AnteKba 0 Postad 1 Februari , 2010 Tittar på ny båt, båten kommer vara runt 7meter med Vp diesel D3, funderar över drevet. Skall man satsa på duopropp eller inte. Tacksam för synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 1 Februari , 2010 Båten slingrar inte speciellt mycket i lågafarter, vänder på en femöring åt båda hållen, lätt att backa samt kommer snabbt upp i plan. På våran 6,66 m HT med D3 160 satt det monterat vid köp. http://www.youtube.com/watch?v=QtJ-d3HzmGw Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 Februari , 2010 Duoproppen kom till för att få ner dieselns vridmoment i vattnet. Är väl bra. Lite dyrare rep med två snurror om man envisas med att karva sten med båten. Ska hjälpa mot slingrig gång? Inte på min båt ialla fall. 10 meter motorbåt med liten köl på 15 cm, går som en berusad ko i deplacement fart 6-7 knop. Men helt spikrakt i planing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 1 Februari , 2010 Jag trodde det berodde på duoproppen att den inte slingrar så mycket men då är det väl båten jag får skylla på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 1 Februari , 2010 Är ingen ingengör och är amatör, men DuoPropp är gudsgåva. Har använt och kört utan DUO och med Duo. Skillnaden är enorm. Helt plötsligt går det att backa, parkera som en vanlig människa med båten, utan att vara proffs. Går upp i plan snabbare, inget slingrade med min båt, men det handlar säkert mycket om konstruktionen också. Kommer aldrig titta på något annat, om det inte är fråga om dubbelmontage. Vilket jag börjar bli lite sugen på Då önskar jag alphadrev. billiga reservdelar finns att köpa på närmaste mack nästan. Och läcker det in vatten, bara slänga skiten och köpa ett nytt. Kostar lika mycket som en duopropp propeller plus lite till. Ja kanske lite överdrivet men inte långt ifrån sanningen. Bara mina reflektioner... Och absolut ingen svensk lag. Mvh Kristian Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 01 februari 2010 | 22:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Februari , 2010 Har ju inte kört annat än duoprop. Men jo, är det bara vindstilla så snor man runt flytetyget tänligen elegant. Går att snurra stillastående runt tyngdpunkten med lite fram-back. Mycket vind, skyhöga fribord, ingen köl o ingen bogpropp är däremot en kass kombination... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnteKba 0 Postad 2 Februari , 2010 Tack för synpunkterna, det låter ju helt klart som att lutar åt duopropp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
storbacka 2 Postad 2 Februari , 2010 Har en Flipper 850 som vi köpte den hade 280 SP. Motorn är en VP 40a på 155 hk vilket är på gränsen för den båten som med bränsle och vatten passerar 3t. Med SP marchade vi runt 17 knop samt toppade 21. Bytte för 3 år sedan till ett 290 DP underhus vilket för vår del gjorde 4 knop i både march och toppfart vid samma varvtal trots att även SP rosetten var i bra skick, så för oss blev en markant skillnad. Har däremot talat med andra som inte haft samma ökning men tror det beror på båten. Vår båt behövde just de där extra knopen för att plana ut. Att manövrera blev klart enklare, speciellt som vi inte har bog. Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser