Peter069 1 Postad 9 Februari , 2010 Tänkte montera ett ekolod. Vilket montage är att föredra? Akterspegelsgivare eller givare genom skrovet? //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 9 Februari , 2010 Jag limmade min på insidan med ett speciallim- fungerar riktigt bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 10 Februari , 2010 Akterspegelmontage har klara fördelar: - mycket mindre (ingen ?) åverkan på båten - lättare att byta givaren om den skulle bli trasig eller om man vill skaffa ett nytt ekolod. - enkare att hantera vid båtupptagning/sjösättning/trailing - lättare att rengöra från beväxning under säsongen - mindre vattenmotstånd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 Februari , 2010 Känns inge bra att göra extra hål i skrovet. Att som sagt sätta givaren på insidan brukar fungera bra. Ingen luft mellan givare och skrov, fyll med vatten/olja/limma. Själv har jag givaren sittande i ett vattenfyllt plaströr limmat mot skrovet. Fungerar bra utom då vattnet läckt ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 10 Februari , 2010 Men förutsätter inte limmad givare eller givare i ett vattenrör att det är enkelskorv på båten, skulle det verkligen ´ funka med dubbelskrov eller sandwitch ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 Februari , 2010 Rätt! Luft ger inget bra ljudeko. Så dubbelskrov eller sandwich kan man nog glömma. Eller prova; fyll en plastpåse med vatten o ställ på ett bra ställe att ha givaren, sätt givaren på påsen. Får du vettigt eko och lodet visar djupet så fungerar det. Men har du luft i skrovet så lär lodet inte visa nåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 10 Februari , 2010 Om man som jag, gillar att försiktigt, försiktigt nosa mig in i okända vikar så känns inte en aktergivare speciellt smart. Vill man inte ta upp ett hål i skrovet kan man istället plasta fast ett snedkapat plaströr mot skrovet i fören, fylla hålet med ett medium t.ex. matolja och däri sänka ned givaren som i de flesta fall läser obehindrat genom botten. Dubbelbotten? Nope, då går det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 Februari , 2010 Jag skulle säga att samma fördelar gäller för innombordsmontering. Nej det funkar ej på sandwichskrov, men har inte deflesta enkellaminat i botten? Kolla med givaren i en påse med vatten efter bästa stället för limmning. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Februari , 2010 Är det dubbelskrov med tex Divinycell emellan är det bara att borra/slipa bort det inre delen av skrovet så att man får enkellaminat där man vill has givaren. Fodrar kanske lite tur eller skall vi kalla det skicklighet. Man vill ju inte ta bort garneringen på mer än ett ställe. Å andra sidan finns det ju fabriker som tillverkar de olika materialen för att återställa ev skador med. Jag har monterat flera akterspegelgivare med en klick silicon mot enkellaminat. Det har fungerat klockrent i alla fall utom det sista. I min motorseglare kan jag inte få signal när jag limmat fast givaren mot skrovet. Provat på många olika ställen. Det konstiga är att det fungerar med givaren i en platspåse med vatten. Men inte efter att jag limmat fast den. Jag är helt övertygad att jag inte fått en luftblåsa i siliconen. I varje fall inte 10 ggr i rad. Så efter att ha varit tvärsöker på att det fungerar har jag blivit lite tvehågsen. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter069 1 Postad 11 Februari , 2010 Tack för svaren! Om man monterar givaren innanför skrovet, kan man få temp då? Vilket montage blir bäst när man kör fort? //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Februari , 2010 Tycker det är ganska intressant att alla svarar, utan att du säger vilken båt det är du ska montera ekolodet i.. Du har ju både segelbåt och två stycken DC i din sjöbod. Så innan jag svarar... vad är det för båt som du ska montera ekolodet i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Februari , 2010 Ok.. köra fort där rök ju segelbåten i alla fall... Du får ingen temp med innombordsgivare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter069 1 Postad 11 Februari , 2010 Klart att det kan ha lite betydelse, det är i Yamarin 68an. Det lutar åt Garmin 4010 med aktergivare med temp. Kanske mest för att det känns lättare att montera. Jag funderar om den blir utsatt med ankarlina och badare, om isen smälter förståss.. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser