Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
rikard

propelleraxellager

Rekommendera Poster

Hej har fått glapp i mitt propelleraxellager, tänkte nu försöka byta detta i vår och undrar om det finns nån som gjort detta?

Måste axeln ur eller går det ändå? hur i så fall.Byter man hela paketet på bilden eller finns det ett löst inre lager.

Skickar med en bild på detta lager..

MVH Rikard.

post-1964-1394236230,807_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta av propellern, lossa de två insex-skruvarna, sen är det bara att dra hållaren och sen lagret.....nya finns t.ex. på Lidingö Marin..detta kallas den gamla typen av lager med en gummiring på utsidan som håller det på plats

Art nr 900-341 för 25mm axel och 900-342 för 30mm axel, kostar ca 1000 lappen....

Svårigheten som jag hade var att prop satt hårt på konan på axeln, krävde avdragare och uppvärmning med gasol....och det var trångt att få plats med avdragen pga rodret..

Kjell

Senast ändrad av arosa | 03 februari 2010 | 12:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon tack för svar.. Frågan är om man får ut lagret bakom proppaxeln men det ger väl sig.. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem att få ut lagret, det är ju inget kullager utan ett vattensmort gummilager, dvs en rörbit som det sitter en gummihylsa i... då är det nog demonteringen av propellern som kan dj-las..

Senast ändrad av arosa | 03 februari 2010 | 15:49
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok det förstår jag men jag menar om röret är för långt så att det tar i (hjärtstocken heter det så?) alltså där rodret är fäst.. beror på hur långt detta rör är!! Finns inte jättemycket mellan rum där..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok... ja...där kan det ju bli trångt, det står inget längdmått på lidingös hemsida, men skulle gissa mellan 1 till 2 dm långt, du måste ju även kunna trä av propellern, så risken finns att du måste demontera rodret/hjärtstocken.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den går inte att lossa men axel kanske går att bända lite åt sidan när man fått loss lagret. Annars får det bli axel åt andra hållet istället, jaja skall ner börja riva så fort denna jä_la istid har gått över ;)

Tack för svar

MVH Rikard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så sågar du helt enkelt lagret i 2 bitar när du fått ut det:) Ta det försiktigt bara så slipper du skada axeln..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...