Malott 0 Postad 5 Februari , 2010 Nu ska jag visa hur oteknisk jag är! Vår båt, som vi köpte i höstas, har en i mina ögon helt normal propeller - den ser alltså ut som propellrar brukar. Den sitter på en metallaxel och efter propellern på axeln sitter den lika normala avslutningspluppen - en spetsig silverfärgad sak (vad den nu kan heta). I sidan på pluppen är det ett hål som ser ut att vara gjort för att man skall låsa den med en sprint. Har jag fel som tror att det borde vara en sprint i hålet (det är det nämligen inte), eller är den låst ändå? Genom att den är gängad till exempel? Om det skall vara en sprint i hålet, hur vet jag dimension och längd, etc när jag skall försöka köpa en och sätta dit? Eller är jag ute och cyklar? Malott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 5 Februari , 2010 Vad är det för motor/drev du har? Märke, årsmodell, antal hk.... Enklare att svara på din fråga om vi vet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 5 Februari , 2010 Hej Malott Det är alltid bra att uppge motornamn inombordare eller utombordare, ett foto är också till hjälp. Men om jag uppfattat saken rätt är det hål i avslutningspluppen där man med en stång drar fast propellern och sedan brukar det finnas en bult i centrum av propelleraxeln som säkrar propellern. / Zappe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 5 Februari , 2010 Säkerligen är det anoden Du menar. Den är silverfärgad och torpedformat spetsig med ett hål rätt igenom för att man skall kunna spänna fast den hårt med t.ex en smal skruvmejsel. Anoden skall bytas då den förbrukats till hälften och gängas enkelt av. Kolla alltid den Dina andra anoder = sparar motorn från rost och slitage genom att motverka galvaniska spänningar som tär på allt metallgods. Det skall alltså inte vara något i hålet. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malott 0 Postad 6 Februari , 2010 Motorn är en marindiesel (60/70-tal på 65 HK) - en Ford. Jag har googlat lite och kollat om det kan vara anoden som jag menar - och det ser ut som om det vore det. Lägger med en bild (om det fungerar) - det är spetsen längst ut jag menar och det verkar ju vara en anod. Bilden är inte från vår båt. Tack för svaren!!! MALOTT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 6 Februari , 2010 Så där ser mitt segelbåtsdrev (Volvo penta) ut. Konen är bara en plastkon som gängas av/på med en skruvmejsel genom hålet. Anoden sitter som en ring runt drevet bakom propellern. Om det sen är så på ditt drev förtäljer inte historien. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 6 Februari , 2010 Verkar som om Terrafobica har rätt. Det ser inte ut som en anod utan är nog just en plastkon (men det måste Du märka - är den anfrätt är det en anod). Din anod sitter sannolikt bakom propellern som en ring. Visst hjälper det med ett foto. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malott 0 Postad 6 April , 2010 Plockar upp vår gamla fråga igen och gör ett försök till - denna gång med en bild på VÅR propeller med hopp om att någon kan utläsa något. Om det hade varit en anod tycker man att proppen borde varit lite anfrätt - snarare ser den rostfri ut (enligt maken). Om det INTE är en anod, borde det då sitta en sprint i den tror ni? Malott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 6 April , 2010 Jag tror INTE att det är en anod, men säker är jag inte. Själv har jag ett Penta 280-drev, och där är hålet till för att dra fast pluppen som är av stål och gängad. Din bild tyder på att även din plupp skall gängas på plats eftersom det är avfasat? (För skiftnyckel el. dylikt) Jag bifogar en bild av pluppen på ett penta-drev. Där används inte någon sprint för att låsa fast pluppen utan det sitter en insexbult längst bak. Det syns på bifogad bild. Men om det ska sitta en sprint i hålet så borde ju hålet vara genomgående alltså ett hål igenom själva propelleraxeln också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malott 0 Postad 5 Maj , 2010 Jaha, nu har saken utretts noga - det var ingen anod, hålet gick rakt igenom och en sprint behövdes definitivt! Snacka om lång i ansiktet man hade blivit om propellern plötsligt var borta! Malott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser