MN10 0 Postad 7 Februari , 2010 Hej, Jag är på jakt efter en snipa med akterhytt, allra helst en Fiskari 25 ( även kallad Alos) som jag fastnat för i både storlek och konstruktion. Utbudet av dessa är rätt begränsat i Sverige just nu ( 1 st på blocket ). Jag vill inte begränsa mig till endast denna modell och frågar därför forumet efter namn på liknande modeller. En båtmodell jag hittat är Botnia 23, fast den verkar oftast vara öppen akterut med ett kapell (hytten), en lösning jag inte är intresserad av. Tacksam för tips // M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan-- 0 Postad 8 Februari , 2010 Hej När det gäller sjöegenskaper så vill jag rekommendera skånska Dalbo21. Den är mycket bra i sjön. Men kolla durk och köl efter skador, det gäller de flesta fiskesnipor. Jag har haft två Dalbo 21 och har varit mycket nöjd med dessa båtar. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MN10 0 Postad 8 Februari , 2010 Hej, Tack för tipset, antar att du menar en sådan här på bilden. Fanns de med olika typer av överbyggnader fast fortfarande akterhytt? // M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan-- 0 Postad 8 Februari , 2010 Hej Ja den fanns först med en hytt som den på bilden, sen kom en lite modernare version men det var ingen större skillnad på utseende. Båten på bilden är en äldre modell med trälist runt lastrum, den nyare har helt glasfiberdäck och inget trä. Det var många som köpte skrov och byggde resten själv, där finns både bra och dåliga lösningar bland dessa. Många av självbyggena är mycket bra byggda. Viktigt tycker jag är att hytten är byggd i plast och inte en plastad trähytt. Skulle jag åter köpa en fiskesnipa skulle jag helt klart köpa en Dalbo 21. Jag fiskade en hel del med mina båtar. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MN10 0 Postad 12 Februari , 2010 Inga fler tips forumet?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser