Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Flipperskeppare

Vilken diod till solpanel?

Rekommendera Poster

Har upptäckt att mina batterier laddas ur trots att jag inte har någon förbrukare inkopplad. Misstänker att det beror på att min solpanel saknar backdiod.

Någon som har ett tips om lämplig diod? Panelen är en 24-voltspanel med maxeffekt 185 watt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SR1660 2xschottkydiod 16A 60V TO220

oj va stort det blev.

Elfa.se

kostar 15 kr. Framspänningsfall 0,55V.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite OT - men hur stor är en 185 W solpanel till ytan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

gissar på 1.5 m2 generelt ger dom straxt över 100w/m2 har jag fått höra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Panelen är 85*163.

Tack för tipset om dioden. Har nu fått besked från regulatortillverkaren att det inte ska behövas någon diod, återstår då att försöka hitta någon annan potentiell strömtjuv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ladda upp batterierna och koppla loss en polsko från varje batteri. Under längre lagring kan det finnas nån strömtjuv eller bara att ett batteri skiljer sig lite från de andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du kopplat bort batterierna och solpannelen så kan du ohm mäta mellan -  & kabeln som förrut var kopplat till batteriet.

Har du oändligt högt motstånd = det finns inget som laddar ur batteriet.

Har du motstånd t.ex. 100 ohm så har du något som drar 1,44 watt.
Watt=volt*volt/motstånd  dvs 12*12/100=1,44w

Dra ur kablar till förbrukare tills du har oändligt med ohm. Då vet du vilken förbrukare som drar ur ditt batteri.

Good luck
Mvh
///Lelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att leka läckströmmar med ohm-meter fungerar om det typ är en enkel lampa inkopplad. Har du något annat mer komplicerat som t ex en radio så tror jag knappast du får utslag på en ohm-meter som mäter vid låg spänning.

Jag skulle koppla in en ampere-meter i serie med batteriet när du tror att allting är urkopplat. Börja mäta på 10A-läget och stega försiktigt nedåt för att se om det går lite ström.

Går det ström får man börja koppla ur kablar. Beror ju på hur systemet är byggt. Börja översiktligt och koppla av hela sektioner först. När läckströmmen försvinner får man koppla in och detaljsöka i den senast urkopplade sektionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...