Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Kaveh

Bottenfärg - hur långt bör man gå?

Rekommendera Poster

Hej och god förkylning på er alla... Skäms

Snart (-14c & 50cm snö Tungan ) är det dax att börja pilla på båten.

Som rubriken lyder så undrar jag hur långt jag bör gå med bottenmålning. Det är en massa gamla lager färgrester och ganska ojämn bottenmålning som jag tänkte åtgärda iår. Behöver jag ta bort grundfärgen eller kan jag låta den sitta kvar? Jag hade tänkt att skrapa och slipa den befintliga bottenfärgen för att sedan spackla och gå på med nytt bottenfärg rakt över den grundfärgen som redan sitter. Finns det något skonsammare sätt att göra detta på för att bevara grundfärgen bättre?

Grundfärgen är vc-tar och bottenfärgen är någon typ av vit västkustfärg, jag minst inte vad tidigare ägare sa.

MVH
//Kaveh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör ju den lata varianten; eftersom jag har en polerande bottenfärg är det ett par tag med grovt slippapper för att jämna till ytan och sedan ett nytt lager färg för min del. Man behöver inte ta bort den gamla färgen, bara fylla på.
Ev skador måste förstås slipas ner och byggas upp igen med epoxi-grundfärg i ett par lager och sedan bottenfärg.

Beroende på vad du har sittande på så är det enkelt eller lite jobbigare.

Om du drar med handen över botten; fäller färgen av sig lätt så fingarna blir vita? I så fall är det mjuk färg som min.

Färgar den inte alls kan det vara hård färg med koppar. Måste slipas ner innan nästa målning.

Däremot behöver man knappas slipa längre än man ser grundfärgen som brukar har en avvikande färg. Den är oftast OK.

Man kan måla polerande färg direkt på hård men INTE hård färg på polerande, då släpper den direkt första veckan i vattnet. Ska man byta till hård färg måste man slipa bort ALL mjuk färg först.

Spackla ovan på bottenfärg? Ingen bra ide. Det lär släppa ganska fort. Har du så ojämt (skador?) att det är spackeldags så kanske man måste slipa ner till gelcoat eller glasfibern och börja om med epoxigrundfärg eller epoxispackel i ett antal lager.

Som vanligt så skulla jag invänta fler kommentarer med goda råd här på MG. Jag är iofs världsbäst och kan allting, men även solen har sina fläckar. :-)

Senast ändrad av Anders_St | 09 februari 2010 | 16:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tidigare svar.

Anders_St: Efter din beskrivning är jag säker på att det är självpolerande färg som sitter på.
Med andra ord är det lugnt att gå på med mjuk färg över mjuk färg.? Det var ganska precis som du beskrev  som jag hade tänkt att gå tillväga. Skönt att fler gör det! =)

Stream: Jag har faktist tittat till ditt arbete sedan tidigare. Bra jobbat! Dock har jag mycket annat som måste göras i vår så jag tänkte skuta upp en omfattande bottenrenovering till nästa vår.

MVH

//Kaveh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med andra ord är det lugnt att gå på med mjuk färg över mjuk färg.?

Yep. Vill man vara helt 100% så köper man exakt samma fabrikat som tidigare, annars borde vilken som helst fungera.

Senast ändrad av Anders_St | 10 februari 2010 | 11:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det skulle klart va bäst men som sagt har jag ingen aning om vad det kan va för något.
Jag antar att det iaf. är international då jag är säker på att det va VC-tar. Som jag har förstått så har de bara trilux och cruiser i vit, och trilux är det inte för den har jag till motorbåten och den är betydligt hårdare än det som sitter på.

Cruiser vs vc-17? Erfarenhet av dessa i jämförelse? Snyggt med vit bottenfärg gillar att se kölen och rodret i lite kräng, då vet jag att de sitter kvar Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...