Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
badlena

saga 24 vs albin 25

Rekommendera Poster

Kom med för o nackdelar. Vad tycker ni, vad är bra o dåligt med båtarna?

Vi kan inte bestämma oss    / L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en aning hur saga 24 är som båt- Albin 25 har jag en själv och är väl överlag nöjd.

Det är en stor båt för att vara 25 fot med varje utrymme använt. Barnen älskar akterruffen medans jag och frugan håller hus i fören.

Själv har jag tagit bort soffan vid styrplatsen och satt dit en vanlig stol. man får på så vis lite mer plats och det blir betydligt lättare att öppna motorhuven.

Kan vara lite jobbigt att hoppa upp och ner i sittbrunnen men dom djupa friborden är bra om man ska ha mindre barn ombord.

Toaletten är i minsta laget men den går bättre om man låter dörren vara öppen.

Nackdelen är väl att båten är några år. Just själva plasten brukar klara sig bra men lister till rutor brukar läcka. Man byter gummilisterna på några timmar med lite flyt och rätt verktyg.

Se till att hitta ett ex med renoverad eller bytt motor, absolut med sötvattenskylning.

Är inte genomföringarna bytta är det hög tid att göra det.

Andra nackdelar är att båten är känslig för sidvind och gungar rätt bra. Men som första större båt är det en kanonbåt om man inte har för brottom.

I min blogg finns tonvis med bilder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sagan har ju ingen akterruff, som var ett kärt tillhåll för ungarna när dom var små.

Albinens sittbrunn är djupare, bra med småbarn.

Sagan kanske lite snyggare att titta på.

Men motorn måste vara bytt till en modernare , sötvattenkyld eller ej.

Helt annan gång med en modern 4cylindrig motor.

Sjöegenskaperna är likvärdiga. 

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En norsk Saga har väl sina fördelar jämfört med en Albin.

Som någon skrev har dubelruff sina fördelar ur familjepespektiv,

Ska du köpa en Albin köp en Dl från -74 och framåt, den är bredare i baken och går lite fortare.

Ett alternativ är annars at köpa en Myra 25 eller 23. Då får du en båt som går lite fortare 7-12 knop och dessutom är betydligt trevligare i sjön än en Albin. Å andra sidan får du finna dig i att de har lägre ståhöjd fram än albin å andra sidan har du mer plats bak...

www.myraboats.tk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en Saga 27, tycker jag. Jag är nöjd fortfarande, i april börjar säsong 29 i min 27:a(om isen har försvunnit).  /Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...