Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Lillis

250-400" ??

Rekommendera Poster

Blir galen, kan liksom inte bestämma mig eller komma på vad jag verkligen vill ha.

Har inte ägt annat än en Flipper 700 tidigare och nu vill jag ha nåt roligare och nyare.

Funderar på följande båtar:

Windy 8000

Nimbus 22 DC

Nimbus 26 DC Epoca (svårt med budget på 400)

Askeladden 705 Voyager

Ryds 23 DC

Nej, jag är inte främmande för amerikanska båtar men jag blir genast lite osäker när jag funderar på dom. Lite som min skepsis över importerade bilar. Man köper visserligen alltid grisen i säcken när man köper beggad båt och jag kanske är ute och cyklar men amerikanare blir jag automatiskt lite extra skeptisk emot. Finns ju faktiskt några som verkar trevliga:

Monterey 214 - får man ju nästan ny för 400

Regal 2550

Sea Ray 225 eller 240/245

Hur som helst, vad säger ni. Vad är det jag vill ha? Förmodligen den vanligaste frågan på forumet men jag ställer den ändå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju inte svara för vad DU vill ha..

Men jag hade tittat på något som är mer användavänligt..

Bellafalcon, Flipper 760 eller liknande. Har en god vän som har en Flipper 760 med en ny D4 i, kör ifrån de flesta DC båtar om man nu vill göra det. Drar ca 1L/Dist. Lite flatbottnad = slår i krabb sjö, annars en toppenbåt! Med gigantisk taklucka.

Förstår inte hysterin med DC? Går ju bra att använda några dagar per år! Då kan man lika gärna köra en rib i mina ögon..

Kikar du amerikanskt kan jag rekommendera en Bayliner 2556, mitt ex var det lite tjall på, men båtmodellent är grymt nice! Liten och behändig med sina 26 fot. Dörr att stänga till ruffen, rymlig toa. Flybridge!

För att sätta lite griller i huvet på dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst, en dc är inte alltid så användarvänlig. Men så är jag ingen hysterisk båtanvändare och ska ut på sjön varje helg eller till varje pris. Jag åker ut när det är fint helt enkelt. En dc passar mina behov, eller rättare sagt, dom kabinbåtar jag skulle kunna tänka mig är utanför min budget.

En rib, nja. Jag vill ju kunna sitta och fika eller käka i en skön soffa och jag vill kunna stanna över natten om jag så vill. Helst vill jag kunna gå på toa i båten också.

Bella Falcon är en modern båt som jag absolut skulle kunna tänka mig men så är den utanför min budget också. Aquador 23 HT, helt okej men för dyr. Flipper 760?..  Hoppas jag inte trampar nån på tårna men jag har ägt en Flipper 700, flipprarna från den här eran är ju för tråkiga. Har kikat på några 717 och är rädd att jag skulle känna likadant som med 700:an jag hade.

Det är inte lätt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem har sagt att det är lätt? ;)

Kanske lite över det din budget, men Delta 25? Grymt sjövärdig båt, fika å sovvänlig.. Kanske lite trång, men det är bra båtar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har åkt en Delta och gillar dom, verkligen. Men lite utanför budgeten som sagt, verkar vara svårt att hitta något under en halv mille.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skam eden som ger sig, det var en 25:a till  salu i somras för 400 nånting..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg den också. Ser ju riktigt trevlig och modern ut för sin ålder.

Bensin eller diesel kvittar för mig, jag åker eller kommer inte att åka enormt mycket. Inte så mycket att jag får igen kostnaden för diesel. Ska väl vara andrahandsvärdet då..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något som är lite synd så här års är att man inte direkt kan åka och testa båtarna.  Då hade man kanske hittat någon modell som man inte tänkt på innan.

Jag skulle  personligen inte tänka så mycket på om det är en europeisk eller amerikansk båt.  Man kan nog hitta sin båt lite varsomhelst om man har ett öppet sinne.

Någon modell  av de du nämner ovan jag har testat är Sea Ray 225.  Trevliga båtar med mycket öppen planlösning.  Dom känns rymliga, går helt ok i sjön.  Lite sol och bad båt som man blir glad av att åka med.  Four Winns har en liknande modell som också är fin.

Personligen skulle jag definitivt kolla på Cobalt. Riktigt bra båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Regal 8,3 Ventura, kan det vara något? Någon som har några synpunkter på dom båtarna, sjukdomar eller annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle (utan att båten är till salu) tala mig varm för Ryds 23 DC.

Supervettig genomtänkt layout, trygg gång, otroligt stabil, rejäl kvalitet. Lite hög planingsfart (22-23kn), men möjligtvis beroende på min (original)prop. Allt som fanns på min önskelista kunde bokas av. Har för mig att jag skrivit lite mer om modeller och årgångar i annan tråd. Kortfattat, undvik gärna första årsmodellen (2004), efteråt gjordes lite småfix. Undvik klena dieslar, varvet experimenterade med många modeller innan nuvarande, som inte heller tydligen är helt optimal. Bensinmotorn går som en dröm, men fyll plånboken (vilket väl gäller de flesta snabbare motorbåtar)!

Fler frågor om båten? Maila på!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har själv haft både en Flipper 700 och en Nimbus 22 dc spectra. Flippern var en trevlig båt, men går inte speciellt bra i sjön. Nimbusen går bättre i sjön, men är väldigt användarovänlig. En ren dagbåt.

Vill man ha möjligheten att sova över, kolla hellre på en större båt. Det ligger faktiskt en Princess 266 ute för under 400`, antagligen lite gör det själv, men en annan klass. Windyn låter också som ett bättre val i mina öron. Sen är väl smaken som baken, jag gillar inte USA båtar, men det gör vissa andra. Det är olika koncept.

Förövrigt kan man visst vara ute med en DC i alla väder, lite beroende på storlek. Jag tar upp nästan sist på marinan. Jag har full komfort även på hösten. Mer komfort än alla seglare... :-)

Lycka till!

Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg ett mässreportage i nån blaska att Jeanneau Cap Camarat 635 DC på 6,47 m kunde köpas ny för under 400k.

Standardutrustning : Godkänd låsögla, Rostfri förpulpit, Hydraulstyrning, Bord, Lanternor, Kompass, Vindrutetorkare stb, Fast tank 136 liter, Öppningsbar mittruta, Teak på fördäck, Dynor i ruff, Lampor i ruff, GT stolar, Diskho med tryckvatten, Dusch akter, Kapellgarage, Vattenskidkrok, Badstege, Varvräknare & powertrimmätare, Självlänsande, Bäddyna i ruff, Öppningsbar lucka på ruffdörr.

Senast ändrad av jiha | 24 februari 2010 | 20:27

post-10003659-1394236257,5761_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också sett Princessen, vilken lockar mig lite. Tyvärr har jag långt att åka för att undersöka den. Möjligtvis kan man ju skicka en besiktningsman..

Ryds 23 DC, ingen toa, vilket jag insett att jag faktiskt vill ha, annars verkar det vara en kanonfin båt!

Just nu har jag dessa båtar kvar på listan

Uttern D68, lite liten för 2 1 att sova kanske?

Sea Ray 225 WE, inget kök, kanske klarar sig utan fast monterad platta, kylfack går att lösa.. Tvekar lite om jänkarbåten är jag.. Alternativt Sea Ray 240 SD eller Sea Ray 260 OV.

Windy 8000, den som var mest intressant såldes förra veckan, vill helst ha med u-soffa bak. För övrigt gäller väl allmänt skick som det viktigaste i ett sånt köp.

Nimbus 26 DC, hittar jag en fin för 400 så visst, men det verkar kanske inte troligt.

Askeladden 705, vet inte riiiktigt om jag är så förtjust i den. Behöver titta på en för att få en rättvis uppfattning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang toalettbristen i Ryds....du kan få min Portapotti...;-)   Säljaren hade köpt en, som aldrig använts...som jag inte heller använt... Tycker bara det känns så otroligt struligt, när det kan lösas på annat vis. Självklart lite lättare om det finns en fast monterad i ett separat rum, då förstår jag det (lite) mer...  Man kan inte få allt...frågan är vad som är viktigast på båten Glad   Lycka till!

Senast ändrad av Espresso | 25 februari 2010 | 12:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, självklart springer man inte på toa hela tiden. Men när man verkligen behöver så är den väldigt uppskattad. Sen vill jag inte ha en portapotti, placerad under nån dyna. Pinknödig blir man väldigt ofta på kvällen eller tidigt på morgonen. Hur bökigt är det inte att då behöva bädda upp för att använda den? Dagtid kan man ju nästan vara utan den, även om vissa behov är trevligast på en riktigt toalett, om än liten och trång sådan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Regal 2550 och är mycket nöjd kortare turer med övernattning och kan gå över vilken sjö som helst i stockholms skärgård. Då är vi 2 vuxna och två halvstora barn. Den går riktigt bra i sjön och ´ bra design på båten.

//Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då måste jag passa på att fråga. 2550:n har ingen toa som standard, eller? Har sett annons på en där man verkar ha monterat/byggt ett eget utrymme. På dom andra har jag fått uppfattningen om att det är 1 stickkoj på varje sida i ruffen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha finkammat blocket flera gånger om funderar jag på om inte Askeladden 705 är vad jag vill ha? Får ju för budgeten ganska vettiga sovutrymmen, riktig toalett och en hel del utrustning på en inte alltför gammal båt (typ 00-01:a).

Ska nog ta och bege mig för en närmre titt...

Senast ändrad av Lillis | 02 mars 2010 | 15:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev till slut en Nimbus 26 Epoca Coupe -90 med en AD41. Grymt nöjd så här inledningsvis. Jädrar vad fint den går :)

Tack för alla synpunkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det bara att säga jättegrattis till en fin båt, tycker själv att nimbusarna är riktigt fina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...