Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
nauticat35

rak axel eller?

Rekommendera Poster

Funderar på en Nord West 390 men är osäker om denna 10 tons båt bör ha drev eller axel (dubbla motorer).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Absolut Axlar och dubbla maskiner. Dessutom vesäntligt mycket mindre underhåll på en båt med rak axel.. Dreven kroknar fort när dom ska putta på en tung båt med starka dieslar så d skulle ja undvika om ja vore du. Är det en Nord West sitter nog Penta kad med 290 drev eller nått sånt. Hur som axlar är att föredra på en så stor och tung båt.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drevmontage har sina klara fördelar gentemot axlar som tex: Högre toppfart/lägre förbrukning, upptiltning av drev vid körning i grunt vatten, och pratar vi IPS så er det klart att föredra framför axlar!

Drev har högre service/reperations kostnader en axlar.

Det hela handlar nog mest om hur du kommer att använda båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten jag funderar över är ovanligt nog försedd med raka axlar och 6-cylindriga Yanmardieslar på vardera 420 hkr... Jag tycker möjligen att motorerna är i största laget men det är kanske ingen nackdel.

Tycks vara rimligt ekonomisk i fartregistret 20 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis att båten du är intresserad av är rätt utrustad. Det med hög motoreffekt är inte lika med hög bränsleförbrukning. Det är du som styr förbrukningen med gaspådragetFlört. En aluminium-järnklump förbrukar inte energi utan förbrukningen kommer då du tar ut energin ur bränslet.

Eftersom du redan är spekulant på en båt med raka axlar är egentligen frågeställningen överspelad. Jag kan emellertid inte låta bli att kasta sten trots jag själv sitter i glashus, drev är kass. Sedan får andra tycka vad dom vill. Dom håller inte och skulle det vara duopropp så läcker dom vid minsta antydan till sjögräs..... mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratade med en av säljarna på NordWest nu på mässan då man själv är ruggigt sygen på en nordwestare.

Han sa att det bara finns/byggts två st 390 med raka axlar så det är tydligen en väldigt udda konstellation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...