Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Marne

Golden teak sealer, vart?

Rekommendera Poster

Har som så många andra båtägare här på forumet plockat ut all teak ur båten.

Vet att många skriver att golden teak sealer är det bästa att behandla de ny-slipade detaljerna med, men vart får man tag i det? Har sökt med ljus o lykta utan resultat :(

Hittade ett äldre inlägg där nån rekommenderade att höra med Bröderna Martinsson Varv men inget napp där heller:(

 

 

post-10006084-1394236240,5686_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet om att du får en lätt grönaktig nyans på teaken med Golden Teak eller? Blir värre för varje strykning/år.

Har dessvärre inget tips på annan produkt som det räcker med en behandling per år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du kan köpa produkten av Ingemar Martinsson på Orust. Han ställer ut på båtmässan i Göteborg. Monter F01:31 vill jag minnas. Köpte en liter för 300kr.                                   Ingemars mobilnr.  070-626 03 09

Om du slipar teaken och sedan lägger på två lager har du ett enastående skydd. Under säsongen tvättar du av teaken med GULSÅPA. Låt Teaken torka och ge den ett lager. Har behandlat teaken på mina båter enlig ovan med gyllene teak som resultat. Om du tröttnar på att behandla teaken med Gulsåpa och GTS är det helt rätt att den antar en grönaktig färg men den gröna färgen försvinner och du får en grå teak. Klassiskt teakolja har enligt mitt tycke för mycket piggment som ger ett på tok för mörkt resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för snabba svar.

Är ganska ny i gamet, men måste man måla på golden teak varje säsong då det bara gäller lister och paneler alltså inget man direkt nöter på ?

Är det två lager med lätt slipning emellan som gäller eller hur uppnås bästa resultat? Kan va bra att veta ifall man ska beställa en eller två burkar. Antar att den ny-slipade teaken suger i sig en hel del.

/Marne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur ofta du måste stryka din teak beror på var den sitter och hur mycket sol och saltvatten den utsätts för. De ytor som utsätts för sol kräver mer omvårdnad än de som inte får sol. Nu när du plockat ur teaken och kan slipa den stryker du två lager. När halva säsongen gått, en tvätt med gulsåpa och ett lager olja. När du tar upp båten till hösten så tvättar du av teaken och oljar in. Nästa säsong upprepas det hela med den skillnaden att du troligen klarar dig med en strykning på vårkanten inte två. I övrigt som ovan.

Detta resept ger dig en gyllenfin teak år från år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får inget medhåll från mig, gällande grönaktig yta.

Om du har blåtnat trä och lägger på Goldenteak så blandas ju gul&blått, då blir det grönt hahaha.Nä skämt å sido. Jag har kört Golden teak i flera år på mina båtar. Det bästa resultatet får du om du kör ett Golden maraton 5strykningar med 2-3tim mellan strykningarna och ingen mellanslipning. Påför med trasa. Maskera helst ytorna utanför de ytor du ska behandla så slipper du alla fula fläckar som måste avlägsnas annars. det är en stor tidsvinst.

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte användt det på mina egna båtar pga detta. Tänkte använda det på min förra båt men när jag såg hur kompisens teak såg ut efter ett tag är jag glad för att jag avstod. Vet inte varför det blir grönt men har sett väldigt många båtar som det blivit så. Kankse blir bättre om man tvättar med gulsåpa kontinuerligt. Vad vet jag.

Teakläggaren som gjort en del jobb för mig och jobbar med många varv på Orust avråder alla sina kunder att använda Golden Teak just pga detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska man nu resonera, en del säger så andra si?

Man vill ju inte få nån form av missfärgning när man slitit med träet som en dåre, så vad ska man egentligen använda sig utav???

En del menar på att vanlig teak-olja är det bästa andra rekommenderar mirakel lacker för flera hundra..

Finns säkert lika många goda råd som det finns oljor/lacker.

Det är ju ingen ny (32år) båt jag har och inte särskilt mycket trä heller så enklast möjligt men ändå med ett gott slut resultat är väl vad jag satsar på.

/Marne

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på min badplattform. Tycker att den blev gräsligt bra dock inte liga grön som gräs...

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har flera kompisar som strykit på Sealer efter att dom oljat och teaken har börjat mögla..

Själv kör jag bara olja.. Är man noga och olja flera gånger håller det sig bra, visst lite underhåll, men det får man med teak.. Vill man ha underhållsfritt kör man med flexteak..

Vet flera varv som slutat använda teaksealer av just denna anledning.

Rekommenderar inte någon användning av sealer - den gör att träet inte kan andas ordentligt.

 

Som med allt annat så är detta inga vetenskapliga studier, detta är ren erfarenhet och alla gör precis som dom själva vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teaken möglar inte av att du ger den en behandling. Golden teak ska inte ha någon olja som primer eller underlag. Du kommer garanterat att få ett toppen resultat om du gör en lättare avslipning av ytorna som ska behandlas. Ge ytan minst 3strykningar med avtorkning med en trasa mellan strykningarna alt påför med trasa. Vänta ca:3tim mellan strykningarna. En extrembehandling gör du med att göra 5-6behandlingar detta kommer att göra alla stumma av beundran. Ett teakdäck som är lackat med en 2komplack skulle mögla enligt dina vänners påstående pga av träet inte kan andas. 

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, alla har vi våra sätt att lösa problem..

Som vanligt Zinderella är du läskunnig och vet bäst.. Som alla andra böjer jag mitt huvud djupt inför dig, din otroliga kunskap och storhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack tack Rickard.

Min ödmjukhet bygger på 40års oavbruten framgång! (citat av Bert K)

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...