Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Leakim

sjökort i iphone

Rekommendera Poster

Så här ser mitt fodral ut. Det heter Everest vilket antagligen betyder att jag köpt det på Stadium.

Leakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navionics marine: Scandinavia east, 95:- Innehåller hela Sveriges kust och alla större sjöar och kanaler.  Det ingår även kort en bit in på Norge förbi Oslo och ner på det Norska huvudet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

iPad blir ju ett lyft. 10 tummare för 6 - 7000,- alla andra möjligheter som inte vanliga plotters har.

Ser fram emot introduktionen i april!

Leakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såg ett sjökortsprogram till iphone på mässan som inte var släpt enu men det skulle släppas i aprill tror jag. dom visade en demo och det liknade Navionics som jag har laddat ner för 95kr fast fördelen med detta var att man kunde få kurs upp och en 3D vy. Dock kostade det 600kr men det såg sjust ut.

Hoppas att man kan få ner en uppdatering till Navionics snart med kurs upp för detta program är superbra. har testat det genom skärgården på en kryssning och så länge man är utomhus så visar det minst lika exakt som min Garmin plotter. svårt att hitta nått bättre för 95 spänn tror jag.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största problemet med Navionics som jag ser det är att ikoner för grund och bränning är pyttesmåt och omöjligt att se när det rör på sig lite. Inte blir det störe när man zoomar in kortet heller, fixar dom inte detta är det oanvändbart i steniga farvatten.

 

/Tom D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så sant men jag tror att det är få som kommer använda iphone som enda navigationshjälpmedlet utan jag tror dom flesta har ett papperskort bredvid.

 

fixar dom kurs upp och att grunden följer med i zom så vore det kanon. annars får man köpa det andra som jag såg på mässan. synd att jag inte kommer ihåg vad det hette. får kolla nästa helg.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt använder jag en HTC Touch HD windows mobile och PathAway 5 med BSB kort. det fungerar så pass bra för mina små fisketurer att jag aldrig behövt ta fram papperskorten. men nu är man ju lite sugen på att kunna använda Iphonen. Men jag kan säga att GPS:en i HTC är bättre än Iphonen. gäller även funktionerna i program för navigering kring våra vägar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I februarinumret av Practical Boat Owner finns en artikel med en praktiskt test av navigation med iPhone och Navionics-appen. Den kan beställas via PBO:s hemsida för nedladdning som pdf för hutlösa 6,95 pund. (4 sidor). Artikeln är läsvärd, men knappast värd 75 spänn - det är ju mer än vad hela tidningen kostar i pappersformat...

I senaste numret (april) av Practical Boat Owner, diskuterar en insändare förhållandet med mobiltelefoner och GPS-navigering och huruvida telefoner verkligen använder sann GPS-positionsbestämning, eller om de bara använder mobilmaster och därmed är beroende av operatörens täckning.. Detta med anledning av denna artikel. Jag citerar och översätter svaret från artikelförfattaren Colin Jones:

--

Trots våra ansträngningar, har dessvärre Apple inte varit särdeles samarbetsvilliga med information i detta avseende. Såvitt jag har förstått, så har iPhone faktiskt en riktig GPS-mottagare och som kan fungera även i Flygplansläge, såsom de nya Nokia och Blackberries. Det är dock viktigt att inse skillnaden mellan dessa och iPhone. Även om iPhone ju har en riktig GPS-mottagare, så fungerar den inte riktigt på samma sätt som en GPS-navigator. I praktiken tar den i första hand fram sin position genom triangulering av signaler från mobilmaster, för att skaffa en första, snabb fix och för att boota upp GPS-systemet. Om man är för långt från mobilmaster, kan det ta upp till 30 minuter för iPhonen att skaffa sig en pålitlig positionsbestämning. Detta är ett av skälen till att Navionics klokt nog rekommenderar att iPhone och dess App inte skall användas som enda navigationshjälpmedel.

--



Senast ändrad av Segelbo | 11 mars 2010 | 08:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en HTC Touch Diamond 2 med Garmin Mobile XT och Bluechart som hjälpmedel på sjön...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis! vad kommer sen, tro? iHouse och sedan iWorld kanske...Skrattande



Senast ändrad av Segelbo | 16 mars 2010 | 10:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har både en iPhone och båt så har jag givetvis laddat ner Navionics à 95:-. Kan vara bra att ha som reserv och för nöjes skull när man sitter på en Finlandsfärja.  Men för den seriösa navigeringen planerar jag att använda papperskort för översikt och min Garmin 60CSx för det omedelbara närområdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sjön är en praktisk liten gratisapp från eniro till iphone 3GS, den kräver kompass därav endast 3GS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

iPad som plotter i segelbåt, verkar vara helt möjligt !!

Fördelarna, i förhållande till att investera i en stor vanlig GPS plotter är många.
 
PEKSKÄRM
Pekskärm ger betydligt bättre förutsättningar att utnyttja skärmens yta och ger även möjlighet till förbättrade gränssnitt.  Pekskärm finns förvisso numera på många vanliga GPS plottrar, men ska man upp i storlek och prestanda som på en iPad rör det sig om mkt dyra, stora och strömslukande utrustningar.
(Förutom nya Garmin GPSMAP 720 som har bra pris och faktiskt förvånasvärt snabb, men där är höjden på skärmen ändå inte mkt större än på en stor PDA samt att Garmins vektoriserde kort är mkt plottriga i lite utzoomat läge. I alla all fall om man inte väljer minst detaljer, men då ser strandlinjen ut som, jag vet inte vad. Kass med andra ord)

VÄLJ SJÄLV TYP AV KORT
Möjlighet att välja mellan raster sjökort och vektoriserade (beroende på vad man tycker är bäst, läs gärna motiveringar för raster under www.memory-map.com/boating.htm

VÄLJ SJÄLV PROGRAMVARA
Möjlighet att välja navigations programvara (finns redan en del olika och fler kommer det att bli)
Favoriten är www.memory-map.co.uk/iphone/in...
(varför M-M kan anses var ett mkt bra val är en annan historia)

INNOVATION
Inbyggd magnetisk kompass och accelerometer öppnar för innovativa extra funktioner som inte finns på en normal GPS plotter. Finns redan möjlighet att automatiskt visa kartan i färdriktning och pejlkompass.  Screen auto rotation gör att skärmens storlek kan utnyttjas optimalt, seglar man t.ex. väster-öster så är det bara att vända enheten till landscape läge och seglar man norr-söder vänder man den till portrait läge. Vi kommer att få se en mängd nya sätt att använda en dator ombord på båt.
iPad skärmens suveräna rörelsekänslighet och möjlighet till multi touch kontroll ger helt överlägsen, och än så länge unikt sätt att interagera och styra programvaran.

STRÖMFÖRSÖRJNING
Eget batteri vilket gör att man kan flytta runt den där man själv vill använda den (lite svårt med en vanlig stor och klumpig GPS plotter.  Dessutom, för att vara en så pass stor skärm så är iPad strömsnål.

PRISET
Och sen ska vi inte glömma priset som blir  en fraktion av vad en stor pekskäms GPS plotter kostar.

Finns det då inga problem med en iPad lösning ?


RUGGED iPad
Hur är det med tålighet mot stötar och vatten. iPad är känslig men det finns redan en lösning och fler lär det bli. Kolla här www.andres-industries.de/index...

EXTERNAL BT-GPS
Den inbyggda GPS enheten är inte särskilt  lämplig för segling, men även här finns det en lösning som verkar fungera (har testat på iPodTouch).  Installera t.ex.  roqyBT (80 kr) och använd sen vanlig Bluetooth GPS puck. Detta ger i sin tur flera fördelar. GPS enheten kan placeras för optimal mottagning och ger hela tiden en GPS signal, även när du stänger av din iPAD. När du sen startar iPad igen så behöver man inte vänta för att få fixerad GPS position.

AIS
Ingen möjlighet att på ett enkelt sätt koppla in en AIS för plott av sjöfart på sjökortet?  Det bör inte var ngt större problem då det  redan i dag finns serial port-Bluetooth konverters (t.ex www.iogear.com/product/GBS301/). Programvarorna finns och kommer att utvecklas vidare för AIS.

SOLLJUS
Som det ser ut just nu så återsår det bara en sak som inte är helt självklart och det är hur pass bra iPad fungerar i direkt solljus. Skärmen blänker mkt men detta problem borde kunna minskas med en antiglare film screen protection? Men bortsett från problemet med spegelreflexer av himmel, hur bra är den i övrigt.  Det finns de som säger att den inte är lika bra som en iPhone.   Det finns även uppgifter som gör gällande att iPad stänger ner sig om den blir för varm vid exponering i direkt solljus. Kanske är detta endast ett problem vid slör en högsommardag på våra breddgrader.

Den här reviewn (

) verkar inte så lovande, men iPaden är här utan antiglare film och en kamera bild säger kasnke inte så värst mycket om hur man egentligen upplever bilden. Andra reviwers skriver att bilder på iPad skärmen syns lika bra som på en iPhone, och i så fall är det helt OK. Andra säger att det inte går att läsa bok på iPad i solljus lika bra som på Kindle plate. Men det är ju inte så konstigt eftersom Kindle plate gjord för svart vit text.

Någon som har erfarenhet av en iPad i direkt  ock starkt solljus ??

_Anatidae___OE36___/)____/)____



Senast ändrad av hemnv | 15 april 2010 | 23:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Klart intresant nu ska det bara fram appar för radar, ekolod, ais (VHF) oxå.
Har du kört Memory-maps sjökort (Maptech) blir det kurs upp i programet, är grunden ordentligt utritade? inte en flugskit som det är i navionic.

 

/Tom D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Memory-Map (MM) är anpassat för BSB kort (raster, vanliga kort som är skannade), så man får oftast en mer detaljerad bild än på många vektoriserade kort (förutsatt att man har alla specialer). Från början var Memory-Map ensamma om att erbjuda en sjökorts navigator för PDA som tillåter användaren att flytta och zooma kortet med nära nog momentan rörelse. På iPhone så fungerar detta helt exemplariskt, ingen lagg överhuvudtaget. Sen finns det en hel del andra fördelar gentemot många av de andra produkterna som numera finns gratis och att köpa.

 

Memory-Map Pro  för Windows Mobile  har stöd för inkoppling av AIS enhet så att man kan se kommersiell sjöfart med fartvektorer direkt på ditt sjökort tillsammans med din egen position. Nuvarande version för iPhone tycks inte ha detta  (ÄNNU). Vi kan dock hoppas på att det snabbt blir fler och fler som inser all fördelar med Memory-Map för iPhone så att vidareutvecklingen tar ännu mer fart.   Memory-Map har ett utmärkt forum där man kan önska nya funktioner och få teknisk support direkt från tekniker på Memory-Map ( www.memory-map.co.uk/supportfo... ) Med serial port-Bluetooth adapter kan man tänka sig att de kan bygga in stöd även för andra typer av givare.  Om man ser på hur snabbt och bra många iPhone appar utvecklas för närvarande så är det bara fantasin som sätter gränser (te.x väder radar bild direkt på sjökortet så man kan se ett oväder ca 2-3 h i förväg vore ju inte helt fel)

 

Och ja,  MM kan visa färdriktning uppåt på bilden.  Dels genom att du helt enkelt själv vänder på din iPhone (el ipod Touch) 180 grader. Har du en iPhone 3GS som har magnetisk kompass så kan du få den att vända bilden automatisk så att en den hela tiden motsvarar det du ser i verkligheten. Här finns det dock en liten nackdel med rasterkort eftersom text och symboler blir upp och nervända när du seglar söderut. På ett system med vektoriserat kort kan man vända kortet utan att texten vänds. Men detta är i praktiken ett ganska litet problem.  En av de stora fördelarna med system för rasterkort är att du seglar på ett kort som ser ut precis som ditt kort av papper. D.v.s man känner snabbt igen sig när man jämför bilderna på pappret och skärmen. Kombinationen papper och liten skärm är utmärkt i små och medelstora segelbåtar (faktiskt även riktigt stora segelbåtar skulle jag vilja hävda).

 

___Anatidae___OE36____/)___/)____



Senast ändrad av hemnv | 15 april 2010 | 23:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur får man över BSB:korten ska dem konverteras till mm format, för websidan som kommer upp från mm har inte stöd för BSB vad jag kan se på skärmdumpen på forumet.

/Tom D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man jobbar med sina sjökort på Memory-Map på sin PC. Där kan man importera in flera olika format, bl.a BSB/KAP. Det går i princip att få in de flesta olika typer av BSB kartor och även andra bildfiler (t.ex lantmäteriets landkartor, så har man även en bra GPS för vandring i skog och mark).


När man väl har dessa kartor i MM på sin PC kan man föra över dem som .qct filer (MM eget format) till sin handdator eller iPhone. F.n endast via WiFi till iPhone (detta ska dock bli bättre enligt uppgift från MM support).

Alla rutter, waypoints och andra annoteringar som göres på handdatorn eller PCn kan flyttas till valfri enhet. En annan bra grej är att man t.ex kan lägga in SXK alla naturhamns jpg bilder på sin handdator och sedan skapa markeringar i sjökortet som man klickar på och så öppnas fotografiet i valri progrmavara för visning av flygfotot. Den dagen då SXK gör om sina bilder till kalibrerade stereo flyg foto så kommer man kunna segla på flygfotobilden, in i naturhamnen. Det går att göra redan nu genom att kalibrera bilden mot sjökortet genom att överföra positions data på uddar och vikar (inte helt att lita på dock).

___Anatidae__ OE36___/)__/)____

 



Senast ändrad av hemnv | 16 april 2010 | 10:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har meckat lite här nu, tankade ner gratisappen och stoppade in en konverterad BSB ser bra ut, får se om det blir något sjöväder i helgen så man kan se hur det fungerar mellan skären Tungan jag är lite envis med kurs upp man vill inte sitta och snurra telefonen i 25knop och lite sjögång. att ingen ska kunna putta in denna funktion i en app till Iphone. det fungerar ju i alla apparna som har med navigation med bil. skitkass, nej det får bli windows mobile ett tag till......



Senast ändrad av Turture | 17 april 2010 | 16:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur ohyggligt sega de svindyra GPS'erna från Garmin etc. med stora LCD är så kommer sannolikt iPadden att radera ut en stor del av marknaden från dessa, åtminstone de som inte har behov av radar, ekolod etc. i samma enhet.

Att fixa stänkskydd för iPad är inte raketforskning.

Någon som tror att Garmin 521 säljs om tre år...??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 Själv har jag provat GPS funktionen i Frankrike på min Iphone. Den fungerar utmärkt och hittar sin position på ca 30 sek. Har tankat ner kartmaterial där jag kunde hitta min position på find me knappen. (givetvis hade jag kopplat ifrån 3G och dataroaming) Detta prov ger en viss tillförsikt om användbarheten på sjön.

Nu funderar funderar jag på att montera en RAM mount arm med hållare på skottet innanför ruffluckan så att jag kan ha min iphone och senare ipad i denna. Någon som har erfarenhet av dessa hållare?

 

Leakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag köpt SeaPilots navigeringsprogram samt sjökort över sverige. Har inte hunnit testa det annu dock. Tänkte att man kan ha den som back up.

Någon som har tips eller andra kommentarer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...