Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Stream

CtekComfort Indicator

Rekommendera Poster

Hej,

är det någon som testat Cteks Comfort Indicator?

http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx?charger=comfort-indicator-panel&type=addon

Jag funderar på att skaffa den för att ha lite koll på batteriet. Den kostar ca 300 spänn. Det är inte kul när man är på väg in i Gillöga Skärgård och GPS:en och ekolodet plötsligt lägger av pga ett urladdat batteri.

Jag vill inte ha en avancerad batteriövervakare då jag bara har en liten segelbåt utan generator. Mina förbrukare är VHF, GPS, logg-/lodinstrument, en Isotherm 32 liters kylbox, FM-radio, lanterna, och ruffbelysning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en multimeter och mät spänningen själv, det blir både noggrannare och billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en multimeter men det är för trassligt och inte snyggt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men exakt vad är det den här mojen gör:
Det är en högst grov voltmätare som mäter batterispänningen.
Grön diod för spänning över X volt, >90%
Gul för spänning runt Y volt, mellan 40-90 %. Det är stor skillnad mellan 45 och 85%, men det säger instrumentet inget om, det visar samma värde.
Och Röd för under Z volt, under 40%. Då är batteriet alldeles för djupt urladdat för att det sal må bra.

Alltså är instrumentet alldeles för grovt för att ge någon egentligt användbar information.

Då har du större glädje av en analog voltmätare för under hundralappen även om analoga mätare också är för onoggranna.

En digital voltmätare som visar ner till hundradels volt  är vad du behöver för att kunna se hur mycket kapacitet du har kvar på batterierna på 10% när. Över hela skalan mellan fulladdat och helt urladdat. Men då får du nog räkna med litet mer än 300.- om du inte händig.

Resonemanget att du har en båt utan generator och därför inte behöver behöver någon avancerad övervakning låter helt fel i mina öron. Tvärtom skule jag säga.
Den som har generator kan ju starta motorn om det börjar krisa med ström. Och omedelbart vara på grön kvist.
Men vad gör du? Du måste ju få varning i god tid innan batterierna är urladdade. För sedan sitter du ju där, mellan stenarna vid Gillöga.

Senast ändrad av Eilean | 12 februari 2010 | 17:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så att du har kan få upp spänning i din gps?

Jag tror att comfort indicatorn mer är tänkt som att du går förbi båten i garaget och ser att det är läga att ladda. Så tänker jag bygga på instrumentpanelen i min lilla fiskebåt som alltid står på trailer i garaget, lätt att koppla in och lätt att se när det är dags.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eilean har helt rätt, med liten båt utan generator blir strömekonomi extra viktigt. Så det lutar nu åt en digital voltmeter som monteras vid elpanelen. Hur ska jag tolka siffrorna i voltmeterns display?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se artikel på sid 76 i Praktikt båtägande nr 2 2010. Tex 11,7 volt = 95% urladdat.

/Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter vad jag förstår så gäller voltvärdena som ni diskuterar när batterierna är i vila dvs. varit utan belastning en längre tid- fungerar alltså inte att bara mäta spänningen under drift för att få en uppfattning om laddningnivån.

Eller.....????Obestämd

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. Och även nej.

Visst är det så, skall man enbart av spänningen kunna avgöra laddningsgraden måste batterierna ha vilat några timmar.

Men, när man 'kan sin anläggning' kan man även få en hygglig uppfattning om laddningsstatus när man har förbrukare man ofta använder inkopplade. Man 'vet' t.ex att lanternorna sänker spänningen med t.ex 0,2V när de är inkopplade med fulladdat batteri.

Bäst är ju naturligtvis om man också har en noggrann amperemätare i systemet.
Då får man efter en tid ännu bättre känsla för laddningsläget vid en given belastning. Och dessutom får man bonuseffekten av att kunna bilda sig en uppfattning hur mycket man har stoppat tillbaka under pågående laddning. Och ser tydligt när det är fullt.

Senast ändrad av Eilean | 15 februari 2010 | 18:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man är väldigt beroende av att ha koll på batteribanken så tycker jag nog att en investering i en

tankmätare typ Battman eller något annat fabrikat kan vara vettigt med tanke på vad nya batterier kostar och för den delen allt annat nödvändigt som man skaffar till sin båt.

Blir inte så värst mycket dyrare än att skaffa bra volt- och amperemätare-och ger en helt annan koll på laddningläget.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båttekniks voltmeter ser bra ut. Om jag monterar den direkt på batteriet, innan elpanel och förbrukare borde jag kunna läsa av den utan att ta hänsyn till spänningsfall pga förbrukare om jag låter bli att slå på huvudströmbrytaren - stämmer det?

post-21843-1394236243,9987_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej. Spänningsfallet pga belastning sker inte kablarna (om de inte är gravt feldimensionerade) utan i batteret. Så det spelar ingen roll var du kopplar in mätaren. Så länge du mäter utan någon förbrukare påslagen. 

Men det är riktigt så långt att är huvudbrytaren av i ditt förslag avlagen kommer du mäta batteriets spänning vid noll belastning. Men du har väl strömbrytare på eller för de olika förbrukarna du har ombord och kan slå av på dem istället? För att få tillförlitliga värden skall batteriet fått vila några timmar.

Jag tycker att man i princip skall låta bli att koppla in något överhuvudtaget före huvudströmbrytaren. Huvudströmbrytaren är en säkerhetsdetalj och skall den kuna fungera som en sådan skall den bryta all förbrukning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...