Tempest 1 Postad 6 Februari , 2010 Hej, Jag är ny ägare till en Aquador 23 HT 2007. Jag har ännu inte satt mig in i allt om båten och håller just nu på att studera elen ombord. Jag undrar om det är någon som vet hur laddningsfördelningen sker när man har två batterier. Jag vet att det finns många olika produkter och sätt att göra detta, men kanske någon vet vad som är vanligast på just Aquador 23 HT. Med vänliga hälsningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 9 Februari , 2010 När båten är så ny borde det vara enklast att fråga tillverkaren eller återförsäljaren. Ring till Finland och fråga Aquador eller t ex till Flipper-Marin i Täby. Alternativt skruva loss panelen där batterinycklarna sitter och titta vilka reläer som sitter där bakom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maskinchef 0 Postad 10 Februari , 2010 Hej. Jag har en AQ 23 HT med laddningsfördelaren du har. Den skiljs elektronisk o aktiveras när du vrider om nyckeln för att starta. Har själv kört tomt förbrukningsbatteriet o det har inte varit något problem att starta dagen efter. Full kräm på start batteriet. Funkar hur bra som helst. Men se till att tryck knappen inte visar rött, då är det öppet mellan båda batteri, kan vara lite tråkigt på morgonen när man ska iväg. Crille. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 11 Februari , 2010 Hej Crille, Tack för informationen. Innebär det att den lilla tryckknappen kopplar ihop båda batteri kretsarna? Jag trodde den var för ström till kylskåpet och kanske värmaren, tror jag läste det någon annan stans här på MG. Innebär det då att den är någonslags nödstart, alltså sammankopplade batterier? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maskinchef 0 Postad 11 Februari , 2010 Nej, det betyder att om du har röd kanpp, är båda batterier inne som förbrukning, har du svart knapp är det som det ska vara, separerad. Så det finns ingen nödstart. Kylen stänger du av inne i kylen på vredet, se till att du låser dörren, eller hakar upp den, så att inte lampan står på hela tiden. Värmaren kör du på panelet nere i båten, eller gångvärme på en knapp bredvid ratten. Crille... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 12 Februari , 2010 Hej Crille, Jättetack för all hjälp. Nu fårstår jag hur det fungerar. Jag har försökt maila Flipper Marin flera gånger om olika saker men de vägrar konsekvent att svara såvida du inte vill köpa ny båt. Med vänliga hälsningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser