Skppi 0 Postad 4 Februari , 2010 Hej! Har blivit med en Vire 7 med sönderfrusen cylinder. Den ca 10 cm långa smala sprickan sitter i manteln. Skulle gärna vilja försöka att reparera skadan. Det finns ju ett antal plast-metaller eller vad dom heter som enligt tillverkare och försäljare klarar vad som helst. Kan man våga sig att försöka. Vilket under- eller dundermedel rekommenredas? Ska man för borra små hål i änderna av skadan för att stoppa sprickbildningen? Senast ändrad av Skppi | 08 februari 2010 | 09:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Februari , 2010 Plastmetaller kan vara ett sätt att laga en spricka där det inte är någon påfrestning. Det gäller då att kladdet tål värmen. Är det en sjövattenkyld motor kan den vara så kall så plastgucket inte går upp. Försöka duger. Plastmetallens möjligheter är också en värdemätare på en försäljares trovärdighet. Klarar den allt så är det en säljare som man inte ska köpa något värdefullt av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 4 Februari , 2010 Hej! Tack för uppmuntran. Det är sjövattenkylning utan termostat. gäller bara hoppas att vattenkanaler och slangar är rikligt dimensionerade! Undrar vilka olika geggor finns att välja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 4 Februari , 2010 Av din beskrivning utgår jag från att sprickan sitter i yttermanteln och att cylindern är oskadad. I så fall är trycket lågt, dvs endast från kylvattnet. Jag skulle testa att skrapa och fasa sprickan för god vidhäftning och sedan använda Plastic Padding av hård typ eller någon sk palstic metall. Tätar det inte, är det bara att göra om det med annat medel. Har ingen stor erfarenhet av detta men det borde fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 4 Februari , 2010 Det ser ut att handla om yttermanteln, men inga garantier lämnas. En sak som jag undrar är, om cylinder kan ha deformerats under resans gång. (När förra ägaren upptäckte att vatten hade frusit i kanalerna, började han värma upp cylindern med en värmepistol och då sprack den. Undrar om det kan ha funnits spänningar i klumpen efter gjutningen eller åtdragningen av bultarna?) I alla fall, tänkte försöka kontrollmäta loppet i kväll för att försäkra mig att det är runt och gott. Hälsar S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Februari , 2010 Cylindern är sannolikt mycket starkare än manteln. Den är ju ämnad att klara förbränningstrycket och av ett annat material ibland eller kanske som i det här fallet tjockt gjutgods. Cylinderformen gör också att den står emot mycket större tryck än en relativt plan yta som har en godstjocklek som ska vara tillräcklig för kylvattnet och rostning under ett antal år, dvs ganska tunt. Skulle tro att motorn har klarat sig. Snurra på svänghjulet och kolla om det går utan stopp mer än kompressionstakten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 4 Februari , 2010 Hör om det inte finns nån i närheten som kan svetsa den i stället. Klart mycke bättre. Om det är gjutjärn och du är duktig på å svetsa MIG så hoppa över gasen och kör med kolsyra i stället. En kille som svetsa mitt block så för ett par år sen efter en frys sprängning. Håller ännu =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tocce 0 Postad 4 Februari , 2010 Jag har använt pannkitt. Blir stenhårt, behåller storleken när det torkat och är mycket värmetåligt 600 grader tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 4 Februari , 2010 Delar till Vire är billiga. Vad kostar nytt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 4 Februari , 2010 4400 kr moms. Kanske inte så mycket då det är frågan om båtmotorer. Men min plånbok viskar att det är värt att försöka laga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 4 Februari , 2010 Pannkitt låter som kul ide. Det tål väl värme upp till 1400 grader eller så. Men hur är det med vibrationer. Har använt pannkitt i andra sammanhang och tyckt att det lossnar väl lätt. Hoppas jag har fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 4 Februari , 2010 Det finns dom som avråder från svetsning, som säger att den höga värmen kan deformera cylindern. Du hade tydligen inte sådana problem. Kan platsen där sprickan ligger spela roll? Eller beror det på hur man gör'et? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 4 Februari , 2010 Åhå, det var betydligt dyrare än det jag gissade på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 4 Februari , 2010 Jag hade i första hand svetsat, om möjligt. Men gjutjärn är ju lite problematiskt, man vill värma upp hela delen ordentligt innan man svetsar, och låta den svalna långsamt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingen 0 Postad 4 Februari , 2010 Hej ! Jag skulle nog prova att svetsa sprickan. Jag svetsade ett motorblock på en Ferguson traktor Grålle på mitten av åttiotalet och den håller fortfarande. Blocket var spruckit bägge sidor om fördelaren och ut till hörnen . Jag borrate upp hål där sprickorna slutade och slipade upp en liten fas i hela sprickan, sedan efter samråd med en gammal svetsare på varvet där jag arbetade så rekomenderade han att jag skulle använda rostfria pinnar. men jag skulle bara svetsa ca: 5-10 mm. åt gången och direkt sträcka svetsen med en penhammare tills den svalnat så man kunde lägga handen på den, sedan knacka bort slagg och borsta med en rostfri stålborste, sedan svetsa igen och igen. Mvh. Inge A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tocce 0 Postad 4 Februari , 2010 Pannkitt, jag vet inte riktigt dur det funkar vid vibration, kanske du har tid att göra ett test... Hör av dig isåfall. Jag är mycket nyfiken på hur det skulle funka med pannkitt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 4 Februari , 2010 Har inte bestämt mej än på vilket sätt jag börjar. Man kanske får experimentera en del. Skulle det bli pannkitt, rapporterar jag av! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 5 Februari , 2010 Blir ju inte varmare av svetsen än va de blir i cylindern vid förbränningen av bränslet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 5 Februari , 2010 Ganska stor skillnad mellan att värma metallen tills den smälter, och att ha en förbränning i kontakt med metallens ena sida, medan man kyler den andra. Det som deformerar metallen är för övrigt den ojämna temperaturen, som du säkert vet utvidgas metall av värme, och krymper när det kallnar. Om man svetsar på en kall del kommer svetsen få rätt storlek just när den stelnar, men efterhand som den fortsätter kallna till samma (rums)temperatur som resten av godset kommer den behöva krympa och spänningar i godset skapas - antingen deformeras grejerna, eller så finns stor risk att det spricker upp igen. Om man värmer upp hela delen innan man svetsar har den redan utvidgats, så svetsen och delen kommer krympa ungefär lika mycket överallt och i samma takt när delen kallnar (vilket den bör göra långsamt). Mycket mindre risk för problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 5 Februari , 2010 Hej Skppi Du har fått en del kloka svar och en del mindra smarta samt en massa utlägg om spänningar och utvidgning mm mm. Strunt idem. Ta MIG-en och svetsa. Slipa rent runt om och snåla inte med skyddsgasen. Svetsa bara ca 1-2 cm i taget Helst skall du köra med en liten skiva i vinkelslipen och fördjupa sprickan om du kommer åt, men framförallt skalld et vara blank-rent. Detta har varit upp tidigare och om du letar på mitt Alias och året 2007 här på sajten kan du läsa mera. Bifogar en bild i alla fall för säkerhets skull. Jag trodde jag tömde ur vattnet men det låg lite slam i öppningen så det fanns vatten kvar och det frös och sprack. Det gick alldeles utmärkt att svetsa det med MIGen som sagt. Kolla in bilden Lycka till och hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 5 Februari , 2010 Jag har hängt med i den här tråden. Inte för att den angått mig (lyckligtvis) utan för den har haft ett 'allmänintresse'. Alltid lär man sig något. Och det är rätt trevligt att se att någon med faktisk erfarenhet okså skriver något. Jag menar ine att att de övriga inläggen varit fel. Men de har ju (som så ofta på forum) handlat om mycket troende och tyckande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 8 Februari , 2010 Tack Kalman! (Och även de andra som brytt sig att engagera i problemet). Ditt råd ang. svetsning verkar väldigt övertygande. Jag ska kolla noga vad som hände 2007. Jag har en skicklig kompis på nära håll som säger att ibland lyckas svetsningen, ibland icke. Just nu vet jag inte hur många gånger han har svetsat själv eller om kunskapen kommer från andras erfarenheter. En sak som jag tänkte på under helgen. Är det möjligt att löda sådana sprickor? Då skulle man kunna värma upp hela stycket, temperaturen på #arbetsplatsen skulle inte behöva bli så hög och lödningen skulle vara segare än svets, inbillar jag mig. Men det kanske inte funkar, eller inte funkar i gjutjärn? Nu är det så pass mycket is i sjön att man behöver inte jäkta sig. Och jag även hoppas på att eventuellt snubbla på en bättre begagnad cylinder till vettigt pris. Undrar om någon har en sådan i vebon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 8 Februari , 2010 Svarar på min egen fråga ang. lödning. Pratade nyss med en dykarkompis som jobbar som svetsare och anses mycket kompetent sådan. För det första tyckte han att svetsa gammalt gjutjärn är inget man har våta drömmar om. Chansen att misslyckas är stor. Och lödning skulle absolut inte funka enligt hans mening. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Februari , 2010 Hej! Tråkigt med frysskador, men det är som Kalman säger svetsning är det enda som gäller. Pannkitt och plastprodukter och lödning är bara att glömma. Försök att få tag på en riktigt duktig svetsare, fråga på firmor som reparerar enteprenadmaskiner om dom inte kan hjälpa dig så vet dom var du kan få hjälp med svetsningen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 9 Februari , 2010 Ja, snart måste man börja tro på det. Skippi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 Februari , 2010 Oj såg nu när jag läste nogrannare att man varit på med värmepistol!!!!!!!!!!!! Nej det är inte bra att gå på med något sådant, Låt tina i rumstemperatur, har det redan frusit så är det inte så jäkla bråttom att tina. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser