Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Noz1

proppellern sitter fast.

Rekommendera Poster

Har en mercury 75hk-85års som jag skulle ta bort proppellern från men den sitter fast. Det finns väll bara en mutter som håller den på plats? Någon som har någon ide hur jag ska få bort den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen så har propellern rostat fast, man skall ta loss sin propeller en gång per år och smörja axeln med vttenfast fett.

Det du kan göra är att mycket försiktigt försöka knacka loss den, gärna med en träbit så att det inte blir några skador. Eller så lägger du en träbit bakom propllerns vingar och knackar försiktigt på den med en hammare.

Ett annat alternativ är svänghjulsavdragare (köps billigt t.ex på biltema), men då måste du ha något bakom propellern så att avdragaren kan greppa i det. Inte helt enkelt. Behövs säkert minst en medjälpare at hålla i....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värm på propelleraxelns ände med en gasolbrännare, brukar kunna knäcka rosten och lösa torkat fett på axeln, värm dock inte för mycke bara, kan skada vulken i propellern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska göra en avdragare och prova får se hur det går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I begynnelsen var 5-56. Därefter kom najtråden och sedemera silvertejpen...

Innan du börjar bruka för mycket våld:

1 Kolla så det inte ligger en bricka mellan mutter och propeller. Det brukar göra det, och den har oftast splines och kan låsa ordentligt om man försöker dra bort propellern utan att ta bort den.

2 Tilta upp motorn, spraya 5-56/wd40 eller annan rostlösare som inte är elak mot gummidetaljer vid axeln. Gör om ett par gånger under ett par dagar.

3 Avdragare/träbit ELLER om du har tillgång till en vanlig avdragare kan du lägga ett spännband under bladen som en vanlig avdragare kan greppa. Var dock försiktig med alla former av våld eftersom propellrar är rätt lätta att skada oavsett material.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör som jag, ta vinkelkapen och skär loss proppen.

Tro mig, det fanns inget annat sätt för min propp.

Murklan 50år gammal, saltvatten osv.

Men testa att lägga ett anhåll av trä och knacka försiktigt.

Avdragare funkar åxå, ibland.

Spänn avdragaren hårt och knacka försiktigt på avdragaren  med en pådragen mutter  för att se om den lossnar.

Annars brutalt våld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brickan är borta. har växelhuset löst så det har legat med 5-56 iflera veckor utan att det har gjort någon skillnad. Det är inget fel på proppellern så jag vill helst inte ha söndern den. tacksam för alla ideer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som det var länge sen den togs bort sist, propeller i aluminium och axeln i stål det blir ärg från propellern så den tillslut nästan svetsas fast. Du kommer inte åt med spray det sitter som i en enhet svårt komma åt med avdragare med. Värme  det ända typ gasolflaska på propellern så den utvidgar sig samtidigt du håller den i spänn, annars är det bara vinkelslipen som gäller. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på motorns ålder så är säkert propellernavet gjort av aluminium,de senare är av bronsch.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...