svantos 0 Postad 8 Februari , 2010 Hej. Försöker få ordning på begrepp i elvärlden som inte är min påse. Frågan är hur mycket laddar min 50ah generator.Om jag förstår rätt laddar den i timmen lika mycket och jag har 2st 75ah förbrukningsbatterier dvs 3tim körning=fulla batterier.? Är jag på rätt spår eller ute å cyklar? Tacksam för svar/hjälp /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 8 Februari , 2010 En generator på 50A (inte Ah, det gäller för batterikapacitet) kan maximalt ladda 50A, men den gör det bara om batterierna behöver mycket laddning - ju mer laddade batterierna är, desto lägre blir laddströmmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 Februari , 2010 Om du kör 3 timmar så kan du lugnt utgå ifrån att dina batterier är fulla. Fast de inte har laddat med 50 A alla tre timmarna. En bra länk med en massa batterinfo nedan http://www.batteriexpressen.se/faq.htm#_Toc89664103 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 9 Februari , 2010 Hej, Kanske kan vara värt att veta att så snart generatorn blir varm, så laddar den ca 40 A och inte längre 50. Värt att veta ochså är att en generator får aldrig upp batteriladdningen till hundra procent, för det ändamålet krävs mer avancerade laddningsutrustning som landström med laddare som laddar efter speciellt mönster etc. En hel vetenskap. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svantos 0 Postad 10 Februari , 2010 Tack för inläggen. Som sagt rena djungeln när man e grön. Ända rätta verkar vara införskaffa batterimätare så man har koll på förbrukning och kvarvarande kapacitet. /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 648 Postad 10 Februari , 2010 Du sätter fingret på en av de vanligaste missuppfattningarna när det gäller generator och blybatterier. Det är inte primärt generatorn eller laddaren som bestämmer hur stor laddströmmen är från tid till annan, det är batteriet ! Ett blybatteri laddas (något förenklat) med konstant spänning. En spänning man alltså lägger på batteriets poler. Typiskt för en generator är 14V. Sedan väljer batteriet själv hur mycket ström det slukar i sig, beroende på hur välladdat det är m.m. Den på generatorn påstämplade strömmen är vad den maximalt kan ge under optimala förhållanden (rätt temp, högt varvtal o.s.v.) innan den säckar i utspänning. Därför är det mycket svårt att snabbladda blybatterier på ett säkert sätt. Uppladdning av blybatterier tar den tid det tar, och endast i första delen av laddningen av en riktigt dåligt laddad batteribank brukar generatorns maxkapacitet spela någon roll för hur snabbt man kan få in laddning i batterierna. Detsamma gäller de stora stygga spänningsfallen som vissa firmor utsett till hatobjekt. Dubbel laddning - visst. Men bara precis i initialskedet, eftersom spänningsfallet är strömberoende. och oftast bara på båtar som tidigare hade ganska miserabla elsystem. Men det har ju å andra sidan många.... Som redan nämnts går det hyfsat fort att komma upp i 75-90% av full kapacitet i batteriet. Men de sista 10-15% tar väldigt lång tid, eftersom strömmen som batteriet sväljer är så låg. Det finns knep att ta till för att få det att gå fortare, men det är som sagt överkurs i sammanhanget och inte alltid snällt mot batteriet. En batterimätare ger en god fingervisning om mycket. Framförallt är det en privärd volt/amperemeter med hög noggrannhet och stort mätområde. Men kom ihåg att en aldrig så fin batterimätared aldrig blir en exakt vetenskap. Det kommer f.ö. en artikel om att montera tankmätare för batterierna i marsnumret av PB. Senast ändrad av IngemarE | 10 februari 2010 | 13:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svantos 0 Postad 10 Februari , 2010 Hej.Tack för synpunkter. Kan förövrigt nämna att jag har en solpanel med regulator som laddar en del och som jag förstår är vettigt att ha. Men som sagt,vilken vetenskap.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 Februari , 2010 Perfekt att du har en solpanel, då ligger den och toppar upp batterierna mellan helgerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 10 Februari , 2010 Ursäkta en liten sidovinkling av frågan, men har motorns varvtal något att göra med hur mycket generatorn laddar till batterierna? Att batterierna laddas vid marschfart har jag ju självklart märkt men hur blir det om man ligger och puttrar på tomgång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 10 Februari , 2010 Ja, varvtalet har betydelse Kolla in sidan 2 i http://www.storebroenergysystems.se/nav11645_453A723D55A845758F093C6315838C0A generatorvarvtalet är alltid högre än motorvarvtalet ( utväxling via remskivornas olika diameter) Senast ändrad av Gunnar_ | 10 februari 2010 | 20:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 10 Februari , 2010 Nja, så illa är det oftast inte att kapaciteten sjunker med 20% när generatorn blir varm, mer normalt är väl runt 10%. Swn finns det H.O.T-ratade generatorer som faktist ger påstämplad effekt när dom är varma (över 100 grader). En generator med 14.4 Volt regulator kan visst ladda batterierna fulla, det är bara en fråga om tid. 8 timmars motorkörning laddar regelmässigt mina batterier till hundra procent (säger min dator) utan några som helst mönster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 648 Postad 10 Februari , 2010 Precis. Och om maxströmmen sjunker lite när den är varm spelar som sagt ingen större roll, för det är sällan en modern generator inte orkar. Är i så fall på låga varv, men lägre ström är också mindre förlusteffekt och mindre värme. Tänk på att strömmen batterierna slukar sjunker ganska snabbt ner mot kanske 10-15A per batteri. Det där med varm generator är alltså i praktiken väldigt hypotetiskt Och som föregående skribent redan skrivit - det går att ladda batterierna fulla med det mesta av rätt spänning. Men de sista 10-15% tar alltså TID. Har själv en solpanel, och den fixar faktiskt att fulladda batteribanken på 400Ah. Men då måste båten få stå en vecka eller så.... Senast ändrad av IngemarE | 10 februari 2010 | 21:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 10 Februari , 2010 Ingemar E säger att varvtalet har betydelse samt att remskivornas olika diameter ger generatorn högre varvtal än motorn. Det man ser från tid till annan är att båtar ligger vid bryggan eller naturhamn med motorn på tomgång i syfte att ladda batteribanken. Frågan är om detta är fullständigt meningslöst för att varvtalet är för lågt eller om batteribanken får full laddning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 10 Februari , 2010 Ursäkta Ingmae E. Det var ju Gunnar som skrev detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 11 Februari , 2010 Laddningsregulatorn är till för att generatorn ska fungera vid både höga och låga varvtal på motorn. Den ser till att inte laddningsspänningen och strömmen blir för hög för då pajar antingen batteriet eller generatorn eller båda. Man kan kolla laddströmmen med tångampermeter för likström samt spänningen med voltmeter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 648 Postad 11 Februari , 2010 Nejdå, fullständigt meningslöst är det inte alls. Inte ur generatorns perspektiv i alla fall. Är remskivor och varv rätt dimensionerade så laddar generatorn även på lägre varv, men kan kanske inte lämna lika mycket ström innan den säckar i utspänning. Men dels slukar kanske inte batterierna mer, dels laddar även en låg ström batterierna fulla så småningom. Och det är nog där problemet istället ligger - tiden. Eftersom det ju inte är några 50A som en generator märkt 50A trycker i batterierna (eftersom den inte kan trycka i strömmen) så tar en laddning tid. Under större delen av laddningen ligger strömmen in i ett batteri snarast på kanske 5-20% av kapacitetstalet, så på en halvtimmes motorgång vid bryggan har batteriet inte fått i sig så mycket laddning som man tror. Mycket grovt räknat exempel: 20% av 75Ah (ett batteri) = 15A och en halvtimme ger 7,5Ah iladdad kapacitet. Knappt 10% alltså. Så att ladda batteriet genom att köra motorn vid brygga är nog egentligen fullständigt meningslöst. Om de inte är totalt slut och man har nytta av att få upp dem 10% av den anledningen. Men då kanske man skall angripa problemet på ett annat sätt till nästa gång.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 11 Februari , 2010 Laddningsregulatorns maxspänningsfunktion ser till att man inte kan överladda batteriet. Därför kan det vara svårt att få in 50A i batteriet pga batteriernas inre resistans. Å andra sida ju större batteripaket i Ah desto större laddström får man ut utan att maxspänningen överskrids. Däremot eventuell annan förbrukning än laddning kan generatorn ge ström åt under tiden man laddar förutsatt att generatorns kapacitet för resp varvtal klarar det. Fast tomgångskörning låter inte som särskillt hög verkningsgrad då en bamse motor på många HKr ska driva en generator som drar max ca 1HKr och som befinner sig i nedre skalan av sin uteffektkurva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser