murarn88 0 Postad 8 Februari , 2010 jag köpte en 30 watts solcellspanel på jula idag. behöver jag någon regulator till den tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 8 Februari , 2010 Beror på hur stor batteribank du tänker ladda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
murarn88 0 Postad 8 Februari , 2010 två batterier på vardera 75ampere Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Februari , 2010 Till en mindre solcellspanel, Max 10 W / 100 Ah batterikapasitet, behöver man ingen laddningsregulator. Det skrivs ibland också att till en panel på Max 20 W behövs ingen regulator, bara en diod. Om man har en större solcellspanel än 10 W/100 Ah batterikapacitet och ingen laddningsregulator, kommer laddningen att så småningom koka batterierna. Om man inte fyller på vatten efterhand kommer vattnet att sjunka under plattornas nivå och dessa delar kommer att dö, med efterhand minskad kapacietet som följd. Man kan lätt förstöra batterierna om man inte har en laddningsregulator. Och batterier är ju inte gratis dom heller. Eller som man brukar säga; snålheten bedrar ofta visheten. Jag har en Max Power regulator till mina solcellspaneler. Den kostar visserligen strax under 1000 kr (ungefär dubbelt mot en enklare regulator) Men den är så finurligt konstruerad att den omvandlar den överspänning som solcellen ger till ökad laddström 35%. En, ur mätteknisk sypunkt ej helt korekt mätning som jag gjort, visar att detta stämmer. De solcellspaneler som jag har ger en spänning på 17,4 V, vilket är ganska normalt. Ett blybatteri skall ha en laddningsspänning på Max 14,4 V för att bli fulladdat. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
murarn88 0 Postad 10 Februari , 2010 ok då tackar jag för svaret och investerar i en regulator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Droger 0 Postad 10 Februari , 2010 På Jula? Får man fråga vad du gav för den? Typ och storlek? Kanske något att satsa på? /Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser