barbatrykk 0 Postad 8 Februari , 2010 Hej! Har planer på att köpa min första motorbåt, Vad bör jag tänka på? Har hittat en som verkar intressant, dock defekt motor. http://www.blocket.se/vi/25815725.htm Hur verkar den? bra pris? Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 Februari , 2010 Det slitna uttrycket det beror på har stor användning vid båtaffärer. Är du ute efter en vacket-vädersbåt för 2-3 personer att åka fort i när det inte blåser så mycket? Hm: Har inte kört motorn efter impellerbyte pga påföljande växelproblem. Dvs han har rivit isär motorn, bytt impellern, men inte fått igång den ordentligt efter det. Är du bra på motorer? Gammal motor från 1975, själv blir jag väldigt skeptisk till värdet på just den. 17 000 för ett båtskrov känns lite mycket. Kommentarer från övriga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke70 0 Postad 8 Februari , 2010 För dom pengarna kan du få en liknande båt som fungerar men det finns väl prutmån och du kanske gillar och ahr möjlighet att skruva själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 9 Februari , 2010 Kan du mecka med motorn så är det kanske en idé.. Hur jag skulle värdera på ett ungefär.. Båtskrov: 8000kr Kärra: ca: 4 - 6000kr (då jag inte vet vad denna kostar..) Motor: renoveringsobjekt från -75... 1000kr ? En motsvarande motor som är lite nyare kostar mellan 10 - 20.000kr Nytt kapell (om ca: 5år visserligen) 10 - 15.000kr (Billigare alternativ är om du kan sy ett själv eller nöjer dig med hamnkapell) Min slutsats.. motorn är det dyra på båten och i och med att den inte fungerar så borde priset kunna prutas ner en del.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 9 Februari , 2010 En av Mercurys (skräckmotorer) och med en förbrukning som får en V8 att verka som en miljömotor. Båtskrov ca 7.000:- Motor 0:- vagn 3.000:- Hoppas det hjälpte. men det är sett med mina båthandlarögon. Senast ändrad av sea-ray_230 | 09 februari 2010 | 10:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 9 Februari , 2010 Hej! Att det uppstått växelproblem efter impellerbytet beror med stor sannolikhet på att splinesförbandet hamnat ett hack fel. Lätt åtgärdat om man vet hur man gör. Min erfarenhet av Mercury 80-85 hkr är alls inte att det är skräckmotor, däremot är en motor från 1975 rätt ordentligt gammal. Har den gått i sötvatten hela tiden sen dess är det kanske OK. Båten ser OK ut för 17.000, jag skulle kollat den och bett att få provköra. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Februari , 2010 Skrovet verkar lite platt. Ska du ha den i en liten insjö eller i havet? Platt botten kräver mindre motorstyrka men skvätter ibland nåt otroligt när det går lite vågor. En skarpare v-botten ger bättre sjöegenskaper och det behövs då heller inte så höga fribord även om han har rätt att det är bidragande. Det verkar - om man läser rätt mellan raderna vara en akilleshäl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 9 Februari , 2010 Instämmer med Piggelina vad gäller Mercurys 85 hk. Var en alldeles utmärkt motor inte drog den bensin som en V8'a heller som Sea Ray påstår. Miljöpåverkan är väl precis som på andra 2 taktare dvs inte alls bra, men antar att alternativet för din del inte är en nyare 4-taktare ändå. Hade en 80 hk (1978) på en Fjordling som drog ca 0,7 - 0,8 l/dm. Toppade ca 34 knop. Dessutom inte alltför högljudd. Kan vara så att axeln som går ned i växelhuset hoppat upp vid impellerbytet. Innebär demontering av växelhuset för att den ska hamna rätt igen. Men en orenoverad motor som är så gammal är alltid en risk. Borde ju gå att provstarta och ta kompressionsprov före köp och ev fix av växel. 17' för båten är väl inte så fel och kanske går att få ned också! Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 09 februari 2010 | 14:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 9 Februari , 2010 Hej och tack för alla svar! Jag valde att avstå från den där båten, verkade inte gå att pruta på den. Jag kände även att motorn kanske är lite för gammal även fast jag gillar äldre motorer på grund av att de är lätta att mecka med, min erfarenhet iaf. Jag är ute efter en liknande båt med plats för 4-6 personer och någorlunda fiskemöjligheter, vill även kunna åka vattenskidor/ring med den, kan även vara en helt öppen styrpulpet båt bara priset är rätt, min budget ligger på ca 25000 kronor. Någon som har tips på vad jag bör leta efter för typ av båtar? Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 9 Februari , 2010 Se om du kan hitta en Ockelbo T16 för dom pengarna. Det är nog den bästa båt jag haft genom åren. Hade en 80 hk Yamaha på. Den gjorde 35 knop å det var lagom:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 10 Februari , 2010 Hej, Ja den ser fin ut men hittar ingen inom prisramarna, börjat titta lite efter vanliga styrpulpetbåtar, hittade denna: http://www.blocket.se/stockholm/Styrpulpetbat_Jofa_Kuling_med_Evinrude_40_hk_25716273.htm?ca=11&w=2 Ser väldigt fin ut, kanske lite dyr, är priset rimligt för den där? verkar inte ingå någon trailer heller. Hur är möjligheterna att sätta in en stereo i en vanlig styrpulpet båt? Ni får gärna ge tips på bra båtar i rätt prisklass max 30000 och vill kunna åka skidor, ring efter den. MVH// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 11 Februari , 2010 Detta är en Jofa Kuling och dom går riktigt bra i sjön. Snabbt skrov men ack så opraktiska stuvutrymmen. Dyrt? Ja i detta fall med den motorn. Bäst går dessa med en 50hk på och denna motor börjar på lida mot sitt slut. Medellivslängd för utombordare i sötvatten 20-30 år i saltvatten 10-15 år. Självklart finns det några undantag från detta men det är en tumregel som istort stämmer bra. Vidare så är det nog inga 40hk kvar i denna motor. 20.000:- är ett vettigt pris men räkna med att ett motorbyta kan bli aktuellt inom en snar framtid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 11 Februari , 2010 Okej, försökte pruta ner den till 25000:- men det var tydligen för lite Vad har ni för erfarenheter om årstider och båtköp, när är enligt er bästa tiden att köpa en båt? utbudet är ju inte enormt just nu om man säger så. Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maaaackan 0 Postad 11 Februari , 2010 Något billigar på hösten men då tillkommer service och vinterförvarings kostnader så med tanke på det ganska stabilt året runt. Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 12 Februari , 2010 Utbudet är dåligt just nu. Jag skulle heller inte köpa någon båt som jag inte har provkört först och provkörning är det ju inte riktigt säsong för just nu... Crescent 465 är väl annars en populär båt, med förhållandevis höga fribord. Senast ändrad av Knoparn | 12 februari 2010 | 17:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 12 Februari , 2010 Avvackta!! Alt. Pruta, själv har inte köpt den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 12 Februari , 2010 Haa haa! Köp min dotters båt då!! Helt underbar båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 12 Februari , 2010 Tack för alla svar! Okej, vad är det för båt då? vad ska hon ha och var bor ni? Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 15 Februari , 2010 hm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser