Lil-Bossan 0 Postad 11 Februari , 2010 Jag har ett litet problem. Det här handlar inte om träbåtar utan det handlar om ektrappor. Jag har fått i uppdrag att slipa och lacka ektrappor. Jag har provat med pensel men det blir inte bra. Kunden är MYCKET petig. Jag har frågat de flesta målare jag känner och alla säger att det är nästan omöjligt. Då slog det mig att om någon vet så måste det Ni. Ni med träbåtar. Ni som gillar att hålla på med detta. Ni som varje år visar upp era fantastiskt fina båtar i skärgården. Är det någon som har ett bra knep på hur jag ska göra. Skulle vara tacksam om någon kan och vill ge mig ett bra tips. Tack på förhand. Danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pripps 0 Postad 11 Februari , 2010 Eldriven lackspruta, nackdel med att täcka mycket bara, men det blir jäkligt fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mlonn 0 Postad 11 Februari , 2010 Hej! Pensel går jättebra och är det jag skulle rekomendera, MEN det gäller att ha en bra pensel och rätt teknik. Vid rätt handhavande så är det nästan omöjligt att skilja ett sprutlackat och penslat resultat! Vad använder du för lack? detta är också väldigt avgörande för resultatet. Använd ingen typ beckers el dylikt som du kan hitta på byggmarknaden och absolut inte någon vattenbaserad så kallad lack. Jag skulle välja internationals goldspar under förutsättning att trappan är inomhus och utsätts för ett lätt slitage dvs där man inte går med skor. Annars så skulle jag välja en 2k polyurethan lack tex. perfection. MVh Mårten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 Februari , 2010 Vad är det som inte blir bra? Ja lackningen förstår jag men på var sätt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 12 Februari , 2010 iiingenting är omöjligt som Gunde brukar säga. Om kunden vill betala för ett perfekt absolut slät högblank transparent lack så är det en del jobb. Jag skulle välja en 2-k polyuretanlack för hårdhetens skull. Skulle inte detta fungera: Efter slipning av trappan och sedvanlig dammsanering, ta en rulle täckplast med samma bredd som trappan, fäst änden på plasten längst upp ovanför första trappsteget, låt rullen täcka översta trappsteget så att du får en provisorisk lackbox. Lacka med sprutpistol ett trappsteg i taget och för varje färdigt trappsteg rulla ner plasten allt eftersom, använd tunna reglar av trä om plasten kommer för nära lacken. Alternativt så penslar du alla lager med mellanslipning och lackar på detta något omständiga sätt endast det sista lagret. Jag skulle försöka spruta lacken något förtunnad med mellanslipning och klibbduk för att få bort damm. Har du inte lackat med sprutpistol så hojta till så får du en del tipps. Mvh Matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser