Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
metmasken

Båt från västkusten

Rekommendera Poster

Nja, den slits nog inte mer bara för att vattnet är lite saltare, men skulle motorn vara sjövattenkyld så lär den ju utsättas för lite mer korrosion utav den högre salthalten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att den slits mer och framförallt så syns dåligt/bristande underhåll mer på en båt som gått i saltvatten. Saltvatten kylda motorer (alla utombordare) och allt så kallat rostfritt på däck rostar lättare samtidigt som tillväxten är större under vattenlinjen som betyder mer skrapande med skador på underkroppen som följd.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det blir skador på skrovet under vattenlinjen pga slarvig skrapande har ju inget med salthalten i vattnet att göra, utan på dåliga arbetsmetoder/handlag.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte oenig Tommy med man ser det inte alltför sällan. Speciellt där havstulpaner har suttit länge.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En avgörande faktor är hur båten tagits om hand. Även hur länge båten ligger i per sässong.

Hur väl servicar har gjorts, vaxad eller inte mm.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej.

Däremot båtar som seglat längre söderut slits mer pga ökad UV-strålning. Och många gånger för längre säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...