toaen 510 Postad 11 Februari , 2010 Det finns ju några här på MG som är drabbade av http://www.sailonline.org För de som ännu inte är drabbade är det virituell havskappsegling på banor runt om i värden. Seglingen går i realtid och med det för platsen gällande vädret. Seglingarna kan pågå från några timmar till ett par månader. En varning - det är beroendeframkallande. Nästa segling startar Lördagen den 13 Februari kl. 21.00 Svensk tid. Seglingen går från Norska Bodö till Gdansk i Polen. För kappseglingen måste man välja båt. 18 grupper av studenter från KTH har ritat var sin kappseglingsbåt med olika egenskaper, och det har nog ganska stor betydelse vilken båt man väljer. Tror att den ca 1100 distansminuter långa seglatsen seglatsen kommer att bjuda på mycket olika vindar både riktnig och styrka. Vad de olika båtarna har för egenskaper kan man läsa här http://sailonline.org/static/imsyc_2010/ Har försökt göra en bedömning av de olika båtarna och kommit en bit på vägen. En båt som jag difinitivt inte tror på är SnAILBOAT, vars polardiagram bifogas. Det finns några till av samma dignitet. Den båten som jag tror teoretiskt kan gör den högsta hastigheten är Optimist_82 Vassaste kryssen Love De båtar som jag för tillfället tycker verkar intesanta är Optimist_82, Flying Dog, Love Boat, Innsbruck, Sunny_Go och Number One. Vad tror MarinGuidens expertis? tommy Senast ändrad av toaen | 11 februari 2010 | 09:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 11 Februari , 2010 Jag har stor erfarenhet av..hehe. Nee.jag tror på imsyc-love. Fast varför vet jag ej,kanske namnet.Jag fattar ärligt talat noll. Men kul e´ de´ . Följde en tråd om bo i båt och nu sitter man och väljer låtsasbåtar & är med i seglings race. Hur det kan gå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 11 Februari , 2010 Sever härdsmälta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! The server returned an error. If this problem persists please contact the administrators. Och nu skall jag svänga in för målgång... Hamnar väll på land nu då :-(( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TombSailor 0 Postad 11 Februari , 2010 Jag har inte valt båt än, men ska sitta ikväll och försöka komma på den bästa båten (DBB). Efter Alikante racet så sade jag till mig själv att du får lugna ner dig med kappseglingen ett tag, (har en uppgift kvar att göra för min universitetskurs ju), men har man blivit biten av SOL-buggen så kanske finns det inget återvändo, eller? Vi får se vem som valde rätt. Ciao! ;{) (snygg mustasch) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Februari , 2010 Tydligen Problem med servern. Fick upp detta meddelande när jag försökte nyss. We're having some technical issues at the moment, please try again later Today at 1300 CET our database system went down, we are trying to troubleshoot the issue. Update 14.22 CET: We're currently unable to reach the data center contact person. Relax, breath, find a good book, this could take a while. Vad heter era båtar? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 11 Februari , 2010 Jag har koll på dig serru...Du heter toaen. tror jag. Jag heter sunerotting. Jag har precis börjat mitt missbruk,inte gått i mål en enda gång hitils. SÅ när man var på väg in så=/=)(%¤/(¤&/ server.jaja. Zilt ligger(låg)jag 159 plats.Svårt när man måste va på jobbet ett par dagar.(bortförklarning) Senast ändrad av sunerotting | 11 februari 2010 | 15:44 Senast ändrad av sunerotting | 11 februari 2010 | 22:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jeeper 0 Postad 11 Februari , 2010 Hej! Som någon skrev här så läste jag om killerboo:s tråd om att bo i båt och om sailonline, stark drog det där för jag fastnade direkt Jag heter FRIDA som min båt gör. Allt detta gör mig bara mer besluten att byta min s.k motorseglare till riktig segelbåt, och när jag hittar en Ballad till rätt pris så är det dags för byte. // Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Februari , 2010 Att ha koll på mig är på sätt och vis inte så lätt IRL. På nätet heter jag alltid Toaen. Ett gammalt användarnamn jag hade på jobbet under många år och därför kommer ihåg. Nämnda segling är nog en av de få där jag missat starten. Starade sådar 7-8 timmar för sent. Normalt brukar jag alltid starta knappt 1 timme före seglingen börjar. Båten släpps då exakt på rätt tid. Ibland ställer jag in starten med timer, men denna segling hade jag helt glömt bort. Vi får se om de kommer igång igen. Senaste beskedet från Sailonline har väl ni som är intreserade läst; Update 22.15 CET : We should be back in some shape or from Saturday at 12.00 UTC. By that time we will also email out information regarding how we will handle the ongoing races. Most likely the standings at the last backup will will set as final results or restarted at a later time. Decision for each race will be taken on a race-by-race basis. Please have some patience with us during these extraordinary circumstances Har varit med om något liknade tidigare. Man kan ju undra vad det beror på. Men i morgon kl. 13.00 Svensk tid får vi se. Dessväre är det så lite som kan ödelägga så mycket. Jobbet tex. Ibland kan det va en liten detalj som ger ett ögonbicks ouppmärksamhet som kan sabba en hel del. Långa seglingar är ju bra på det sättet att man inte behöver passa båtarna lika mycket. Bedklagar att jag lurade in dig på denna hemska plåga i KillerBo`s tråd, men jag har för mig att jag varnade för det beroendframkallandet. Är det Love-båten på bifogat polardiagram du seglar? Vass på kryssen. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 12 Februari , 2010 Nä det fanns 2 love båtar. Tror min hette imsyc-love. Läste i Bo i båten tråden OCH ja du varnade mig hehe. Fattar ärlig talat inte diagramen (kanske för att jag inte läst hur de´ funkar((jag är kille och vi behöver inte läsa instruktioner)). Kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 12 Februari , 2010 toaen-Du säger att : Normalt brukar jag alltid starta knappt 1 timme före seglingen börjar. Båten släpps då exakt på rätt tid. Kan man sätta det på timer då? Kent Senast ändrad av sunerotting | 12 februari 2010 | 11:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Februari , 2010 Nu är jag varken kappseglare eller specialist på nätsegling, men jag lurades precis som du in i denna beroendeframkallande verksamheten. När en kappsegling släpps fri för registrening kan man börja testsegla banan. 1 timme före start dras alla båtar tillbaka till start. Man kan då skicka startorder till båten. Man ställer in den önskade kursen som man vill ha vid start, och skickar iväg ordern. Båten startar till synes. Man ser linjen som markerar var båten kommer att befinna sig under de närmsta timmarna och loggen visar även fart, men båten släpps inte iväg förrän starten går. Det gör ju att man kommer iväg exakt på startögonblicket. Jag skickar alltid startorder innan starten för att komma iväg exakt, även om jag sitter vid datorn när starten går. Ibland (ganska ofta) kan man inte sitta vid datorn när starten går. Det har hänt att jag skickat startorder mer än 24 timmar före start. Man bockar i rutan och skriver i antal timmar innan båten skall starta. Om det tex är exakt 4 timmar till start brukar jag ställa in tex 3,5 timmar. Då startar båten exakt. När man har skickat ordern kan man gå in under fliken med klocka och klicka på uppdaterande-pilarna. Då kommer den tiden för start upp, samt vilken kurs och om det är autopilot eller vindroder du ställt in. Jag brukar nästan alltid skicka en tidsfördröjd gir-order, då visserlgen lagd med god marginal ifall jag skulle bli förhindrad att sitta vid datorn när manövern skall göras. Då slipper man segla ett antal timmar åt fel håll, vilket har hänt - åtminståne mig. Även på natten försöker jag programera in de kursändringar som är nödvändiga. Om den första är inom sex timmar är det ju ganska enkelt. Sen blir det knepigar efterhand. Osäkerhetsområdet blir allt större. Det har hänt att jag programerat 10-12 kursändringar vid tex vid kryss i en relativt trångt sund. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 12 Februari , 2010 Haha, ja Toaen är en langare verkar det som. Lurar in oss vanliga dödliga i grava missbruk. Snart säljer du väl båtar på sailonline också? Skämt åsido, som någon annan tidigare erkände så är det samma med mig. Dom där diagrammen fattar jag nada av. Antar att det finns sådana diagram även i verkliga livet, men hur man läser av dem förstår inte heller jag. Vore kul om nån med huvudet på skaft kunde inviga mig även i detta mysterium... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Februari , 2010 När jag började kolla på båtarna, klippte jag ut och sparade ett antal polardiagram, dock inte alla. Jag har en Love och en Love-Boat i min bildmapp. Polardiagrammet för den senare är det bifogade. imsyc har nog med tävlingen att göra. Det var kanske tom det den heter - imsyc_2010. Länken till alla uppgifter på båtarna är http://sailonline.org/static/imsyc_2010/ Dessvärre fungerar den inte för tillfället. På den finns polardiagrammet för samtliga båtar. Ett textdockument som presenterar var och en båt ur alla tänkbara synvinklar och en tabell med siffror som utgör en utsnitt av polardiagrammet, eller kanske rättare sagt de siffror som ligger till grunden för ett polardiagram. Som jag skrev i mitt förra inlägg är jag ingen kappseglare och heller ingen specialist på polardiagram, men. Båtar seglar olika vid olika vindvinklar och olika vindstyrkor. När man har vinden rakt framifrån gör båten i princip ingen fart frammåt. Om man faller av åt ena eller andra hållet börjar båten, rätt skotad, röra sig frammåt. Detta är ju nått som alla vi som seglar kan. När man fallit av så att båten får vinden mellan 35 till 50 grader räknat från förn (midskeppslinjen) har båten sin optimala fart i förhållande till höjd när man skall kryssa. I polardiagramet som finns i samband med navigeringsfliken på sailonline finns en linje som visar vilken vindvinkel den kursen du håller på att lägga ut, har. Om det är plus eller minus framgår av rutan till vindvinkel i grader lite över polardiagramet. Till höger under polardiagrammet finns två siffror. Den över visar vilken fart båten kommer att ha vid en viss vindvinkel och vindstyrka. Den undre visar den optimala kryssvinkeln. När jag lägger en båt på kryss kollar jag alltid på det undre värdet och justerar kursen så att det undre värdet är maximalt högt innan jag låser fast kuresen (klick på vänster musknapp). När jag klickar brukar jag alltid titta på siffrorna i rutorna ovanför polardiagrammet så att dom inte ändras. Det är lätt hänt att man slänger till lite med musen. Bifogat poladiagram ser ju ut som en gradskiva där var 15;e grad är markerad. Det visar ju ena bogen. Man förutsätter att båten seglar lika på bägge bogarna. IRL är det inte säkert att det är så. Inne i gradskivan finns 4 cirklar (halvcirklar) Ytterkanten på gradskivan utgör den 5;e. Om du tittar mitt på gradskivan (90 Grader) så står det 4, 8, 12, 16 och 20 på yttercirkel dessa siffror och halvcirklar är hastigheten i knop som båten kommer att göra. De färgade cirklarna är vindstyrkan, Lila 5 m/sek Ljusblå 7 m/sek Röd 10 m/sek Grön 13 m/sek Mörkblå 16 m/sek Siffrorna som motsvarar polardiagrammet finns i tabellen nedan. LoveBoat LoveBoat LoveBoat LoveBoat LoveBoat LoveBoat LoveBoat TWA\TWS 0.00 5.00 7.00 10.00 13.00 16.00 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 40.00 0.00 7,58 9,95 12,40 13,82 13,92 60.00 0.00 9,08 11,50 14,13 15,91 16,93 80.00 0.00 9,38 11,88 14,63 16,74 18,35 120.00 0.00 7,42 9,88 12,71 14,98 16,98 140.00 0.00 5,54 7,87 10,62 12,85 14,77 160.00 0.00 3,76 5,71 8,17 10,24 12,02 Har jag krånglat till det hela tillräckligt nu? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Februari , 2010 Bo - du skulle bara veta vad jag tänkte när jag läste första raden av ditt inlägg. Om du efter att ha traglat dig igenom mitt förra inlägg anser att jag har huvudet på skaft eller inte återstår att se. En sak som jag visste förut, är att det är omöjligt att lägga in en tabell i Marin Guiden. Jag klippte ut den som bild från mitt EXCEL-blad i stället. Hoppas att den går att läsa. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 12 Februari , 2010 Jadu Tommy, om du har huvet på ett skaft eller inte väntar jag med att säga tills jag läst ditt inlägg ett tiotal gånger Första o anbdra gången gjorde mig förvirrad... 3e o 4e gången fastnade inte mycket mer men nu ser jag mer o mer nån sorts logik i det hela... Om det funkar eller inte ser vi väl vid målgången haha Tack för förklaringen iallafall, nu har jag åtm en viss hum om vad det lustiga diagrammet är för nåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Februari , 2010 Va det så besvärligt. När jag började segla sailonline fattade jag ganska snart vad det var frågan om utan nån förklaring Det jag missade att skriva var i skärningspunkten mellan vindvinkel och vindhastigheten finner du farten. Om polardiagram - överkurs http://www.blur.se/2006/06/18/nytt-polardiagram/ http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=6288 Sen kan man ha flera olika segel inritade i polardiagrammet; http://tangosailing.wordpress.com/2009/01/13/•-skapa-dina-egna-polardiagram-direkt-pa-webben/ Ni vet väl att uppe till vänster i sjökortet finns en två rader med siffror. Det är bl.a. (överst?) vindhastiheten (och vindriktning?) Om du för muspekaren över sjökortet så visas vindhastigheten för just den aktuella punkten. Under sjökortet finns en rad med en pil. Pilen står i regel längst till vänster. Då vindpilarna aktuell vinddriktning och styrka. Om du tar pilen och släpar den åt höger så visas prognosen framåt i tiden. Vilken dag och tid allternativt hur många timmar framåt ser du i klartext strax ovanför raden. Väderleksprognosen uppdateras en, eller två, kanske 4 ggr/dygn. Senaste uppdateringen står framför tidsangivelsen. Du kan också klicka på pilen med vänster musknapp. Sen kan du köra pilen höger och vänster med pilknapparna på tangentbordet. Det tycker jag är lättare än att dra den med musen. Om vi återgår till de två radena uppe till höger som dyker upp på sjökortet när du drar muspekaren över sjökortet. Den undre raden är avstånd och bäring till punkten där du håller muspekaren (krysset?). Om det är nåt du undrar över får du fråga. Jag kan ( ge svara på ) allt . Om det sen är rätt eller fel är ju en annan fråga tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TombSailor 0 Postad 12 Februari , 2010 Hej allesammans! Skulle välja båt idag men servern är... äsch ni vet. Tittade på Americas cupen idag, var det värt alla milljarder dollar, förseningar i rätten, och almän tjafs? Nästan lika spännande som att onsdagskappseglar för min del, när alla andra båtar går bra men själv sitter jag som fastlimmat. Sedan är det kanske redan slut efter nästa seglingen. Bankappsegling med flerskrov verkar inte så kul, iaf inte som de gör det i Spanien. Vi får se när SOL racet kommer igång. Trevlig kväll ;={ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Februari , 2010 Då var vi på väg. När Sailonline kom igång efter sitt datastrul, fick jag själv dataproblem och kunde inte koppla upp mig till internet med reservdatorn. Men det löste sig till slut. Jag valde båten Nr One, som jag tyckte hade bästa allroundegenskaper. Vi får se. Största problemet är nog att segla optimalt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 16 Februari , 2010 Själv sitter jag i en Love. Mest för att namnet gillas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser