Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
segelskorv

Spot satellit nödsändare & gpslogger

Rekommendera Poster

Då jag saknar elsystem och båten ligger långtifrån vhf-landstationer så funderar jag på om inte en sådan här liten dosa kan vara något alternativ till en liten hand-vhf med  kort räckvidd. Den kan till skilnad mot en vanlig PLB också skicka ett medelande om att läget är ok ombord och anhöriga och vänner kan se var man är på googlemaps.

Ola Skinnarmo hade en med sig på Nordostpassagen seglingen och lät folk följa deras färd på internet. Borde ju då också funka på en liten segelbåt när man inte har mobiltäckning som ett billigt alternativ till en dyr satelittelefon ombord på en liten J17.

Kostar 1500 att köpa abonnemang runt tusenlappen per år. Går ju att använda till lands också om det skulle finnas behov av den.

Verkar vara bra pryl att visa oroliga och kompisar därhemma att man fortfarande flyter och var man är.

Någon som har skaffat någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cool Har du någon länk till en sådan manick?

Senast ändrad av sunerotting | 12 februari 2010 | 09:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det lämpligt att lämna mobiltäckning med en J17? Med tanke på båtens storlek och konstruktion? Det finns ju positionering via mobil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oki, tack!  Fast på den där sidan finns det ju en epirb för knappa 2000:-  De har verkligen rasat i pris, i andra länder alltså!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. det finns ingen anledning att köpa i Sverige längre. Jag sprang runt på mässan i göteborg med prislistan från England i handen. Trots mässpriser så var ALLT jag ville ha, dyrare här.

http://www.findmespot.eu/sv/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ofta får man ju höra att Sverige är en sån liten marknad, därför är priserna högre.  Kan inte vara mer fel.  Sverige tillsammans med Norge och Finland är giganter i sammanhanget med 1 båt per 7 invånare.  England eller Storbritannien med sina 61 miljoner invånare borde vara dyrare eftersom de har 1 båt per 130 invånare och således färre båtar totalt än i Sverige, allt enligt transportstyrelsens statistik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den billigaste Epirb på den där mailspeed marine sidan som länkades den där Acr mini 300 B för 153 pund tror jag man ska se upp med. Har för mig att jag läst någonstans att man skulle sluta med satelitövervaka 121,5mhz så att bara de som går på 406mhz bandet kommer att fungera i fortsättningen. De epirb som klarar 406mhz är dyrare på sidan.

Spoten har ju fördelen att den inte bara sänder nödmeddelanden just att detta att den kan sända jag är ok samt fungerar som tracker är ju fördelen med den samt help funktionen fast där får man komma överens med anhöriga om hur det ska tolkas och användas.(help går bara till anhöriga till skillnad från sos knappen som går direkt till larmcentralen)

Annars är väl 1495kr för spoten billigare än 229 pund käns det som utan att ha riktig koll på vad pundet står i.

edit missade att det var inklusive abb isåfall är väl priset ok såvida det inte bara är som i sverige där dom bjuder på extraavgiften för trackingen 39€ om det är komplett basic service som kostar 99€ per år som ingår i priset är det ju bra. Fast frågan är ju om det fungerar med engelska abonnemanget från sverige.

Senast ändrad av segelskorv | 12 februari 2010 | 15:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...