Tess 2 Postad 1 Februari , 2010 Hej. Upptäckte att det ena batteriet är slut, laddar inte. Det andra däremot är helt OK. Om jag ska köpa 1 nytt, och inte får tag i samma styrka (Ah), hur viktigt är det att det är samma Ah som det andra. Bör jag välja lägre eller högre än det som fungerar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 Februari , 2010 Antal Ah ska inte spela någon roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 1 Februari , 2010 Ah stå för hur många Ampere gånger tid du kan ta ut ur batteriet . Jag antar att det var någon mening från början med den storleken som nu är kass? Välj liknande storlek i Ah om du vill ha ungefär samma kapacitet. Men exakt samma Ah behöver det inte vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 2 Februari , 2010 Tack för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 7 Februari , 2010 Om du har möjlighet, byt båda samtidigt. Om de är några år gamla så kanske du bara har ca 50% kapacitet kvar i det friska. --Det andra är ju helt slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 8 Februari , 2010 När några av mina batterier skulle bytas fick jag rådet av batterifirman att köpa batterier på skroten såvida jag inte bytte ut alla. Blandar du nya och gamla batterier drar de gamla kraften ur de nya var rådet jag fick. Nu rörde det sig endast om batterier till förbrukningsel - inte startbatterier, men principen bör väl gälla ändå. Firman avstod alltså från att sälja nya till mig eftersom det vore att lura kunden göra en dålig affär - schysst! Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 Februari , 2010 Fast frågan är hur stort problemet är. Finns tydligen olika skolor: http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och-rad/laddar-olika-batterier-ur-varandra http://www.batteriexpressen.se/faq.htm#_Toc89664110 Intressant sammanställning om batterier o laddning.http://www.skyllermarks.se/pdf/infohafte_2010.pdf Nu kanske man slipper skriva så mycket, bara hänvisa vidare... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 8 Februari , 2010 Vill man vara lite krass kan man konstatera att det företag som säljer batterier förespråkar att alla batterier byts samtidigt. Det företag som säljer kablar tycker å andra sidan att man kan blanda gamla och nya batterier, kanske för att man då ska ha pengar över för att köpa kablar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 11 Februari , 2010 Tackar för alla synpunkter. Provade att ladda det dåliga batteriet en längre tid, ca 24 timmar. Laddaren är på11 A och går automatiskt till underhållsladdning när batteriet är klart. Visade sig på morgonen att den faktiskt laddade batteriet och gick till underhållsladdning, men å andra sidan hade batteriet börjat koka, hade sprätt ut en massa syra. Locken hade jag tagit av innan. Hur ska man tolka det? Är batteriet slut eller för kraftig laddare? Borde ju ha gått till underhållsladdning innan den började koka. Batteriet är 95 Ah. Kollade sen laddningen dagen efter och den visade på stadiga 12,72. Lika mycket som på det andra batteriet. Senast ändrad av Tess | 11 februari 2010 | 11:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Februari , 2010 Batteriet ska koka när den kör i de sista ampertimmarna. Slår den ifrån innan det börjar koka blir det inte riktigt fullt. Så allt är nog lugnt. Får du putta i batterivatten ofta laddar den för hårt. Det är oftare batteriet förstörs av för låg laddning än för hög. Lite kokning kan alltså innebär lite vattenförlust som ju är lätt att ersätta. Ett helt batteri behöver man inte ta av hattarna på. Misstänker man att det frusit sönder kan det vara bra att ta av locken ifall det frusit sönder en förbindning mellan cellerna som kan antända vätgasen som blandat med luft kan ge ordenliga explosioner. Vädra bort vätgasen kan vara bra. Bryt strömmen innan nån polsko sätts på/tas av så minskar risken för en smäll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 11 Februari , 2010 Tack för det beskedet. Kanske inte är något fel på batteriet då, trots allt. Kan man använda de pengarna till annat , än att köpa nytt/nya batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser