Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
stortrissen

Förslag på liten styrpulpet båt i 100tkr klassen..

Rekommendera Poster

Hej alla glada.. nu har det vänt och går mot sjösättning..

I år är det dags att skaffa en ny båt till lantstället. Önskar mig därför lite synpunkter från er med erfarenheter av olika båtar..

Kraven på båten ser ut såhär...

==> Budget 100.000kr

==> Man skall kunna åka 5-personer i 20knop med ok komfort

==> Det skall gå att åka vattenskidor och ring med typ 2 personer i båten och en i ringen/på skidorna. dock kommer detta inte vara något primärt användningsområde.

==> båten skall vara oöm och lättskött så att fiske bad mm. kan ske på ett enkelt sätt.

==> Båten skall vara lättskött och enkel att ta upp mm. gå att traila..

 ==> motorn skall vara en modern 4-takts utombordare i gott skick..  

Det var lite om vad båten skall klara av.. utifrån dessa krav har jag tittat på styrpulpetbåtar i storleksklassen kring 4.6 till 5 meter med motorer på ca 40hk till 60hk... 

både nytt och begagnat är av intresse.. alla synpunkter mottages gärna..

skall väll nämna att båten kommer att gå på västkusten inomskärs (Udevalla området) och självklart kommer den inte alltid vara lastad med 5 personer utan detta kanske oftast i undantagsdall. 

MVH. Stortrissen Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att båten ska vara oöm, så skulle jag också satsa på Buster..
Dessa står dock högt i kurs och kan verka lite dyra, men det får man igen den dagen man säljer dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. jag börjar med att tacka för de svar som kommit in...

Jodå buster har jag nog kikat på.. Kusinerna kar en XXL med 115hk på.. riktigt fin båt..

Skall nog säga att det var lite fel formulerat att skriva oöm.. jag menade mera i form av att båten skall gå att tvätta/spola av invändigt etc. tex att båten är självlänsande.. är detta vanligt förekommande??

skulle nog säga att en glasfiberbåt duger fint.. har tittat lite på höga rodds.. önskar mig lite synpunkter på deras olika modeller.

har en annan fråga angående förgasare Vs. insprut vad det gäller bensinförbrukning (och vi pratar om 4-takt nu..) några synpunkter på detta önskar jag mig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ryds 478GT och 510GT är fina båtar till en billig peng. HR är väll si så där. billiga i allafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en Gleon 475, som uppfyller alla dian krav förutom motorn, jag har en Evinrude 50 hästar E-Tec 2-takt, som uppfyller alla avgaskraven. Poijken köpte ifjol en Ryds 474 med en 50 hästers Mercury 4-takt. Skillnaden är kvaliteten, min båt är fån 2006, hanses från 2009 och Ryds beslag rostar redan efter en säsong. Galeonen har mer styvutrymme, Ryds är billigare. Men båda fungerar bra. 2-takt Motorn har litet fördel med att dra ring eller vattenskidor, Ryds båten är en knop snabbare (28 mot mina 27).

Men urvalet är säkerligen jätte stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK.. återigen.. tack för svar och synpunkter...

Styrbjörn.. vad är det med ryds som är bättre än HR enligt dig.. skrovform, planlösning, kvallitet, etc???.. och har du ägt/kört/eller sett båtarna i fråga..

joo.. det finns en handlare här hemma som säljer galeon.. har nog inte tittat på just den modellen som du har Groenling men jag har tittat på en del andra modeller och de verkar vara ganska enkla och rakt fram.. men designen tycker jag e lite icke svensk på något sätt... hur är galeons skrov? är de bra elle mindre bra i vattnet om man så säger..

skulle villa ja lite inputt på motor sidan...

Groenling skriver om evinrude e-tec och uppskattar tydligen denna motor.. jag skrev ju i förutsättningarna att motorn skulle vara av fyrtaktsmodell men jag är inte så säker längre..

e-tecen är väll typ lika dyr som motsvarande fyrtacktare.. men hur är det med ägandekostnadena? har hört att 2-t oljan som är godkänd till e-tec e ganska dyr?

sedan finns det väll andra alternativ bland de insprutade 2-taktarna tex. Tohatsu´ s TLDI maskiner.. funkar de bra.. finns det fler alternativ?

jag vet att många anser att tohatsu är lågpris skit.. men den åsikten behöver ni inte komma med.. jag vet vad tohatsu är.. (det är en av världens största båtmotortillverkare som tillverkar sina maskiner i Japan och ingen annan stans..) Jag äger en 25hk fyrtackt som både går utmärkt och är myclet bränsle snål.. dock har jag ingen erfarenhet av TLDI maskinerna..

 

fler förslag på båtar mottages gärna!!!

 

MVH. Stortrissen..

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ är RYDS480 med 40 hk motor (en sådan har jag). Den uppfyller de flesta av dina krav förutom 4-taktsmotor, som jag tycker är för tungt för detta ekipage.

Själv har jag en 480S från 1995 och 40 hk Tohatsu äkta 2-takt som funkar bra till fiske, trasnporter, utflykter, dra ring, dra wakeboard, inte bli stulen.....

Nackdelen är att botten är inte V-formad så det blir stöttigt när det går vågor.

Fördelen är lägre pris. Bensin och oljekostnd räknar jag med 10:-/dM, vilket blir ca 8000:- per år. All service på detta paket gör jag själv (inte mycket som behöver göras på en äkta 2-takt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK.. synpunkterna trillar ju in.. det tackar vi för! Skrattande

jan_af_lisoe det finns ett litet problem med ditt resonemang och det är att Ryds 480 (finns bara modell RSI numera) bara är godkänd för 30hk i dag.. jag är övertygad om att båten håller för 40hk.. men det är inte det som poengen.. om du förstår vad jag menar..

Om man tittar i denna lite billigare klass av styrpulpetare/hottade ekor finns det fler alternativ tex Cresent 465 cirrus.. mm.. dock verkar det som att man gör en del avkall på sjöduglighetern.. som du skriver så är ku skrover platt och stötigt.. och hur gott är det i 25knop..

För att förtydliga lite granna om båtens användnings områden så kommer den att användas på västkusten nära uddvalla under sommarhalvåret.. den kommer att användas till dagsutflykter både korta och långa.. (jag vill ha möjlighet att tex. åka ut till Mollösund etc.) jag känner mig tveksam till om ryds 480 etc. är en bra båt för detta..

Frågorna från tidigare inlägg kvarstår!!! tveka inte att svara om ni har en åsikt!!!

Mvh. Stortrissen  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan hitta en Silver till rätt pris så kan det vara något kan jag tänka mig. Kanske kan vara lite knepigt att hitta till den budgeten.  Buster kan nog vara lättare.

 

Personligen skulle jag fundera lite på en båt i stil med Grady White Tournament 192. Nu kanske just den är så lätt att hitta begagnad, men trevlig typ av modell.  Hade en bekant som hade en sådan för ett antal år sedan, ett lite äldre skrov med en nyare motor.  Riktigt bra bekantskap. Gick bra i sjön, enkel, (många) satt bekvämt, lätt att ta upp på en trailer etc.  Den hade även ett helkapell som man kunde fälla upp vid dåligt väder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joo.. jag håller med om att silver är ett alternativ.. lite ur budget.. men det är kanon fina båtar.. gillar nog personligen Silver mer än Buster.. en 485 fox är väll lite av drömmen i denna storleksklass... men dom ligger ju oftast lite högre som sagt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt svar. Leta rätt på en beg Yamarin 46SC (tidigare 4610) med en Yamaha F50 vilket du får för dom pengarna du vill lägga sedan är du nöjd (tror jag). Har hittills inte träffat på en enda ägare till den båten som varit missnöjd

HR mm har jag sett alltför mycket raffel med och undvik framförallt HR 4335 som går som en skadeskjuten badanka i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

joo.. Yamarinen värkar ju fin!! en sådan får jag hålla utkik efter... skall spana in 46sc live på båtmässan nu i helgen tänkte jag.. tycker dock den ser lite trång ut.. sitter man bra 5 personer.. känns dock som att Yamarin är något att satsa på.. jag har nog aldrig hört någon som talar illa om deras båtar..

 

De HR modeller som jag kikat på är 440sc och 465.. någon som testat dessa?? hur är sjöegenskaperna.. Jag har funderat såhär kring kvaliteten att om det hade varit skit hade inte Suzuki valt att sammarbeta med dem?? eller vad tror ni..

 

Är det någon som testat Crescent 518 Arrow ? kanske lite stor.. med det verkar vara en fin båt... lite input på den hade varit nice..

 

Mvh. Stortrissen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har haft flera olika styrpulpetare men jag vågar hävda att det bästa du kan göra är att, om budget finns gå upp lite och skaffa en Linder Arkip. Möjligen den nya vuxna 445 sportsman. Dessa har jag bara bra erfarenhet ifrån. Lätta att traila. Min 11 åriga son trailar våran båt ensam. bara att spola av och öppna pluggen baktill vid rengöring. Kanonbåtar.

/Prosac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kolla på lite olika båtar och kolla och sök på gammla tester,det är oftast det bässta sättet att få reda på fakta om olika båtar.Så slipper du höra massa skravel Pellar som skryter om hur bra och fort deras gammla båt gör.Beställ upp lite olika tidnings tester det är välinvesterade pengar. 

Men kolla gärna in Yamarin 46 sc, liten men naggande god.

Vill höja ett varningens finger för Ryds 478 gt ägde en sån ett par månader och den var typ sämmre på allt än 46 sc.

Men ska du åka ofta med 5 personer så ska du nog kolla på lite störe båtar och gärna med 60 hk eller mer.

Och tycker nog att det blir lite trevligare gång egenskaper på dom 4 cylindriga maskinerna i 50 hk sortimentet,sammt även kubiken spelar roll,för vridet 699-998 cc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte också på det att om man vill vara många i båten så kan båtarna i 4.5m klassen vara aningens små. Inte så kul att åka 5 vuxna i den storleksklassen. Men förutom det ser jag många fördelar med ovan nämnda Yamarin (Silver, Buster etc.) till exempel.  Riktigt smidiga båtar överlag, med mycket som talar för dom.

Annars får ni nog gå upp en meter eller så i storlek och även (liksom ovan nämnde) en del i motorstorlek.  Ofta hänger väl tyvärr priset med upp också för motsvarande båt, så man kanske får titta på lite äldre.  Båtar typ Silver 520-580.  (Jag tycker även att amerikanska bowriders som finns runt 18 fot är lite trevliga, men en annan typ av båt än vad som efterfrågas)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej förfan...han backar ner bilen och hämtar hem båten.:-) Jag menar givetvis att han kopplar den och vinschar upp den själv, så smidig är den..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E-tec är bra i den storleksklassen. Här finns det en 4-takts och en 2-takt fraktion. Jag tillhör 2-takt fraktiuonen upp till 150 hp, sedan byter jag :-)

Oljan är dyr, men förbrukningen låg, så det är inget att ta hänsyn till

Service är var tredje år eller efter 300 timmar (fasten jag föredrar 2-års intervaller) och kostar ca 2000 SEK I Göteborg.

Ang båten: jag kör Galeonen normalt bara när vädret är fint. För mig duger båten. Den är polskt byggd, men jag tror efter svenska ritningar. Jag tycker att den går bra. Säkert är Yamarin bättre, men allt beror på, det finns ju Kia, Volvo och BMW och alla har sina kunder :-)

Åker du ofta med 5 personer, är Galeonen kanske litet liten och skulle ha 60 hp isåfall. Eller det är lugnt på vattnet, då går det bra (vi körde med 6 pers inomskärs och det går med, med är inte så bekväm)

Hälsningar

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjo igen..

Nu börjar det droppa in riktigt mycket inlägg.. det är skoj..

många av de senaste inläggen har handlat om att jag tittar efter en för liten båt eller något åt det hållet..

skall väll med anledning av detta förtydliga lite.. båten skall gå att åka 20knop med 5pers och hyfsad komfort.. med detta kommer inte att vara den huvudsakliga användningen. gissningsvis kommer 2 till 4pers att vara en normal last.. det finns en annan anledning till att jag vill ha en lite mer behändig båt och det är att jag hoppas på att kunna vindetförvara den i ett vanligt garage... alltså... hela båten innomhus på vintern hemma.. typ.. vad tror ni om mitt resonemang..

Har kikat lite på Linder´ s båtar men de faller mig inte riktigt i smaken.. tycker de ser lite spartanska ut.. och har dessutom en magstark prislapp.. jag gissar att det är ypperliga båtar.. av god kvallitet etc. men man kan ju inte köpa något man inte gillar stilen på.. Flört

 

ingen som har erfarenhet av crescent´ en ??

 

många av tidigare frågor kvarstår.. Svara gärna!!

 

MVH.. Stortrissen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på 5 pers, 20 knop, ok komfort (ibland) är nog det 5.20 storleken på båt eller större som gäller.  (50hk eller mer antagligen).

518 Arrow har jag inte testat själv, men har erfarenhet från en större och en mindre Crescent. Trevliga båtar, ok kvalitet.  Höga relingar vilket jag verkligen har uppskattat. Nackdelen har på dessa båda varit att dom var stötiga (tror båda var P Petterson ritade).  Generellt bra allround båtar, inga direkta svagheter eller styrkor tycker jag summerar de Crescent jag har erfarenhet av (kanske den höga relinen var en fördel iof).  Skulle inte ha något emot att köpa Crescent om jag inte hade som krav att båten ska vara mycket v-bottnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

titta på en ritning av Galeon 475, båten går i 20  knop med 5 pers och övervintrari min garage :-)

 

Om jag skulle säger nåt dåligt om båten är det körställningen, som är sådär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla..

 

I går var jag på båtmässan och kikade runt.. gav både en dels svar och väckte en del nya frågor..

 

har kikat på de flesta av båtarna som nämnts i tråden.. dock hittade jag ingen Galeon 475

 

andra modeller som jag tittat på och gillat.. av olika anledningar är

 

Nya Crescent 491 SC (verkar ha samma skrov som Primo..) så lite info om denna skulle vara trevligt..

även Grisslan 520s tilltalade mig.. kanske lite spartansk.. men i alla fall...

min personliga favorit av de som visades på mässan blev nog dock ändå Terhi 475 twin c tyckte det verkade vara en kanonbåt..

en annan båt som jag sett på internet som jag blev glatt överraskad av i verkligheten  var Scandica 475.. kändes helt ok vad det häller detaljkvallitet etc.. dock kan man ju undra hur de går i sjön.. mm. även scandica 440 verkar trevlig..

 

Kom gärna med synpunkter

 

Mvh. stortrissen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Bump-ar upp min egen tråd igen

Båt letandet fortsätter..

Börjar nu få koll på de båtar som faller mig i smaken..

båtarna som är intressanta är

HR 480sc och 440sc

Crescent priomo och 491sc (Ny modell för i år)

Terhi 475 Twin C

Några andra båtar som jag skulle vilja titta på livé är

Suvi 5050 duo

Sting 460 Sport

Har nu på alvar börjat fundera över för och nackdelar med olika motortyper har dammsugat forumet på trådar angående olika motorer..

just nu lutar jag nog åt att insprutad tvåtaktare är att föredra.. och i den motorstorleken som är aktuell så finns det bara 2-alterntiv... Evinrude e-tec och Tohatsu TLDI

Men jag är så osäker.. alla synpunkter motages gärna erfarenheter och vad ni (objektivt) tycker om era egna motorer..

Mvh. Stortrissen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tråd. Är själv på jakt efter en båt i den storleken du letar efter.

 

Hur kommer det sig att du vill ha en 2-taktare??? Själv är jag ute efter en med 4-taktare 50-60hk. Pga mitt fiske intresse och då går ju en 4-taktare mjukt och tyst :)

Ang HR 44, 465, och 480 så är dessa intressanta för mig med men hittar inget beggat på denna fronten, men hur tyckte du den va LIVE på båtmässan???

Ratar du 478:an ??? Jag är inne på en 478 GT men alla skriver om bristande kvalité, sprickor i gelcoten osv. Är detta verkligen något som är jätte vanligt ???

 

Blir kul att se vilken du väljer till slut :)

 

PS: Denn borde falla dig i smaken. 2-taktare och inom din budget :)

http://www.blocket.se/orebro/HR_465_2010_med_Mercury_50hk_ELPTO_24657761.htm?ca=17&w=3



Senast ändrad av memike | 08 mars 2010 | 12:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag kikar på tvåtaktare memike ( OBS! bara insprutade t-2 motorer är intresanta.. den i annonsen är väll en med förgasare (eller har jag fel Obestämd)) är framföralt att det verkar som det är mindre service på dessa.. tex. Evinrude E-tec som bara skall servas var 300timme/3år.. dessutom kan den vinterkonservera sig själv genom ökad oljeinblandning.. känns riktigt gött att slippa de 4-5milen fram och tillbaka till auktoriserad verkstad verkstad varje höst..

det där med ljudet är ju en annan sak.. men som jag har förstått det så är dessa moderna 2-t motorer helt ok även på detta.. (det är nog så att fyrtaktarna är lite bättre.. men iaf.. )

Joo.. jag har la kikat lite på 478.. tycker förvisso att det är en trevlig båt.. men jag tycker alltid att den har så låga fribord fram.. inget jag uppskattar.. direkt... men jag kanske har varit för snabb att avfärda den.. får vella snika till mig en provåkning hos någon återförsälgare till våren..

Jag tycker HR värkar vara ok.. detaljer och beslag etc. ser ok ut.. och jag personligen gillar desigen och planlösningarna.. (gillar 480sc skarpt.. ) vet inte riktigt vad man skall säga mer.. säljs ju med Suzuki (normalt) och de är ju maskiner av högsta kvallitet (enligt mig i alla fall) 

MVH. stortrissen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ockelbo b16. googla på det så får du sökträffar på min båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok det låter ju riktigt nice. :)

Iofs kan man konservera motorn själv jag har en stor tunna där man häller i medlet och vatten sen köper man de andra produkterna och fixar det också ... Kollade också en del på 2-taktare men jag har haft det och ska man fiske en hel del tycker jag de går bort pga högt ljud och att de lätt klegar igen vid lågfart och tomgång. Kanske bara på de äldre 2-taktare vad vet jag ???

Jag köpte mig en 478 GT 2007.a i Tisdags med en Suzuki DF50 hk motor den också 2007.a. allt har gått ca 50h bara i sötvatten. Har dock inte provkört denna båt innan. Men de som har dem verkar nöjda :)

Sneglade också på en Hr 480 sc men hittade bara sprillans nya och det va inte av intresse för mig då jag inte vill ta första värdeminskningen snål som man är haha :) Men kan hålla med om att de ser fina ut med snygg finish...

 

///Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ryds 510 skulle jag rekomendera ,   de brukar oftast sitta någon 60 -75  så den tror jag passa dig Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...