Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Hiljaa_Hippanen

Erfarenhet av värmaren pan2000?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har en 29 fots segelbåt och tänkte installera en värmare i båten då vi dök på Pan 2000 som fungerar så att man kan utnyttja befintlig värmekälla. Är det någon som har erfarenhet av den? För vi är lite fundersamma på om det blir syrebrist i kajuten eller inte. Alla egna erfarenheter av den mottages med tacksamhet.

Den finns på följande länk ifall någon är nyfiken. http://pan2000.se/svenska/index.html

Med vänliga hälsningar

Hiljaa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...många har läst men inga erfarenheter, inte jag heller. Jag har en Shipman och köpte mig en Wallas 1800. Dyrt med känns säkrare känns det som och eftersom den sitter inte under akterdäcket gör den inte mycket väsen av sig. Om du söker Pan2000 kan du få en del träffar med synpunkter. För egen del tycker jag det är tryggt att kunna köra med värmaren under segling eller under natten om så krävs.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det skorsten där avgaserna går ut blir det inte syrebrist. Exakt lika mycket avgaser/luft som går ut kommer in i båten i form av frisk luft. Syret är dock förbrukat i de avgaser som försvinner ut förhoppningsvis. Så du kan elda vidare så länge det är drag i skorsten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klubbkompis har en sådan som reservvärmare.  Fungerar utmärkt men är tydligen bara till för uppvärmning, inget att ha igång när man sover.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en pan 2000 kopia som jag gjort själv. det kostade mig en rostfri hundmatskål och lite rostfri plåt samt en datafläckt för 75kr. Den fungerar utmärkt och jag har använt den när jag sover i två år. men för att få bästa effekten krävs en spis helst med öppen låga typ gasol eller spritkök. jag hade ett wallas 800 kök förut med en järnplatta utan öppen låga och det fungerade då med men med mindre efekt en nu då jag har ett origo spritkök.

ska du ha den i samma utrymme som du sover i rekomenderar jag att du kopplar på en skorsten för att få ut den syrefattiga luften och i och med det in med ny fräch luft. Jag har min ute i sittbrunn och kappellet lar in luft lite här och där så jag har inte haft skorsten.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade på PAN2000 när jag hade segelbåt men avstod eftersom skorstensarrangenmanget kändes mindre bra. http://pan2000.se/svenska/sida2.html

Fotogendriven gruvlykta fick ta bort värsta fukten istället.

Dock är en riktig värmare, typ Wallas eller motsvarande, i en klass för sig och den lösningen jag förespråkar.



Senast ändrad av Flipp760 | 09 februari 2010 | 20:00



Senast ändrad av Flipp760 | 09 februari 2010 | 20:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig, pengarna som läggs på en riktig värmare är inte förslösade.  Säsongen blir helt plötsligt så mycket längre och regnruskiga sommardagar blir torra och varma.  Har en Bavaria 31 Cruiser med både rejäl för och akterkabin samt salong.  Alla tre utrymmen värms upp av en Webasto 3500 som klarade av att hålla lägenhetsvarmt med -19,3 utanför, imponerande.

I någon tidigare tråd här på MG så var frågan: vilken pryl är viktigast för dig ombord.  Det radades upp svar om plottrar, bogpropellrar och gud vet allt, jag hävdar att det är värmaren.  Utan den blir det bara vackertvädersegling under en mycket begränsad tid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade också på Pan 2000 när jag letade efter en enkel värmare till min lilla segelbåt, men jag gillade inte utförandet. Det slutade med att jag med lite tur hittade en fullt fungerande Wallas 1400 på Blocket för 900 kr. Här finn lite bilder på den: Bilder på min Wallas-installation finns här.



Senast ändrad av Stream | 09 februari 2010 | 21:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjoho...
Jag har en Hydra på 20 fot och skaffade en Pan2000 förra året. Den värmde gott upp utrymmet under senhöstsegling. Att sova med den igång är inga problem avseende ljud då den har ett överhettningslarm samt om bara bränslet i spritköket räcker till för en hel natt...
Dock är den inte anpassad för att ha idrift under gång, och skorstenslösningen måste förbättras från dagens 50 mm påfyllningsstos till en riktigare skorsten.
Kommer om letandet efter en passande fotogenkamin konvertera den till en mer permanent lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...