Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
fluff

Om ev. ny promillegäns införs - Tips på modern båt under 15knop

Rekommendera Poster

Om ny promillegräns (0,2) införs för båtar som kan gå snabbare än 15 knop alternativt är längre än 10 meter, vad finns det då för moderna båtar som uppfyller dessa krav, för att nuvarande regler ska gälla.

Jag tycker INTE att det är OK att framföra båt berusad, det är viktigt att ha det sagt.

Men en av de trevliga sociala saker under sommarhelger och semester är att ta båten till olika skärgårdsrestauranger, samt hälsa på vänner, vilket innebär att alkohol serveras.

För de flesta innebär det konsumtion av cirka 35-50 cl vin eller motsvarande alkoholmängd av öl, under 2-3 timmar. Detta innebär dock att du får en för hög promille nivå enl. nytt lag förslag.

Vilka moderna båtar finna att köpa som gör det möjligt att ha ett socialt liv i skärgården, där det inte finns några alternativ som taxi/buss/tunnelbana etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först säger du att du INTE tycker att det är OK att köra båt berusad, sedan vill du veta vilka båtar man trots allt kan göra det med?  Alla segelbåtar under 32 fot?  Men det bästa alternativet till taxi/buss/tunnelbana är att med båten stanna kvar tills alkoholen gått ur kroppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, ja som Terra påpekar.. först säger du att det inte är ok medan du i nästa andetag är beredd att byta båt för att kunna komma undan..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om alkoholen är ett avgörande förslår jag en bra flytväst...sen är det skitsamma vilken långsamgående båt du framför ty även en sådan KAN vålla stor skada!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det är ett konstigt lagförslag. Lagen skall gälla alla båtar. Massa löjliga undantag, de flesta dödsfall på grund av alkhol sker ju med små båtar.

För lagen är väl till för att rädda liv eller? Eller finns det någon annan tanke med detta? Och att manövrera en segelbåt på 30 fot med en alkoholpåverkad kapten är ju rätt farligt för allmänheten.

Idiotiskt förslag. Gör om gör rätt. Strunta i undantagen så är problemet löst.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller även jag med. Tror att den som lagt fram lagförslaget har en 29 fots segelbåt och gillar en sjöfylla Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Otroligt dumt förslag och eventuellt brottsligt då det kan tolkas som uppmaning till kriminell handling...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir verkligen rädd när jag ser hur enormt viktig alkoholen är för båtfolket...gäller inte bara denna tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märkligt att fluff  inte har svarat, kanske insåg han idiotin med sin fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ledsen om jag klev på nån tå eller verkade allt för moralistisk...min åsikt och den står jag för. Bättre det än att bara jammsa med, eller hur!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, att bara hålla med är nästan lika illa som att bara komma med tvärsäkra -men felaktiga- fakta. Jag tror inte att någon av de som skrivit i tråden är ute efter att trycka ner en låda vin, ett dussin bärs o skölja ner med en mugg sprit för att sen sätta sig till rors utan vad jag tror de flesta vill är att kunna ta sig en öl eller 2 till mat och grill utan att för den skull behöva bryta mot lagen när solen går ner och man ska puttra hemåt. Att lagförslaget är urbota dumt utformat är väl dom flesta överens om, ifall båten är en decimeter längre eller kortare/går en knop fortare eller saktare än vad som lagstadgas är ju liksom ingen tröst när man blir påseglad. Lika för alla annars kan det kvitta helt tycker jag. Om sen promillegränserna sätts på föreslagen nivå eller något däröver/under spelar för mig mindre roll än att man ska skilja på båt och båt.

Dessutom skulle det vara intressant när ett första fall kommer upp och åklagarsidan hävdar att båten är kapabel till 16 knop medan ägaren/brukare hävdar att den knappt gör 12.. Provkörningar med laserpistol? Hmmm, javisst. Ska ägaren plocka ur alla saker först då eller? Och vaxa botten? Kanske måste man banta innan provkörning? Och för all del, sätta på badbrygga/peke för att nå de mått som båten kanske en gång haft. Värre då om det är ett hembygge som det inte finns några officiella mått på. Vem mäter? Vem bestämmer om peket som tydligt suttit där en gång ska räknas in i måttet.. För vi pratar väl LÖA, inte LVL?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer att bli en kriminell brottsling. Har tidigare år när jag slutat satt mig i båten och åkt ut några distans och hoppat i sjön för att sedan vila ut med ett par öl eller något glas vin innan hemfärd. Jag är härmed en brottsling som begår en kriminell handling. Jag tänker forsätta med detta och får numera räkna mig till samhällets kriminella invånare,

Båtgrannen som har en 30 fots segelbåt kan däremot göra detsamma och dra i sig en flaska vin samt ett antal pilsner och sedan bege sig vinglande in i hamnen och förbi badet med barn som badar och allt är helt i sin ordning enligt våra lagstiftare.

SVERIGE ÄR FANTASTISKT!...............eller................?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att lagförslaget är korkat utformat. Spelar ju ingen roll vilken bil jag kör, gränsen ligger ju där den ligger, oavsett om jag kör moped, buss eller till och med, om man ska hårddra det, cyklar.

Det jag menar är oavsett båt, längd, vikt, fart eller färg så bör man låta alkoholen vara. Lite som det gamla ordspråket har man inte flytväst måste man vara korkad.

Har tyvärr under mitt liv gjort några vurpor som jag idag är mindre stolt över. Tack och lov har ingen skadats men hade olyckan varit framme så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vad ska man seja,hela förslaget är hel korkat.

Inför flytväst krav och ha regelbundena fart kontroller så kan nog 99 % av alla drunknings relaterade båtolyckor undvikas.

Och jag sejer som föregående talare skål !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom finns det redan reglerat i sjötrafikförordningen

Sjötrafikförordning (1986:300)

6 § Den som framför fartyg eller eljest på fartyg har uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss får inte fullgöra sin uppgift om han på grund av sjukdom, uttröttning eller påverkan av alkoholhaltiga drycker eller annat berusningsmedel eller av något annat skäl inte kan utföra uppgiften på ett betryggande sätt.

Om man nu bara kunde se till att de som skall kontrollera att detta följs skulle kunna få redskapen att utföra sitt arbete så skulle problemet, i viss mån, vara ur världen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förslaget är korkat. Det är som att säga att det är OK att köra bil med alkohol i blodet om inte bilen är längre än en Smart och går snabbare än 50...

Jag säger varken till eller från, men jag har en liten fundering. Säg att man nu ligger på svaj i en naturhamn och tar ett par öl till middagen. På kvällen får man en åskby över sig, med vindar på 30 m/s och börjar dragga. Är det då olagligt starta motorn och flytta på sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I detta fall borde Nöd går före lag träda in men det beror väl mycket på om det är en erfaren åklagare eller en nyexad regelkåt dito...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en snabb båt med en eller två feta dieslar så kommer du snabbt dit du ska! Sen dricker du så mycket du vill å lägger dig när du supit klart!

Hålla på och köpa båt som gör max 15 knop låter i mina öron som en puckad tanke! Det kommer inte att hålla - KBV kommer att sätta dit dessa endå!

Antingen så dricker man eller så dricker man inte.

Såvida man inte har båtplats på tomten så blir man endå tvungen att köra bil från båten å då är man endå körd med promillen..

Förstår inte problematiken..

Folk kör ju inte bil när dom druckit.. Varför skall det vara sånt tjat om att dricka när man kör båt? Har man en snabb båt kan man sova i båten och köra hem på morgonen efter.. Det går inte med 15 knops pulka..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu hänger inte jag med..

Det första stycket håller jag med om.

Det andra.. om båten inte gör mer än 15 knop.. ska KBV då hitta på att den går fortare?

Det trejde.. Helt solklart!

Det fjärde.. Man skulle kunna ta taxi eller bli hämtad..?

Det femte.. Förstår det..

Det sjätte.. Har en snabb båt, men den sover jag gärna inte i, tältar hellre.. Långsamtgående större båtar är oftast mer bekväma att sova i. Varför skulle man inte kunna sova över i en 15 knops pulka och åka hem dagen efter? Måste man ha så bråttom hem dagen efter?

Själv åker jag oftast ut till olika öar med familj, vänner och bekanta.. Grillar, solar och badar.. Är det alkohol i bilden så är det alltid någon som är nykter som kan köra hem om vi inte ska tälta eller har något annat allternativ. Korken öppnas inte förrän jag är iland.. det är min ståndpunkt. Men å andra sidan ser jag inte hur min framfart på en lågt trafikerad farled i en större insjö skulle bli sämre av ett par öl.. Väljer ändå att åka nykter.. precis som på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lagen är naturligtvis satt vid 10 meter och 15 knop för att slippa Tyskar och andra utlänningar i våra vatten - eller? Vad kan annars en sådan urbota dum regel komma från.

Ja ..ja Sverige skall ju alltid vara först med alla moral duktiga regler. Friheten på sjön är något som man borde vara rädd om, men frihet kräver naturligtvis ansvar. Att vara full och köra båt är naturligtvis inte ansvarsfullt men att sätta gränsen till 0,2 promille är dumheter.

Har seglat i hela mitt liv men har aldrig varit i närheten av att varken bli påkörd eller kört på någon och då vet väl dom flesta som skriver här att ett eller ett annat glas har tagits av fler än de flesta under en sommarsemester med båten.

sgs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall försöka förklara hur jag tänkte..

Andra: Hur har man koll på sin promillegräns? Genom att alltid ha en alkometer med sig? Känns fånigt! Tanken är säkert att den som druckit en öl till middagen skall kunna köra sin snipa hem igen.. Ofta blir det fler än en öl..

Fyra: Absolut.. Alla gör sina egna val..

Har själv varit ute och kört båt mer eller mindre dyngrak - såhär många år efteråt känns det riktigt puckat.. Ofta så dricks det ju inte bara en utan flera/mycket alkohol när man är ute på en skärgårdskrog.. Omdömmet åker ut samma väg som drickat intas.. I samma takt..

(OT) Samma sak som när man släpar hem en snygg smal läcker tjej för att på morgonen vakna bredvid en ful stor kvinna med för mycket hår på kroppen.. Jag tror ni hajjar hur jag tänker.. Samma princip.. Omdömet försvinner..

Ser jag till migsjälv så vet e faan om jag har råd att köra på fyllan.. 30-40 knop å bränna på en grynna - det blir dyrt som faan.. Ingen försäkring som gäller. Visst man kan köra sakta, vem gör det i det tillståndet?

Man kan ju vända det till - Skulle ni åka med en passagerarfärja om ni visste att kaptenen och styrmannen druckit ett par öl till middagen innan avgång?

Nåja, detta är en debatt som kommer att fortsätta sålänge det finns alkohol och fartyg..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog inte så att det finns någon som tänker sig att dricka mer än man tål när man ger sig ut på sjön. Problemet är väl bara det att i takt med att man tar sig en två eller tre eller fyra glas så har även omdömmet en tendesn att  fördunklats.

Och jag gissar att det är fler än jag som vid något tillfälle varit ute i båt med mer innan för (flyt-)västen än man skulle ha haft om man varit vid sina sinnes fulla bruk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...