Gäst Tomas Postad 13 Augusti , 2004 Nu verkar någonting ha lagt av... Motorn tänder inte o när jag igår kollade om det fanns någon gnista så den väldigt svag och varierade mellan blå o gul ungefär varannan gång. Efter en liten stund började gnistan bli svagare o svagare för att till sist försvinna helt! Kan detta bero på att tändspolen är kass eller kan det vara något annat?! Motorn är en Mercruiser 454 (Cheva) från 1995med Weberförgasare (Edelbrock) och Thunderbolt IV-tändning. Tacksam för idéer på lösning av detta! /Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crew 0 Postad 14 Augusti , 2004 När gnistan blir gul så brukar det vara ett tecken på att kondensatorn är paj. Men det kanske inte finns en lös kondensator på tunderbolt, isåfall bör den funktionen finnas i slutsteget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ingeberggren 0 Postad 19 Oktober , 2008 Har haft liknade problem, efter att nästan bytt ut alla tänddelar inkl. tändmodul etc. kom jag på att diodbryggan i generatorn var sönder och skickade ut back spänning till tändmodulen så den slogs sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 19 Oktober , 2008 börja med att byta spole, jag har spolar från en saab 9000 samma som volvo 240-740, 10 spänn på en bilskrot. funkar kanon, vilket inte kan sägas om originalet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 20 Oktober , 2008 Antar att du har kollat batteriet (enklast är att testa att ladda det) ? Om det är kasst så kan spänningen sjunka så lågt p g a aktiverad startmotor att du får svag gnista. Om batteriet är OK så tippar jag också på spolen. Hälsningar Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser