Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Gäst Tomas

Probem med tändning 454

Rekommendera Poster

Gäst Tomas

Nu verkar någonting ha lagt av... Motorn tänder inte o när jag igår kollade om det fanns någon gnista så den väldigt svag och varierade mellan blå o gul ungefär varannan gång. Efter en liten stund började gnistan bli svagare o svagare för att till sist försvinna helt! Kan detta bero på att tändspolen är kass eller kan det vara något annat?! Motorn är en Mercruiser 454 (Cheva) från 1995med Weberförgasare (Edelbrock) och Thunderbolt IV-tändning. Tacksam för idéer på lösning av detta! /Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När gnistan blir gul så brukar det vara ett tecken på att kondensatorn är paj. Men det kanske inte finns en lös kondensator på tunderbolt, isåfall bör den funktionen finnas i slutsteget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft liknade problem, efter att nästan bytt ut alla tänddelar inkl. tändmodul etc.

kom jag på att diodbryggan i generatorn var sönder och skickade ut back spänning till tändmodulen så den slogs sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

börja med att byta spole, jag har spolar från en saab 9000 samma som volvo 240-740, 10 spänn på en bilskrot. funkar kanon, vilket inte kan sägas om originalet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att du har kollat batteriet (enklast är att testa att ladda det) ? Om det är kasst så kan spänningen sjunka så lågt p g a aktiverad startmotor  att du får svag gnista. Om batteriet är OK så tippar jag också på spolen.

Hälsningar

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...