Vilsen 0 Postad 11 Februari , 2010 Hej! Är nybörjare (har en Uttern 690 -80 idag) och skall byta nu i vår. Gillar att sova ute några dagar i sträck och har tröttnat på att hukande behöva bygga om båten varje kväll o så fort någon är nödig... Vi är 4-6 st i familjen (2 vuxna o barn 8,10,17 o 20) och vill ha 2 rejäla dubbel-sovplatser bäddade o klara dygnet runt, precis som det är i en Bayliner 285/2855. Utbudet av dessa är begränsade, även i USA där vi kikar för tillfället. Vi har tittat på båtar för upp till max 400tkr klappad o klar i Sverige, dvs Bayliner 285 -02 till -05. Ekonomin är naturligtvis begränsad och jag vill för enkelhetens skull hålla mig till EN motor och ETT drev. Snälla någon hjälp mig; Vilka övriga märken/modeller på båtar kan jag leta efter? //Vilsen Senast ändrad av Vilsen | 11 februari 2010 | 18:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 170 Postad 11 Februari , 2010 Hej, Jag har kikat runt efter liknande båtar för att byta upp mig. Du skriver inte vad budgeten medger eller årsmodeller du funderar på men de modeller jag fastnat för är Searay 280/290 och Regal 2860/2960. De mindre modellerna brukar man kunna hitta med en 7,4l alt. 2x4,3L medans de större oftast har 2x5,0 eller mer. I övrigt har också Maxum, Crownline, Chaparall, Monterey liknande båtar så det är tycke, smak och budget som sätter begränsningarna. /Christian Du skriver inte vad budgeten medger eller årsmodeller du funderar på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilsen 0 Postad 11 Februari , 2010 Nää... Nu har jag varit inne både på Searay 280/290 o Regal men de får man antingen bygga om när man skall sova/äta, eller har de dubbla motorer... :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 170 Postad 11 Februari , 2010 Hej, Searay 280 finns med enkelmontage - även om dubbelmontage är vanligare:http://se.yachtworld.com/baatar/2002/Sea-Ray-280-Sundancer---6978-1942365/country.usa När det gäller Regalen får jag erkänna att jag hade fel... de verkar bara ha dubbelmontage och dinetten är väl sådär... /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maaaackan 0 Postad 11 Februari , 2010 om du har en begränsad budget till 400K se till att du har 50K som säkerhetsbuffert när båten är levererad och klar då du kommer få serva motor drev och förmodligen byta kapell ganska snart då solen tär rätt hårt på detta,ström och lite annat smått och gått. Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joche 0 Postad 11 Februari , 2010 Tittade på liknande båtar som dig, men föredrog till slut än äldre 2855 (1993:a) men väldigt välvårdad. Dels för att den har fler sittplatser inne och inte bara fyra inomhus vid matbordet och sex rejäla kojer. Den båt vi har var bytt mycket på när vi köpte den och vi har fortsatt byta kylskåp med mera så mycket är nytt. Det går alltid åt en del extrapengar även om vi hade tur att tidigare ägare bytt till exempel motor, drev och kapell som är stora kostnader. Vi hade en mindre segelbåt tidigare och är väldigt nöjda med gott om plats, stort kök separat stor midkabin och toalett. Det är en flytande sommarstuga som går i 35 knop. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilsen 0 Postad 11 Februari , 2010 Hurra för Sea Ray! Nu har jag i alla fall 2 modeller att titta efter, även om det verkar som att jag får en -07 Bayliner för samma pris som en -02 Sea Ray :-) Några fler modeller med enkelmontage o dinett? (Lägg märke till att jag lärt mig ett nytt ord, Enkelmontage) :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 12 Februari , 2010 Inte för att sätta griller i huvet på dig, men.. Dubbelmontage har vissa fördelar. - Enklare att manövrera - Säkrare, du har en motor kvar om den ena skulle strejka mm. - Snabbare upp i fart Behöver ju inte bli dyrare drift bara för att man har två puffror. Stor båt och en puffra innebär ofta att motorn jobbar hårdera, slits mer, drar mer bränsle osv.. Det finns lika många synpunkter och åsikter som det finns människor.. Själv har jag bara en motor och tycker att det räcker.. Lycka till med båtletandet, det är ett mycket gemytligt problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 12 Februari , 2010 Övriga märken /modeller.. Tittar Du på båtar i USA så kolla denna sida, mycket bra sida med massor av bilder o även videofilmer på båtarna, ger ett seriöst intryck även gott betyg på Ebay. http://images5.ecarlist.com/cgi-bin/viewall.pl?dir=1347_510922 Denna är ett exempel gillar deras layout.....Doral oxå ett bra val med ungefär lika lösning ombord, härligt stora badbryggor!!!!! Funnits 2855 på blocket för 300-350....... Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilsen 0 Postad 12 Februari , 2010 Doralen (270 cs) var ju inte så pjåkig... Uppfyller ju alla mina krav, fast ser lite trängre ut än Bayliner 285... Väldigt få båtar till salu. Fortf Vilsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 13 Februari , 2010 Hej Vilsen!! Länken jag skickade är på en -99 2870 Cruisers inte en Doral....alltså samma storlek som 2855 både längd o bredd. 27 fotare är givetvis mindre. Framförallt Doral ligger högt i pris i intervallet -02-05. Få båtar till salu, tror att dom handlar mest med bankåtertag o framförallt mindre båtar, men när dom har litet större så känns det som dom ligger ganska bra till även prismässigt o framförallt =seriösa!!!Tydligen även litet kontakt uppåt.....God bless avslutar alltid deras videos (: Kollat 2855:an på Blocket? 320 tkr känns som väldigt mycket för pengarna. Berätta för oss fortsättningen på ditt letande!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 13 Februari , 2010 Hallå, vilsen. Har haft div märken som nämns i tråden. både Doral och Cruises ligger låååångt före bayliner i fråga om kvalite, känsla, detaljer, och bling-bling. om jag får skriva min åsikt här så tycker jag att 2855 har en riktigt kass planlösning i sittbrunnen, då soffan och körplatsen ligger betydligt högre i plan än soffan bak, vilket liksom skiljer av gemenskapen när man sitter där. samma som 2655 och äldre bayliners. Hela den övre sittgruppen känns ganska föråldrad. hadde en 3055 för några år sen, och den är betydligt bättre i upplägg, skulle vilja säga att den är ovanligt stor för att vara 30fot. jag vet att du inte vill ha dubbelmontage, men åk o jämför 2855 mot 3055 så kommer du förstå.. Doral=Grymma båtar. måste upplevas! helt underbara. dock ingen vettig agent i sverige. men dom är ganska prisvärda även i staterna. jag ska själv inhandla en boca-grande när stålarna har ramlat på plats. Cruisers=samma nivå som doral. fina som fan. har precis skaffat mig en 3470. fina material på inredning o bra ihopskruvat. ngt okännt märke i sverige. svindyra på reservdelar från fabrik. så... mitt tips, bayliner-gå upp i storlek, eller byt märke.. men det e ju bara jag de.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 13 Februari , 2010 Killroy! Kollat hos dessa? Kul att höra av någon att kvaliteten är som den känns. Otroligt läckra båtar båda med sin annorlunda inredning/layout, alla andra märken är ju exakt likadana invändigt. Dorals 25 fotare litet äldre. har oxå samma inredning/badbrygga o targan åt fel håll(: För min del blir det en Montecillo 25 när jag fått ihop cashen.....(dröjer)..............så dj...fina!!! www.ccmarine.dk Boca Grande 3 mille -10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 13 Februari , 2010 en liten notis, badbrygga!!! 3055 samt 2855 har en ok badbrygga.... tror man, jag trodde åxå det, tyckte den var kanon.. tills jag fick Doralen.. tyckte den såg muppigt stor ut på bilderna innan. men jävlar va den var bra!!! som hallen hemma.! ett tillbehör som jag numer aldrig vill vara utan. Hel enkelt ett måste. försöker lägga upp ett par bilder. dom säger mer än tusen ord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 13 Februari , 2010 en länk till bayliner test. http://www.boattest.com/boats/Boat_video.aspx?ID=555 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilsen 0 Postad 14 Februari , 2010 Tack för det! Detta var ju en hel vetenskap, har suttit i flera timmar nu på yachtworld och försökt skapa mig en uppfattning... :-) Ännu mera Vilsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 14 Februari , 2010 Av någon anledning så har jag snöat in på Maxum 2800 SCR. Jag har inte sett någon irl än men det som tilltalar mig är att man slipper blandningen v-koj/matplats http://www.boattrader.com/search-results/NewOrUsed-any/Type-any/Zip-12234/Radius-500/Make-maxum/Length-28,29/Sort-Price:ASC/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 14 Februari , 2010 Doral, badbrygga, två stolar o bord, grill, kött o rött, glass till efterrätt.........snacka om sjötomt!!!!! JAPP Maxum är heller inte dum...... Welcome to dreamzoooone!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 15 Februari , 2010 hehe... en liten grej till som du bör ha i tanken.. genomgång genom vindrutan, dom flesta har det, alla bayliners o maxum, men vet att tex. searay, och Formula. har glömt detta... helt värdelöst utan! ännu en grej som man inte vill vara utan! att halka runt på ett smalt skarndäck går helt bort!! //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilsen 0 Postad 20 Februari , 2010 OK... Nu börjar det närma sig! Maxum 280 SCR eller Cruiser 2870? Eller Bayliner 285... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilsen 0 Postad 20 Februari , 2010 Har faktiskt hittat Maxum 2900 m enkelmontage!! Den verkar ju perfa! :-) Vilken kan ha bästa andrahandsvärdet i Sverige? En -00/-01:a Maxum / Cruiser eller en -03/-05:a Bayliner 285? Kan få hem oavsett för inom min budget... Mindre //Vilsen Senast ändrad av Vilsen | 20 februari 2010 | 02:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 20 Februari , 2010 Bästa andrahandsvärdet.... tippar på Maxum o Bayliner. Cruisers är nog litet okända här i Sverige. Andra sidan tror nog att inget av dem är något dåligt köp o att Du troligtvis får tillbaka dina pengar (minst) oavsett köp.Har man upptäckt Cruisersbåtarna o är intresserad så tittar man givetvis på dom som finns...... Så egentligen enkelt....bestäm Er o köp!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 24 Februari , 2010 nyfiken... hur går det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilsen 0 Postad 13 Mars , 2010 Nu är vi på G igen..? Har växlat till mig $47 000 när dollarn var nere i 7,20, nu är den nere i 7,03! Har tittat på ett otal båtar nu men inte kommit till skott, får se nu till veckan. :-) Det lutar faktiskt åt en Bayliner 285 -04 eller -05:a pga planlösningen o dörren till midkabin (och naturligtvis priset). Men vi får se... Jag återkommer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lirare 0 Postad 14 Mars , 2010 Faan killroy du om nån borde väl veta att formula har en genomgån i framrutan!! ;-) hur går d annars med båten(arna)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilsen 0 Postad 2 April , 2010 Så var det klart! Det blev en Bayliner i alla fall ... En -04 med under 100 gångtimmar! :-) Kommer i början på maj... YES!! Mycket mindre //Vilsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilsen 0 Postad 2 April , 2010 Skall man montera elverk (till AC:n) eller en Webasto-värmare? Skall kika runt om det finns en tråd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser