Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Rookie1

Tillverka en peke??

Rekommendera Poster

Hej,

Jag undrar om det är någon som har en skiss eller några bra foto på en peke. Jag har funderat på att göra en själv i trä. Dessutom kanske någon har något bra tips på infästningen av den.

Tacksam för svar

/Rookie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du skriver under rubriken motorbåtar förmodar jag att du med Peke inte menar detsamma som jag.

Vad är det för båt du har?

Har du nån bild?

Vad skall peket användas till?

post-945-1394236240,3223_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en motorbåt, Wellcraft.

Anledningen till att jag vill ha en är att det verkar praktiskt när man går på båten om man har lite mindre barn tex.

Jag bifogar en bild

/Rookie 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Minska bildstorleken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort ett eget peke/bogspröt/anknäbb till min båt. Fast fundera på om du inte skall göra den i plast, det blir kanske snyggare. Och det är inte SÅ svårt.

Titta på min hemsida, hemsida, välj Dagbok och juni-juli 2003 så hittar du en del text och bilder från 29/6 och framåt.

Senast ändrad av IngemarE | 10 februari 2010 | 07:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt jobb.

En liten undring; Varför la du först topecoat och sen gelcoat när du göt i form?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okunskap.

Givetvis går det utmärkt att lägga enbart ren gelcoat eftersom luften inte kommer åt ytterytan i formen. Det lärde jag mig så småningom Skäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl egentligen vaxet i formen som gör samma nytta. Uppfattade det som om du inte vaxade formen, när jag läste igen. Det var kanske därför det fasnade, trotts släppmedlet.

Gör ibland sådan fuskformar själv. Brukar måla med en tvåkomponentsfärg. Det brukar alltid stå nån slatt av färg eller lack på hyllan.

Funderar på att göra en lite pekeliknande plattform själv på min motorseglare. Konstruktören har ju inte tänkt att det skall finnas nått vettigt ställe att placera fötterna när man går iland. Nog samma problem som hos de flesta.

Jag har ett stävbeslag i fören, där förstaget sitter och som jag hängt en stege i. Har beställt ett beslag, men killen som skulle göra det har nog glömt. eslaget har ett plattgärn i överkant att skruva en 19 mm plywood ovanpå. Plyfan sluta i liv med fören och går bak till ankarboxen. Plyfan tänkte jag klä med teakribbor, som ett teakdäck. Det brukar bli snyggt. Har gjort ganska mycket sån på mina olika båtar. Som på min havsfidra tex. Där ser man inte framkanten på peket, men väl några nadra bitar.

Dessutom är det väl bara beslaget, skruv och Sikaflex som kostar nåt. Resten blir spillmatriel som jag har liggandes.

tommy

tommy

post-945-1394236241,2315_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...