftig motor skulle jag överväga en fyrbladig propp. Det kan du kosta på dig (prestanda mässigt)och antagligen ändå inte tappa fart.

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tror nog att du kanske kan klara dig med en 21p eftersom utväxlingen på 175hk ligger på 1:87 mot 115hk 2:07.

Tips: Enertia propellern finns upp till 22p vilket kan vara ett alternativ.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kul höra era inlägg och kunskap, har just fått besked från uträknat propellerprogram att det ligger på gränsen till 23 jag valde original 21 och kommer placera motorn i 2:a hålet uppifrån dvs har ett fritt hål uppåt (standardmontering),på 115hk laborerade jag med att hissa motorn ett hack till men den sista proppen ja testa var tror ja Ballistic 18 eller möjligtvis 19 osäker där. Men dels ville den varva över och samtidigt upplevde jag inte stävlyftet som lika bra som när den satt monterat med ett hål fritt. Kommer utgå därifrån varvar den för lite= hissa ett hål. För mycket= 23, jag tror ja klarar mig med dessa 2 alternativ, tycker Laser II är till och med något bättre en Michigan Ballistic men kanske en inbillning. Fick oxå beskedet att den enda givare ja behöver köpa extra är tankgivaren väntar med den så länge. Paddelhjulsgivaren=0-20 knop (bäst enligt generalagent), sen tar pitotgivaren över sitter förmonterad på riggen. Så man får faktiskt ganska mycket på köpet när man väljer 135 o uppåt när det gäller smartcraft och rostfri propeller. Tack så länge. //havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du kommer att varva ur både 21 och 23 propparna. Med 21 blir den teoretiska farten med 20% slip bara 43 knop, med 23 blir den 47.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...