Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Ringhede

Klimathotet en bluff?

Rekommendera Poster

Nu äntligen.

Aftonbladets hemsida har fått in en artikel om att klimathotet är en bluff.

Men ändå med viss försiktighet.

Rubrik

Klimathotet kan vara överdrivet

Nya studier: De värsta prognoserna är med stor säkerhet felaktiga

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6560614.ab

OBS notera att labbibia har en fet tråd om motsvarande och av många kritiserad som motvalls kärring. Viktigt att man vågar vara kritisk till allt vi matas med.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=243131&highlight=klimat

Detta kan vara historiens största bluff och med denna har man drivit in miljarder från företag och privatpersoner. Stora feta forskningsanslag och flotta konferanser har finansierats med hjälp av mycket tveksamma fakta.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen! Jag ser otroligt positivt att media börjar inse baksidan av klimat-debatten!

NU KAN VI FÅ SLUT PÅ KLIMAT HYSTERIT OM VI HJÄLPS ÅT!

SÄG VAD DU TYCKER OCH GÅ MED I KLIMATBLUFFEN PÅ FACEBOOK!

Härligt att vi börjar se en tendens på vändning i klimatdebatten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kommer hända då??? Nix, nada zipp zero??? Min gissning är att detta inte kommer påverka oss ett skit. Vi kommer fortfarande ha höga miljöavgifter, höga skatter, och ett ständigt ökande skattetryck.. Säljer vi nu dessutom ut Volvo och Saab så kan vi ju glömma allt vad Industri heter i detta land. Kineserna kan nog producera en bil 100 gånger fortare och 100 000000 gånger billigare än vi kan.. Någon som tror att Volvofabriken i Göteborg blir kvar efter köpet har gått i hamn??? Inom 5 år är den väck gissar jag på.. Då kan dom själva och behöver inte längre köpa råd och erfarenhet av oss..

Nu kanske ja ser lite mörkt på det hela, men ja tror tyvärr att tillverkningsindustrin i detta land är på väg i graven. Finns många anledningar till det men främst våra skatter och avgifter, det är helt enkelt för svårt och dyrt idag att driva ett större företag.. Finns inga marginaler till fel eller missar och konkuransen är stenhård. Just nu är en svår tid för många företag staten gör INGENTING för att hjälpa dessa. Dom smider helre på ny planer hur man ska göra det så jävligt som möjligt för företagare, samtidigt som man ska tjäna mesta möjliga på det hela..

Snart måste man ha en 3årig utbildning bara för att få använda en spade, man kan ju hugga sig själv i foten och d är ju inte bra. Ungefär så illa är det, idag ska ingen behöva nyttja någon form av suntförnuft allt ska vara reglerat och hårt reglerat.

!!!MVH REXCO!!! Har jobb men hur länge varar det???????????????????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klimathotet en bluff?

Japp  Skrikandes

Forskare som hittar på, politiker som går på det och sedan inte vågar erkänna att de blivit lurade. Säger bara en sak.. Forskarna som lurat oss borde få betala hela notan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säljer ut?

Volvo och Saab har vi för många år sålt ut till mindre ansvariga Ford och GM. Profit och inte ett skvatt ansvar för hur det går för svenska jobb.

Men med vettig beskattning och sansad miljödebatt så kan svensk industri ha en chans att tävla med andra länder. Många lågkostnadsländer har inte enbart låga lönekostnader utan även låga övriga kostnader och subventioner vilket inte bli en rättvis chans för svensk produktion.

Men vi har även idiotiska system på byggsidan där man ständigt höjer priserna och vi tillåter detta ske. ROT system för branscher som inte haft någon kris bidrager bara till ökade priser (bygg, el och VVS) Där vi acepterat att en villa någon byggt för 10 år sedan och som nu är begagnad nu får kosta någon miljon kronor mera.

Sådant hjälper till att öka kraven på ökade löner och mer utslagning av svensk industri.

Men eftersom detta är ett båtforum så tar vi även en båt som jämförelse.

Exempelvis som min kära Uttern S64:a som ny 2002 kostade ca 300.000 kr med en bensinare.

2009 var priset 452.000 kr och ville man ha en diesel så kostar den 637.000 kr (alltså dubbelt så dyr som min kostade 2002 om man ska va klimatsmartTungan)

Köpte en Volvo V70 2000 för ca 300.000 kr med en bensinmotor. Köpte  en ny Volvo V70 i höstas och den kostade 291.000 kr, allså billigare. 

Men nu satt det en diesel i den utan att bilen var dyrare. oops

Vi tillåter alltså att båtar för skena i pris medans bilar ligger kvar på samma nivå. Ändå envisas vi med att köpa utländska bilfabrikat och gnäller för att Volvo och Saab får problem.

Ni som ska på båtmässan, fråga gärna säjarna varför båten har blivit dyrare och ta gärna om exemplet med att bilar inte ökar i pris på samma sätt.

Uttern har försökt pressa priser på delar som numera kommer troligen från lågkostnadsländer och är rena skiten. Säten och dynor är exempel. Men inte för att hålla priset i rimliga nivåer utan för ökad profit till ägarna. Gissa var de bor?

Not, varför jag köpte en diesel? Jo för att rädda plånboken mot ständigt ökad bestraffning av drivmedel. Koldioxidskatt står det även på skattsedeln. Vansinnigt.

mvh Roland 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis Roland. Villkoren och förutsättningarna är inte lika därför kommer vi oxå att förlora kampen om Industrin. Utan den kan alla byggen och småfirmor oxå slåigen då d är industrin som skapar stor efterfrågan.. Med egna erfarenheter av att jobba för Svensson så kan man ju säga att 90% är ute efter lägsta priset, jobbet spelar mindre roll bara d är billigt. Om man så lyckades knåpa ihop en sophög av brötte för skit och ingenting så är det ändå bättre än att betala extra och få d välgjort och snyggt.. Därför kördes alla jobb islutändan på fastpris med reservation för hinder/oförutsägbara ting så slapp man bli ifrågasatt om varför d tog sån tid och blev så dyrt..

Således skapas svartjobb, invandring av div arbetskraft från närliggande länder tex polen etc.. Där inte sagt att d blir ett dåligt utfört arbete för det, men d slår undan benen för många seriösa.. Sedan så har vi på tok förmycket regler och konstigheter i det här landet, d ska vara si o så ena dagen och bu o bä nästa.. Omöjligt att vara så uppdaterad så man kan hålla koll på allt detta. Merparten är trams som saknar vettig anknytning till verkligheten, och när man bläddrar mellan bladen kan man ju missa saker som faktiskt är viktiga just pga ovan nämda tramserier... ROT avdraget var en bra tanke, men d började genast sättas i sytem genom att dom flesta höjde priserna och eftersom staten skulle stå för en bit av kakan så brydde man sig inte.. Således stängs även den dörren snart då ingen som helst kontrollverksamhet ser ut att finnas mer än hur många som nyttjat avdraget.. Staten kunde med andra ord lika gärna ha bjussat kunden på ombyggnationen eller vad d nu gällde..

Alla på detta forum har någon gång brutit mot någon regel eller lag, d kan vi nog gå igod för allihopa. Men vad händer när man börjar sätta detta i system, att tex alltid köra för fort, alltid måla med förbjuden bottenfärg osv.. Nåja d är en del av vardagen för många och dom flesta väljer att inte bry sig. Jag själv har på senare år valt att följa dom nya lagar och regler som jag tycker är vettiga. Så numer är man rebell och anarkist.. Något är galet när man går i dessa funderingar och samhället gör ju inget för att underlätta nåt.. D ska bli svårare, krångligare och hårdare att leva för var dag som går ser det utsom..

Ja vart ju ett bra tag sedan Ford köpte volvo och Gm köpte saab, inlägget är lite fel formulerat men ja tror att dom flesta fattar poengen.. Finns d minsta lilla anledning för kineserna att driva volvo här när dom med lätthet kan flytta produktionen till valfri kinesfabrik och få det bättre ställt för sina egna landsmän.. Jag ser ingen vits med att tillverka något här till ett högt pris när man kan göra det någon annan stans för ett lågt..

Samma sak gäller väl Saab ett företag som sedan länge gått med förlust, hur skulle d gå till å få någon rätsida på d  utan åtgärder bara för att d byter ägare??? Nä här ligger d nog något begravet, planen är väl utstakad av respektive köpare. Köparna är ute efter tekniken och märkena sedan tror ja dom skiter i resten. Men det är bara mina egna farvågor, vi får vänta och se..

!!!MVH REXCO!!! Ja d är mycket snö ute och ja är lite deppig OK..

Senast ändrad av Rexco | 07 februari 2010 | 19:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som en liten uppmuntran då.. Flört

Det är många svenska företag som flyttat sin tillverkning till lågprisländer, men senare flyttat tillbaka den till Sverige. Fördelar mot nackdelar måste vägas samman..

En Chinatillverkad Volvo lär inte sälja sådär värst mycket här i Europa..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är om man bryr sig så mycket om just Sverigemarknaden eller ens Europamarknaden när d handlar om bilar. Åker ja till Danmark eller Tyskland så är folka, bmw, mercedes och auidi vanligast på vägarna hursom. Norge och Finland bygger väl inga bilar så där är det lite mer utspritt. Men Inte ser ja många Volvo eller Saab på en semestertripp till tex italien. Ja tror inte vi säljer så mycket till dom närmaste länderna utan mer till större länder längre bort.

D är jänkarna som köper merparten av våra bilar, i första hand Suvarna typ Xc70/90. Våran egen marknad är nog minst vi skeppar nog iväg d mesta vi bygger.. Frågan är om dom får tillgång till tekniken kan dom ju börja bygga själva och skicka kinesiksa volvos över atlanten likväl som oss.. Sant att många företag har valt att lägga tillverkningen i andra länder men då med svenska ägare. Nu blir d en kinesisk ägare och frågan är då om denne tänker behålla tillverkningen i Sverige..

Man kan ju ha fel men efter som många ser till pengar och inte kvalite så är d inte konstigt om man väljer att flytta tillverkningen..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper du en mobil av fabrikatet Sony Ericson så är den numera tillverkad i Kina. Kvalitetsmässigt lika bra som då den var tillverkad i Sverige.

Lite av inlägget jag skrev om båtar och byggsektorn är att de måste göra samma som många andra tillverkare och inte ständigt öka priserna. Lösningen heter produktutveckling och utveckling av produktionen.

Utveckling av produktionen gör man med allas engagemang och ständiga förbättringar, tex LEAN eller Toyotas principer.

Men så länge folk är villiga att betala 4 miljoner, 5 miljoner, 6 miljoner osv för en helt vanlig villa så kommer behovet av ökade löner sänka landet.

Enligt mig borde en ny Uttern S64:a nu inte kosta mer än 300.000 och då med en effektiv dieselmotor.

(samma utveckling borde gälla andra fabrikat också)

Produktutvecklingskostnaden borde för länge sedan vara betald och inga större förändringar har gjorts utan endast ökat pris. Den biltillverkare som försöker med samma sak kommer ovilkorligen få lägga ned.

mvh Roland 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu jäklar händer det grejer.

I Kväll i Aktuellt kl 21 blir det en debatt där klimathotsskeptikern och professorn Peter Stilbs kommer att delta. Även miljöministern kommer att vara med i studion.

På söndag blir det debatt i Agenda, också SVT, där Sveriges mest kända klimatbloggare deltar. Maggie Thauerskjöld-Crusell, som driver bloggen The Climate Scam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju i vilket fall konstatera att det var en debatt som kom av sig, om klimathotsivrarna har kommit till sans eller vad det är som ligger bakom kan man tolka hur som helst, men inte har någon sida fått mig att ändra uppfattning i vilket fall, och det är att vi måste satsa på mer förnyelsebar energi till både industri, uppvärmning och bränsle. Jag tror inte att det påverkar klimatet ett dugg, men det kommer ju att ta slut inom loppet av 30-200 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst ska vi värna om miljön och satsa mer på förnyelsebar energi men felet är att utan riktigt underlag ta ut skatt för sådant som påstås ska global katastrof med ökad temperatur och stigande vattennivåer.

Dessutom ett antal domedagsprofeter som skor sig på det hela är sjukt.

Och att försöka lära folk att bli mer hänsynsfulla till miljön genom hot om jordens undergång är skit.

Tänk om man skulle lära sina barn att gå och prata genom att hota dem med stryk?

Nä detta görs bäst med uppmuntran och kärlek.

Att det ska vara så svårt för poliitker och makthavare att fatta?

I höstas köpte jag min första dieselbil med en mycket snål motor. Betydligt bättre än den jag hade förut. Tänk vad underbart om det då från vägverket kommit ett brev med:

Grattis till din nya bil och tack för att du tänker på miljön, därför slipper du skatt på din bil.

Nä knappast, på beskedet kunde jag se att skatten var dubbelt så hög som för min gamla bensinare med nästan dubbla bränsleförbrukningen.

Dessutom stod det på beskedet koldioxidskatt morr

Spö ska de jävla skattebetalrna ha och beskatta dem till döds och fattar de inget så drar vi en vals om att hela jorden kommer gå under och det är ditt fel.

/Roland

Senast ändrad av Ringhede | 13 februari 2010 | 11:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodu Roland!

Klimattalibanerna är på full reträtt över hela linjen nu. Nu  kritiseras IPCC  till och med i SR:

http://labbibia.wordpress.com/2010/02/16/ytterligare-kritik-mot-ipcc-i-sveriges-radio/

Det känns som om sans och förnuft segrade till slut. Jag hoppas att de som bär ansvaret för  denna, helt sanslösa hysteri, ställs till svars. Då tänker jag framför allt på de ansvariga på SVT.

post-22515-1394236245,4151_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SVT har ett ansvar att källforska, som vilket media som helst.. Men i detta läge vill nog jag ställa forskarna till svars först och främst, vilka lurat media och politiker med sina felaktiga rapporter.

Senast ändrad av Daniel_B | 16 februari 2010 | 22:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm kan detta bli början till 3dje Världskriget??? Någon såhär stor skandal med såhär mycket pengar inblandat har nog aldrig denna värld skådat... Hitler släng dig i väggen vi svenskar kräver vår rätt till skatteåterbäringFlört..

För att citera Kina under miljömötet e det någon som ska kolla så är de vi. Inte ville dom ha någon Brysselkol eller andra snokar i sin verksamhet. Fördyrande omständigheter är något som våra makthavare och myndigheter är stjärnor på. Dvs man tar något som är enkelt och fungerar bra och gör det jävligt dyrt och komplicerat. Så funkar vårat land och d är därför vi inte kan konkurera med andra. Vi har arbetat så hårt med att göra livet svårt för oss själva att vi glömt bort konkurensen från andra länder..

Lovar stort o brett men presterar noll och inget. Ingen vitts med regeringsskifte längre när man bara har att välja på dåligt och uselt.. Nä d behövs nog lite nytänkande om vi ska få rätsida på den här ubåten innan d e försent..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är effekten av felaktiga beslut.

Svensk industri straffbeskattas för koldioxidutsläpp.

Då hamnar produktionen i länder utan samma höga ambitionsnivå att följa forskarnas påståenden.

Privata konsumenter får betala högre pris för drivmedel och uppvärmning samt svensktillverkade varor och kräver ökade löner vilket ännu mer driver på nedläggning av svensk produktion.

Alltså genererar det mer arbetslöshet här i Sverige. Med senste finnanskrisen så försvann massor med jobb vilka normalt kommer tillbaka då konjunkturen vänder uppåt men med klimatnissarnas bidrag så kan vi nog känna oss blåsta på att många jobb aldrig kommer tillbaka.

Och vad fick vi då?

Jo sämre möjlighet att vara ett rikt land som aktivt kan bidraga till en bättre miljö. Med bättre miljö syftar jag på en industri och hushåll som är bland de bästa i hela världen på att värna om miljön.

Bevis. Kina subventionerar bensin för att bidraga till ökad tillväxt. Utsläpp vet de flesta att man inte är så bra på att ta hand om. USA vet de flesta att bensin är så billig att de flesta kan åka stora SUVar. osv.

När lågkonjunkturen kom åkta massor med yngre personer ut från arbetsmarknaden samt nya kullar kommer aldrig in. Dess ungdommar riskerar då att hanma i ett utanförskap som kan bli riktigt farligt. Invandrartäta orter får även problem med detta och där kan problemen bli ännu större.

Nu ska man inte måla faen på väggen och bli en ny dommedagsnisse men läget är allvarligt och våra politiker måste agera omedelbart.

Det är val i år så passa på att ställa frågan till din politiker hur han/hon verkligen tänker lösa problemet med sysselsättning här i Sverige. en sysselsättning de själva medverkat till att sänka genom att blåögt gå på allt som klimatnissarna presenterat.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att hitta på miljöskatter typ co² för att minska miljöhotet är rena sagor för att försöka motivera ta ut mera avgifter till statskassan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under tiden som dessa domedagsprofeter gottar sig så fortsätter de verkliga miljöproblemen.

OBS detta är inget inlägg som är heltäckande och finns säkert massor att tillägga eller sådanna som vet bättre men ändå ett axplock av problem som kommet i skymundan för koldioxidhotet, Av naturliga själ då det är tacksammare att straffbeskatta.

Halten av kvicksiler i naturen är knappast noll och fortfarande ett miljöproblem. Med kravet på lågeneriglampor av kvicksilerbaserad modell kommer detta problem att öka. Knappast kommer alla utjänta lampor återvinnas. Men fortfarande dras vi med problemen som tidigare skapades då kvicksilver sågs som ett bra medel för att undvika att spannmål möglade.

Östersjön, fullständigt tappat fokus. Är väll fortfarande ett stort problem, eller? Knappast någon här som anser att problemet är löst.

Skövling av regnskog, har knappast försvunnit. Eller är kanske inget problem längre. Så längt borta att man inget märker. Foten

Rovdrift på naturen i utvecklingsländer då vi i väst föredrar att köpa billigt och skiter fullständigt i miljön där prylarna tillverkas.

Och slutligen alla som lever efter parollen:

Det du inte ser har du inte ont av. Tungan

(obs avsikten var inte att reta alla som spolar ut skiten från sin båt rakt ut i havet, det är en annan debatt)

//Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha... Nu blir jag förvirrad en gång till... är det klimatbluff, eller är det klimathot... Funderar på att stänga in mig med familjen i en betongbunker a´ la den som finns i komedifilmen Rätt upp i 90-talet, med bl a Cristopher Walken och Brendan Fraser...

Läste detta på svt.se/texttv, sid 111

Läckande havsbottnar nytt klimathot  

Havsbottnarna i Sibiriska havet läcker
  varje år omkring åtta miljoner ton av
  växthusgasen metan - 20 gånger       
  starkare än koldioxid - till atmosfär-
  en. Nu varnar forskare för att den   
  globala uppvärmningen kan skyndas på.

Det istäcke, permafrosten, på bottnar-
  na som tidigare legat som ett        
  skyddande lock över metanet, tycks nu
  långsamt tina upp, skriver forskarna 
  i den ansedda tidskriften Science.   

Ännu påverkas inte klimatläget i någon
  högre grad av läckorna, men oron är  
  att ökade utsläpp pga stigande tempe-

raturer får uppvärmningen att skena
Läs mer på svt.se/vetenskap

Märk väl det som jag fetstilat... Nu helgarderar de, istället för att -som förut- vara helt säkra på sin sak...

Säger som Tomas di Leva: Vem skall man tro på, tro på, tro på när... tro på när det är såhär...?

NOTE: Redigerat p g a tillägg med bl a fetstilen

Senast ändrad av Keddy | 05 mars 2010 | 14:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åk flyg istället så slipper ni betala klimatskatt för bränslet. De troende på klimathotet kan betala en liten allmosa som klimatkompensation, vilket gör varken från eller till i frågan, men ser bra ut.

Tågen funkar ju inte så inget alternativ.

Segla är ju ett bra klimatalternativ, med de börjar också bli mer o ch mer motoriserade.

CO² skatter är annars ett bra sätt för alliansen att ta ut mer i avgifter för att kunna sänka skatterna. Hur det slår får var och en räkna ut själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Metan från Sibirien.

troligen några forskare som insett riskerna att bli av med anslagen.

En av de relativt trovärdiga teorierna bygger på att en temperaturökning beror på solens aktivitet. Om det är så hur katten ska vi lösa det genom att bestraffa de som släpper ut kolioxid?

Inte heller kan vi göra något åt metanutsläpp i sibiren.

Inte heller stoppa vulkaner från att spy ut gaser i atmosfären.

Däremot kan vi aktivt verka för att hitta förnyelsebar energi då olja och kol inte kan vara hela världens energikälla i framtiden.

Vi kan även verka för att värna om miljön så vi inte förstör den, Östersjön, rovdrift på vattendrag, utsläppa av gifter i naturen osv.

Snart är sommaren här och kommer då med gott hjärta tanka min båt full med bensin och njuta av sommaren utan minsta samvetskval.

/Roland 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte att de e en bluff

Det räcker med en dag på havet för och inse .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket är inte en bluff..?

Klimathotet eller miljöförstöringen..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det trots allt är jä***gt gôtt att leva... Trots klimathotande bluffar å annat skôj som kan förvirra livet för´ en SkrattandeCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...