Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
mercuryman

bensinförbrukning?

Rekommendera Poster

Har en fundering,drar tex en 50,75,90,115hk motor lika mkt ,om båten har samma fart

ex i 30 knop, om båten är samma modell? 50hk går på fullt och 115hk mindre gas

dum fråga kanske ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga (nåja, vissa, dock inte den här) frågor är dumma.  Men den här är svår att svara på, många parametrar att ta hänsyn till.  Hade själv en Shetland 570 för många år sedan med en Johnson 70 hk.  Den kämpade konstant på högvarv med hög förbrukning som följd.  Bytte så till en Mercury 175 hk som knappt kände av att den hade en båt framför sig.  Så klart att den sörplade i sig i toppfart, men det som var max för Johnson var en baggis för murklan som tog igen sig i 25 knops fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Terra skriver så är det maxvarvet man bör undvika för att hålla bränsle förbrukningen nere.

Att gemföra 50 hk med 115 blir jo svårt, men man kan säga så att desto större motor desto mera massa att förflytta (totalvikt samt inre delar som vevaxel,kolvar etc) och därför också mer bränslekrävande, MEN det finns vissa förutsättningar där en större motor ger lägre bränsleförbrukningen än den mindre, just som du beskriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kanske inte riktigt relevant.. men jag har för mig att i ett nummer av praktiskt båtägande i höstas var det med ett test där man jämförde bränsle förbrukningen på två Nimbus 21 dc (finns de en sådan?? kan det stämma??) den ena med en volvo fyra och den andra med en dubbelt så stark cheva smalblock 8:a båtarna tog exakt lika mycket hela vägen upp till volvon´ s max.. så som sagt det hänger på en massa olika saker...

som sagt kanske inte helt relevant.. men du kan ju leta reda på tester.. på ditt lokala bibliotek eller så.. och läsa.. ganska intressant faktiskt..

Mvh. Stortrissen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4.an var en gammal aq151 ca 20 år på nacken och 8.an var en ny med insprutning har jag för mig. Insprutningen gör en del på förbrukningen. Tycker inte att det är ett relevant test, men det hade säkert sett likadant ut med en 3,0.a mot V8.an. Konstigt att det inte finns 4 or för båt med insprutning. Eller gör det det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...