MaCro 0 Postad 7 Februari , 2010 Hej Alla Vad tror Ni om Yamarin 63 BR? Jag är lite inrresserad av denna båt som ett alternativ till en traditionell styrpulpetbåt. Fördelarna är många jämfört med styrpulpet som vindskydd, kapell, bekväm soffa, osv. BR konceptet är en ganska bra kompromiss mellan styrpulpetens rymlighet och praktiska egenskaper och DC:ns bekvämligheter. Det som nu gör mig lite tveksam är om man istället skall välja en dc med ruff. Vad tror NI?? Några frågor: Kommer man använda ruffen till något annat än stuvutrymme? Tar ruffen bort båtens praktiska egenskaper som rymlighet, hanterbarhet vid tilläggning? Vad säger Ni som ägt både DC och styrpulpet. För och nackdelar Yamarin 63BR i övrigt känns väldigt tilltalande då den är snygg, snabb, bränslesnål, rymlig, trailerbar med B-kort etc... //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 7 Februari , 2010 Är också lite intresserad av BR-konceptet, just Yamarin 63BR har jag ingen erfarenhet av men Yamarin är ju generellt båtar av mycket hög klass. Har tidigare haft 6,5 m Dc och därefter ett par styrpulpetare och tycker bowrider verkar vara som du skriver en bra kompromiss. En DC i denna storleken är ju inte mycket till övernattningsbåt. Var på GBG-mässan igår och tittade på Crescents nya Bowrider, hette väl 620BR? Riktigt trevlig båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 7 Februari , 2010 Hej Har nu en Yamarin 58 bowrider och hade tidigare en Wellcraft DC, Båda båtmodellerna har ju sina fördelar och man ska nog tänka igenom vad man skall använda båten till. Så här resonerade jag vid mitt båtval. Hade haft DC i 14 år nästan aldrig sovit i ruffen, kändes som ett stuv för flytvästar, ruffen känns trång om man ligger vuxna i den, fungerade dock bra då våra barn var små och ofta låg och sov därinne när vi var ute och åkte. Då det inte är en så stor båt tyckte jag att drygt en tredjedel av båten upptogs av något vi aldrig använde. Med bowridern har vi åkt upp till 9 personer soliga dagar, helt suveränt i en båt på knappt 6 meter. Den är lätt att ta sig i och ur vid stävtillägg, på det sättet även väldigt bra att åka ensam i. Har du tänkt att bara använda båten som ren dagtursbåt, själv och med många goda vänner rekommenderar jag bowridern, begränsningen är ju givetvis om du vill kunna göra övernattningar då går ju inte det, tänk dock på att 6 m dc är inte mycket plats att bo i utan fungerar bara för enstaka övernattningar. med det användandet som vi har skulle jag definitivt välja bowrider igen, har nu haft min Yamarin i 5 säsonger inga fel varken på båt eller motor, kan verkligen rekommendera Yamarin och Yamaha Detta är ju min personliga uppfattning, hoppas du kan ha nån glädje av den Hälsningar Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 8 Februari , 2010 Jag instämmer med inlägget ovan, Jag hade innan en Yamarin 53BR,och en bättre typ av båt om man har barn blir svårt att hitta,nu så skall vi prova en Bella 620 DC och det blir väl så att ruffen kommer att fungera som ett styvutrymme.63 BR verkar vara en riktigt fin båt,när det gäller kvalitet och sjösäkerhet så är ju Yamarinen kanon. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 8 Februari , 2010 Hej Tack för Era svar. Blir mer och mer övertygad om att BR konceptet passar mina önskemål. Ska man sova i båten skall man ha en stor bo-båt med pentry, toalett och stor ruff. Frågan till andra BR ägare är om Ni avnänder kapellet i fören eller om ni låter det stå öppet. Känns lite krångligt att sätta på ett kapell i fören. //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 8 Februari , 2010 Hej. Har tidigare haft styrpulpet med monterat akterkapell, kör nu en DC då jag tyckte det blev lite jobbigt då det kom en regnskur och det mesta av grejerna, typ dynor, väskor mm, snabbt skulle in under skydd. Upplever det som betydligt mer praktiskt med en skyddad stuv som även kan användas för övernattning. Dessutom, om man kör i lite sjö, slipper man problemet med att dynor mm blir blöta då det ligger skyddat i ruffen. Har läst att rutan kan vara en svag punkt om man kör i grov sjö då den öppna delen där man går är en svag punkt, det har man inte på en dc. Tycker iofs det borde vara ganska lätt att lösa och just Yamarin kanske inte tillhör de som haft det problemet. Du får nog en bra båt om du tar den. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 9 Februari , 2010 Hej, jag ser inte riktigt vad man vinner med BR jmf med styrpulpeten. En DC ger ju en ruff vilket jag ser som en större vinst än mer soffa akteröver bakom rutan. Om jag skulle byta ut min kära 568 någon gång, vore det nog mot en DC i 23' klassen. Finns det några beg. Nimbusar? // Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 9 Februari , 2010 63 BR är med i nästa nummer av Vi Båtägare 25 feb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 9 Februari , 2010 Hej, var själv i sådana funderingar hösten 2007. Kollade på både DC och Bowrider; Yamarin 59DC, Yamarin 6110DC, Ryds 620DC och AMT 185 BR och Yamarin 5820/58 BR. Kom fram till att jag (högst personligen) troligen inte kommer att nyttja ruffen i en så pass liten DC (5-5,5m) till övernattning utan troligen som lagringsutrymme på dagsturer. Bror också på familjesituationen, barn eller ej, ålder, antal, osv. Bowridern hade andra fördelar; man kan sitta där fram och fiska, man går från aktern till fören i samma nivå utan att behöva gå upp på rufftaket, enklare för hustrun vid tilläggning. Allt beror på vad du högst personligen tycker och vad du tänkt utnyttja båten till. Vi har varit ute 2 familjer med totalt 4 vuxna och 5 barn utan problem, barnen älskar att åka där fram (i alla fall i en timma men man hinner långt...). De har t.o.m somnat där framme i 25 knop med ett leende på läpparna Angående att tidigare påståenden i andra trådar om bowrider vs daycruiser att man med en bowraider måste man ha 100 procentigt vackert väder annars ledsnar medpassagerarna så är min åsikt att dom ledsnar i en mindre DC också, för inte vill passagerarna sitta i den förhållandevis lilla ruffen under färd? I bägge fallen sätter man ju upp kör-kapellet och då ser jag ingen skillnad på BR och DC. Men det är min personliga åsikt. Vi kör och fikar bakom rutan, slappar i aktersoffan och fiskar i den främre delen framför rutan. Kör då utan dynor där fram, enkelt att skölja av blod och fjäll som skvätter efter sprattlande makrillar, he-he. Båten skär sjön enormt bra, suveränt skrov, så det skvätter i princip aldrig in vatten där fram. Jag köpte en Yamarin 58 BR med Yamaha F115. Det enda jag i princip saknar är kapellgarage, är i övrigt helnöjd efter 2 säsonger. Fick många goda råd av andra BR-ägare på MG, bl.a. nick bigl och bossee. Angående kapell så använder jag hamnkapell i så väl främre som aktre delen. Den lilla biten där fram är inte nödvändig men tar 1 minut att sätta upp. Utan den rinner regnvatten under dörren och bak till självlänsen, inga problem, men det blir blött inne i båten på durken. Men men, det går bra utan. Lycka till med båtköpet //Ulf Senast ändrad av ulfa | 09 februari 2010 | 21:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 9 Februari , 2010 Appropå att sitta fram i en BR, speciellt barn. Själv skulle jag aldrig låta barn sitta i det öppna utrymmet fram under färd då risken att de kan falla över bord är enormt stor, det räcker med 1 missbedömd våg, och då sannolikt med katastrofala följder. Något att tänka på kanske.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 9 Februari , 2010 Förstår vad du menar, men det var inte så illa som det kanske lät....och sitter man med ryggen mot pulpitarna och i färdsriktningen med benen framåt på dynorna så är det faktiskt ganska bekvämt och säkert. Barnen är tonåringar. Samt att sjögången är snäll. Däremot har jag sett skräckexempel med barn som sitter längst fram med benen dinglande i vattnet i högre farter.....inte så bra kanske.... Men jag fattar vad du menar //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 9 Februari , 2010 Det var absolut inte menat som ett påhopp utan som en allmän rekomendation! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 9 Februari , 2010 Det är lugnt, no worries Imorrn kväll blir det Båtmässan, en start på båtsäsongen Bifogar en bild på ögonstenen i sin vinterdvala... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 10 Februari , 2010 Funderar starkt på en 58BR, Yamarin verkar bättre bygda är t.ex MV Marin.. 115hk räcker bra till? Vad toppar den, vilken propeller?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 10 Februari , 2010 med rätt propp och motorn monterad ett eller två bulthål högre en orginal så gör båten ca 40knop med 115hk. eller kanske till ock med lite mer. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 12 Februari , 2010 Hej Mac Nu kommer det en 20' variant på 568:an max motor 150hk, om du vuxit ur 568:an / Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 12 Februari , 2010 Hej Magne Jag vet, 618 GTI kommer den heta men jag blev lite besviken att den inte kom med på mässan som utlovat. Men visst en 618 GTI med en Verado 150 hade varit väldigt trevligt! Vi får se vad det blir om det blir, Fortfarande mycket nöjd med 568:an men några knop till och lite vindskydd är aldrig fel. Yamarin 63 känns som ett bra alternativ. //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 12 Februari , 2010 Hej Mac, Jag spanade på Yamarin på mässan. Något som kan ge lite räckvidd över havet. Vore kul att kunna dra över till Läsö. Det går kanske i en 568, i bra väder, men inte något man drar med familjen på. / Magne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 13 Februari , 2010 Hej Magne Precis vad jag tänker, Vindskydd = bättre räckvidd. De blir lite blåsigt om man skall ta med ungarna på en 25 distnas tripp. Ut går väl an med det blir kyligt på kvällen. //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 25 Februari , 2010 Hej! Jag har nu läst om Yamarin 61 CC och Yamarin 63 BR i både svenska och norska båttidningar. Skrovet får mycket bra kritik. Byggkvaliteten, köregenskaper mm är mycket bra. Motortester visar också att Yamaha gör mycket bra motorer. Om jag sammanfattar testerna så bör man inte ha mer än 115 hk på 61 CC, medans 63 BR klarar av 150 hk. I höstas (2009) sålde jag min båt, en Uttern T55 med Mercury 115 4-t som är en bowrider. Jag och familjen har återigen beslutat att vi vill ha en bowrider, och inte en öppen styrpulpet, DC eller walkaround. Det går inte att svara på vad som är bäst, varje familj är unik. Vill du sova över, köp en DC. Vill du ha en enkel badbåt som du dessutom kan fiska ifrån, köp en öppen styrpulpet eller walkaround. Vill du ha en bekväm badbåt med kapell som skyddar mot vind och regn, köp en bowrider. Vi har ännu inte bestämt vilken bowrider som vi skall köpa, vi väljer mellan följande: Askeladden 615, Nordkapp Avant 620 eller Yamarin 63 BR. Glöm inte att montera trimplan. Om du vill köra båt i alla väder behöver du montera trimplan för att bla. korrigera lutning vid sidvind eller för att kunna köra rakt fram i mycket låg fart. MVH/Anders Senast ändrad av Anders | 25 februari 2010 | 14:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
3511 0 Postad 25 Februari , 2010 Själva har vi en Flipper 605WA med en Verado 150 och är jättenöjda. Den har inget krypinn utan används som transport ut till kobben och för färder till ytterskärgården. Då båten saknar krypin har den höga fribord , vilket gör att den upplevs som lätt att röra sig i på ett säkert sätt, och kan lasta både folk och fä. Har kapell och ordentlig aktersoffa. Skarv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 21 Juni , 2010 Hej Någon som har köpt denna båt och kan dela med sig av sina erfarenheter. //Mac Senast ändrad av MaCro | 21 juni 2010 | 20:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 13 December , 2010 Hej! Jag har en Yamarin 63 BR med Yamaha 150 hk -2010. Familjen är mycket nöjd med den efter att ha använt den under sommaren 2010. Som kapten och styrman gillar jag förarplatsen som rymmer en 8,4 plotter, ergonomin är bra. Sjöegenskaperna är utmärkta. Barnen älskar den stora badbryggan då de ofta badar och dyker ifrån båten samt åker gummiring. Trevlig och rymlig sittbrunn för att sitta och fika i (8 personer). Bra med stuvutrymme. MVH/Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 14 December , 2010 Hej! Jag köpte också en 63BR i sommras och är supernöjd. I vi Båtägare (Augustinummret) testades den mot Bella 600 och Buster XXL och vann detta test. Framförallt var det sjöegenskaperna, förarplats och smart inredning som gjorde att den vann. Jag har lagt in lite urdrag från recensionen i min sjöbod http://www.maringuiden.se/u/Havskatt/;action=minbat&id=14197 /Havskatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 December , 2010 63BR är en kanonbåt! kommer även i aluminium under namnet yamarin 63BR CROSS till våren. enbart skrovet är alu, och i övrigt är båten i grå gelcoat. går om möjligt ännu bättre än orginalet(skrovet är ej en kopia av det gamla utan ett helt nytt!) som tidigare har sagt är det olika från familj till familj, men en BR är deffenitivt ett bra val! CROSS modellen går T.O.M ett par knop extra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 15 December , 2010 Hej! Jag tycker inte att det är viktigt hur fort båten går. Hur länge kör du med full gas på en säsong? Tror inte det är så länge om du inte håller på med racing. Att ha en bra marchfart är viktigare. MVH/Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 17 December , 2010 Är du säker på att den går bättre? Aluminium skrov brukar vara lite stötigare och cross väger nästan 100 kg mindre än plast skrovet. plast 63BR gör 46Kn och cross 63br 45 kn av den information som jag kan hitta. Precis som Anders åker man väldigt sällan på max. Det är helt rätt att 63 BR är en kanon båt plast som aluminium. /Havskatt Såg idag att 63BR väger 900kg det blir bara ca 20kg skillnad mot Cross så fy på mig Senast ändrad av Havskatt | 19 december 2010 | 19:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
YamarinCross 0 Postad 5 Augusti , 2011 Hei Jeg har en 63 BR Cross, den klarer noen ganger 47 knop, men for det meste 45. jeg har 13 3/4 x 21 reliance propell og motoren er satt opp et hull på braketten. Båten går veldig bra, er kjempeførnøyd med den så langt. Får og mange positive kommentarer fra folk som ser på den, mange som ikke vet at yamarin også har alu skrog. Senast ändrad av YamarinCross | 05 augusti 2011 | 20:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klas_L 1 Postad 4 November , 2015 Hej Jag väcker denna tråd. Har också en 63 BR Cross. Bottenmålad och en hel del grejer i. Inga problem att komma upp i 45 knop när jag är själv och det går att köra 38 knop med en förbrukning strax under litern. Varvar 3700-3800 varv på topp med 21" Reliance. Motorn är monterad i tredje hålet, dvs hissad 38 mm. Har precis köpt båten begagnad och var glad att den gick så pass bra med tanke på vad några skrivit på detta forum angående toppfart och varvtal. Upplever att Yamahas körfakta stämmer bra på mina egna noteringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lawea 16 Postad 5 November , 2015 (redigerade) Vad händer om man får en skada som måste lagas när man har gelcoat invändigt och skum mellan det och skrovet? Det känns ju som om det gör det hela lite komplicerat. En sak jag funderat på ett tag.... Redigerad 5 November , 2015 av lawea Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser