Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Knarr_variant

Vad är detta

Rekommendera Poster

Det måste vara till ett ankare som står uppochner med stocken i den smalare ringen och flyna hängande över den större ringen. Man kan också se en rulle för ankartampen längst ner vid relingen. Det var mitt tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarhållare, Jag har en i samma ide, fast det är ett plaströr, hade ankaret sruvat i sittbrunnen tidigare bökigt att ta fram, skitigt att stuva ner, nu hänger ankaret färdigt på pulpiten färdigt att läggas ankarlinan finns i en korg strax intill.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej-det ser ut som fäste för ett så kallat piteå ankare-vilket läggs i -upp och ner !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Piteå ankare, ja med båten följde det med ett ankare varav typen som jag alldrig har sett förut... Är det ett bra ankare. menar du att man bokstavligen lägger i ankaret fel väg?

Tack för era svar, var på väg att skruva bort fästet =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, ankare är ju tunga saker och bör nog inte tillåtas så mycket rörelseutrymme? Varför låta ett pite-ankare skramla runt i en sådan vid och klen hållare?

Noterar f.ö. att akterpulpiten sitter ganska långt in på akterdäcket, genom att klicka på avartarbilden. Finns mao rejäl däcksplats akterut om den klena ringkonstruktionen ifråga. Nåt antagligen ganska lätt och lite mer utrymmeskrävande kan kanske vara mer aktuellt?

Hmm, ett snabbfäste...nånting snabbt lättillgängligt skall rimligen stickas i uppifrån, kanske konformat. Kan det vara nån sorts fiskeboj eller flöte?..Obestämd

Forgus länkbild på ett piteankare var intressant, idel kraftig spets och bara liten yta. Ser nästan lite exotiskt ut i mina ögon, och funkar nog heller inget vidare här i västkustens gyttjebottnar. Tydligen mest stenskravel på bottnarna norrut efter all landhöjning? //Thomas

Edit: Kanske ändå, ihopfällt blir väl piteankaret ganska konformat??

Senast ändrad av Thomas-1 | 13 februari 2010 | 17:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...