Gäst Matrix Postad 8 Februari , 2010 Någon här som har någon erfarenhet av deras små utombordare? Tänkte kanske köpa en till jollen iår. http://www.briggsandstratton.com/engine_power/details.aspx?pid=173 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 8 Februari , 2010 En film på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 8 Februari , 2010 Jag har ingen erfarenhet av deras snurror, men när det gäller trädgårdsmaskiner så skyr jag dem som pesten. Att jämföra med Honda är ju som natt och dag. Nu är jag i och för sig högst tveksam till det mesta i motorväg som kommer från USA... Men luftkylda motorer väsnas i allmänhet mer, kanske nåt att tänka på. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 8 Februari , 2010 Usch, nu fick jag taskiga vibbar. Briggs Stratton är för mig inte motorer eller så, det är en tidigare granne. På den tiden jag bodde i en liten fiskeby norr om Gävle så flyttade det in en sommarstugegäst med en läggning för gräsmatteklippning. Om han hade planer på egen golfbana vet jag inte, men gräset klipptes minst, och jag menar minst, en gång per dag. Han fick namnet Briggs Stratton, jag tror inte någon i grannskapet än idag vet vad han heter på riktigt. Jösses vad vi barn gjorde för att sabbotera den klipparen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 8 Februari , 2010 Det var lite min första tanke oxå, men motorerna håller förvånansvärt bra, kanske just pga, sin enkelhet. Borde vara ett bra val för gummijollar, dessutom så blir de väldigt lätta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 8 Februari , 2010 Har du sett att det står i beskrivningen. Designed for fresh water use Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 8 Februari , 2010 Briggs and Stratton, bästa gräsklipparmotor som finns... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 9 Februari , 2010 håller med helt och hållet. jag skulle aldrig köpa en. har aldrig haft en gräsklippare som fungerat i mer en två år från Briggs o stratton. sen köpte jag en Honda klippare och den har gått i 8år nu och går bra en. Var det nån som la märke till hur den lät i filmen. precis som en gräsklippare. lät som den gick på låga varv. vore däremot kul att ta en gräsklippare och kasta bort briggs motorn och dit med tex ett 40hk powerhead från en båtmotor. då skulle den orka klippa gräs i alla fall Vad menar dom med att den är for frech water use. kan man bara köra i sötvatten eller menar dom att den har ett slutet kylsystem eller kanske att den är luftkyld som gräsklipparna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 9 Februari , 2010 Fresh water use syftar antagligen på att det är samma standardmotorer som sitter i gräsklippare och att de inte är designade för att vara i närheten av saltvatten. Rostar gissningsvis något förskräckligt. Annars brukar jag vara öppen för nya idéer och tillverkare, men i det här fallet är jag tveksam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Februari , 2010 Briggs & Stratton var förr ett kvalitetsmärke. Farfar köpte en gräsklippare med Briggsmotor. Det var väl nån gång på 50-talet. Den fick slita ont på våra stora gräsmattor i många år tills hjulen inte gick att laga längre. Då blev den motor till en bevattningspump som farsan skruvade ihop och satte i bäcken. Där gick den tills vi fick en elektrisk pump. Motorn var det inget fel på när den slängdes 2006. Så det är inte så konstigt att några har sin syn på Briggs & Stratton. Men redan på 60-talet började motorerna att degenerera. Konstiga förgasare som ingen begrep sig på. Som skakade sönder. Med membran och underligheter. Sen har det fortsatt vad jag kan se. En gräsklippare köptes ny för ett par år sen. Gick bra tills i somras. Troligen nåt membran som inte håller tätt. Kanske gått högst 50 timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 9 Februari , 2010 Om den är väldigt mycket billigare och man inte ska använda den så mycket så kanske jag skulle funder på en sån. Annars känns det som en dålig idé med en båtmotor baserad på denna stenålderskonstruktion. Det finns ju en orsak till att det är just gräsklipparmotorer de funkar bäst till: lågt varvtal, begränsat register, inte så viktigt med bränsleförbrukningen. Jag misstänker att den vibrerar ganska kraftigt också. Patented Over-speed Protection. Ha! Men visst, driftsäkra kanske de är. Min gamla Tecumse-gräsklippare (i princip samma motor men annat märke) gav upp i somras efter decennier av idogt arbete och styvmoderlig behandling. Den stod ute sommar som vinter, det växte mossa på den, men gick gjorde den. Senast ändrad av monark-670 | 09 februari 2010 | 21:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 10 Februari , 2010 Har ingen erfarenhet av deras snurror men nästan allt ja har i trädgårdsmaskinväg är briggs maskiner i. Mina har hållit ihopa oförskämt bra med tanke på den ringa service dom fått.. Iprincip noll i underhåll på dessa, något oljebyte och nått stift här o där. Dess enkla konstruktion gör det enkelt att isolera ett fel och åtgärda det. Förmodligen är briggs ledande i världen på småmaskiner, hade d varit skit hade dom petats ner av någon konkurent för länge sedan.. Husqvarna/Jonsered monterar dagligen briggs maskiner i sina egna konstruktioner. Ja har en nästan ny qvarnaklippare med briggs maskin tex.. Grannen har en större modell och där sitter kawasaki maskin. Qvarna/Jonsered monterar fortfarande briggs maskiner i sina mindre traktorklippare. Man får väl se dessa som ledande inom trädgårdsmaskiner för Svensson. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 11 Februari , 2010 Vem säljer dom i Sverige? Patenterat övervarvsskydd? Är det samma varvtalregulator som styrs av kylluftflödet som gräsklipparna har? Kul med lite nya grejor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blubb 0 Postad 11 Februari , 2010 Om du har en åkgräsklippare med det patenterade övervarvningsskyddet (d.v.s plastvimpeln) så borra ett hål i ytterkanten på den och trä i ett snöre sen dra tillbaka den när du kör då jävlar blir det åka av. hälsningar Blubb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 11 Februari , 2010 Visst kan man sätta varvtalsregleringen ur spel. Ett bra stt snabbare förstöra motorn. Det där kylluftsfartregleringen är ett smart sätt att med grejor som är väldigt billiga lösa ett problem. Centrifugalregulatorer har används också för varvtalsreglering, men mer komplicerade än en plastbit i kylluftströmmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 11 Februari , 2010 Ja tror inte att någon säljer dessa i Sverige. D är nog import som gäller om man vill ha en.. Om dom är prisvärda så kan jag se dessa som ett allternativ till andra småsnurror. Finns ju många som har tillgång till sjöar etc och där borde d ju funka fin fint med en sådan här maskin.. Man kan ju oxå spola av den varje gång man användt den om man nu motförmodan skulle vilja åka lite saltvatten. Tror att priset är avgörande här, är den så billig att man kan ha den i 10 år och sedan kasta ut den på backen vid minsta fel utan att göra en brakförlust. Ja då tycker tom ja d börja bli intressant.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser