Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Gäst Henrik

Endast klickljud vid startförsök

Rekommendera Poster

Gäst Henrik

Inlägget verkar inte fungera så jag skriver igen Har en Mercury -84, 90hk rak 6:a. Igår kväll la den av. Drog ner på gasen (ej till tomgång) och då la motorn av. Efter detta gick den inte att starta. Det hörs bara ett klickljud och startmotorn drar inte runt överhuvudtaget. Har kollat batteriet och det är ganska fullt, åtminstone så att startmotorn skulle försöka. Några tips på vad som kan vara fel?? (har kollat säkringen också)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Kolla så att solenoiden funkar på startmotorn(att startmotorn verkligen slår till), och att den snurrar. Låter som något blockar så att motorn inte kan rotera! Brukar vara lett å seia att den har skurit, men vi ska inte måla f... på väggen med engång. Börja med start motorn/batteriet o kolla så att du har tillräkligt med krem för att s.motorn orkar snurra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst /P

Klickar solenoiden kan det lika gärna vara kolen i startmotorn. Solenoiden kan ju fortfarande fungera och dra in kuggkransen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nicke

Hej Om motorn stannade först beror det ju inte på startmotorn, men den kan ju ha stannat av en tillfällighet och startmotorns solenoid eller kol eller elanslutningar(dålig kontakt/jordfel) kan krångla. Vill du vara säker på att inte motorn har skurit fast, ta bort alla tändstift och försök dra runt motorn för hand på något vis. Går motorn runt är det säkerligen något med startmotorn som är boven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik

Hade detta problem på min bil och trodde det var startmotorn eller solenoiden men det var det inte. Det var helt enkelt så att minuskabel till motorblocket var dålig. Kolla detta innan du börjar krångla med startmotorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bonb

Hej, Hade precis samma poroblem på min Mercu´ry 80 -76'a, där var det jordfel från batteriet, gick inte att dra igång med extra batteri, det fungerade dock när vi jordade i motorns chassi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jordfel! Håller stenhårt på den teorin! Visst låter det som om det skulle vara soleoniden, men inte kan den göra så att motorn stannar! Sjöluften (salt?) är ju inte direkt snäll mot alla elkontakter, så ett jordfel på en båt är ju inte direkt en sensation ... Skulle helt klart börja med att kolla upp det elektriska på båten, innan jag börjar riva motorn! Försök att isolera elen genom att koppla från allt utom motorn. Felsök strukturerat varje koppling för sig! //mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hände exakt samma sak på min Suzuki 85hk! Tvivlar dock på att det är samma problem då oddsen är ganska höga. Motorn bara dog och när jag försökte starta bara klickade reläet som du säger. Startmotorn hade dock bara kilats fast i startkransen och efter ca tio startförsök lossnade den. Anledningen till att den stannade var att det blivit ett brott i ena tändkabeln. Jag skalade om kabeln och satte ihop den igen och den gick som aldrig förr! :shock:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...