Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
344PG

Referenser av segelmakare sökes.

Rekommendera Poster

Hej,

Vilka segelmakare är bra eller mindre bra?

Tacksam för referenser.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter,

jag har köpt segel av UK Syversen och Narwal Sails och är mycket nöjd med båda.

MVH,

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har köpt mina segel hos Hamel Sails. http://www.hamelsails.com/

Mycket bra service och fina arbeten till rätt pris. Har lokal i Karlshamn, Blekinge, och Stockholm.
Rekomenderas verkligen.

Dom syr numer även upp kapell till hela båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft bodingsegel sedan 2005 och de är riktigt fint skick fortfarande. Tycker deras service också är bra.

Peter: Vad för sorts segel hade du tänkt dig och till vilken sorts typ av segling ska de användas till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är du ute efter för segel? Vad är det för båt och vad är användningsområdet?

North är bra på (vissa) OD-klasser.

Gran är tror jag rätt duktiga att hitta lösningar för lite udda båtar/One Off. Niel Pride gör bra windsurfingsegel och verkar ge sig på skiff-segel också...

Listan kan göras lång och det är svårt att svara utan mer info.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.

Tänkte byta Genuan och använda den gammla som reserv, gennaker är även det intressant.

Båten är Elan 344.

Det har hänt en del de senaste året, har fått intrsse för membransegel.

Örebro är hemmahamn.

MVH Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.

Tänkte byta Genuan och använda den gammla som reserv, gennaker är även det intressant.

Båten är Elan 344.

Det har hänt en del de senaste året, har fått intrsse för membransegel.

Örebro är hemmahamn.

MVH Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

North Sail på Lidingö är otroligt bra!

Senast ändrad av oceanis | 01 februari 2010 | 22:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bjöd in Boding för att sy segel till min förra båt, detta efter att ha tagit in offerter från samtliga i Sthlms-området. Vissa svarade inte ens.

Till min nya båt fick Boding sy alla segel utan konkurrens. Service, kvalitet och kostnad är viktiga ledord. Seglen är nu inne på 5:e säsongen och är fortfarande mycket bra. Dessutom så ställer dom alltid upp. Jag är mycket nöjd.

//Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Peter.

Jag har köpt nya segel av Boding, både fock och storsegel. Mycket nöjd med dem. Kontaktade och tog in offerter från flera segelmakare och jämförde. Tycker  att jag fick bäst respons, bäst service och mycket bra segel för pengarna från Boding och Oskar Skoting. Ja han heter faktiskt såGlad

Lycka till.

Senast ändrad av Aro06 | 14 februari 2010 | 08:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis köpt segel av Boding och Oskar Skoting, jag har självklart inte hunnit segla dem än men jag fick dem levererade hem till dörren av Oskar och det kallar jag verkligen service.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HEj!

Jag tror att mycket beror på dom förutsättningar segelmakaren har/får. En del matar Sm med felaktiga uppgifter etc och blir sedan missnöjd. Jag tror att man måste vara väldigt tydlig vad man vill ha ut av sina segel. Det går inte att generalisera. T ex få ut Sm till båten och måtta och inte utgå iskallt från riggritningar. Sen finns det ju såklart dom som är betydligt mer intreseerade av en innan affären än efter. I alla fall i Sthlm.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående Hamel Sails så har jag blivit så märkligt och amatörmässigt bemött i något affärssammanhang. Här nedan ser ni mail-trafiken. Kan tillägga att jag ringde en annan firma omgående efter detta och bokade mitt kapell, utan något tjafsande om handpenning och med en korrekt och professionell offert.

2010-03-09 Hame Sail

Hej !

Glömde att skicka en handpengsfaktura i mitt förra mail

Så jag bifogar det och återkommer med tid för mallning, troligtvis V11 eller 12

2010-03-09 Jag

Hej

Jag erlägger handpenning när ni varit här och mallat, inte innan det.

Mvh

2010-03-10 Hamel Sail

Hej !

Alla jobb vi gör är skräddarsydda till en specifik kund,
så därför måste vi forsäkra oss om att kunden inte hoppar av affären
efter att vi har påbörjat ett jobb och vårt sätt att göra detta är att ta en handpenning.

Jag hoppas att du kan acceptera detta och att vi kan gå vidare med att
planera mallning och tillverkning av ditt kapell.

Mvh
Johan

2010-03-10 Jag.

Hej

Absolut och ett påbörjat jobb är lika med mallning. Innan dess är det väl knappast påbörjat?

mvh

2010-03-11

Hej !

Jag kanske uttryckte mig otydligt i mitt förra mail,

men tyvärr är det så att vi måste ha en handpenning betald innan
vi sätter oss i bilen och åker ut och mallar.

Annars kan vi inte ta jobbet.

Mvh
Johan

2010-03-11 Jag.

Jag förstår.

Då ber jag att få avböja affären.

Ni skickar en offert som inte ens är påskriven, dessutom hänvisande till ett segel och inte ett kapell som det är frågan om.

Utan att vi ens setts och än mindre med en giltig offert skickar du sedan en handpenningfaktura, efter det att affären

gjorts upp och utan att det då diskuterats. Du hävdar sedan att denna skall erläggas innan ni ens åker hit.

Hade då handpeningen varit en summa som motsvarade reskostnad och möjligen en eller två arbetstimmar hade jag möjligen förstått men istället

rör det sig om 5450kr, oklart vad summan består i.

Initalt trodde jag att du skojade men tydligen tror du verkligen att detta är ett bra sätt att göra affärer.

I mitt jobb gör jag affärer för ett tiotal miljoner varje år, i allt från stort till smått. Inte vid ett enda tillfälle har jag stött på ett sådant märkligt sätt att göra affärer på som detta.
Därför, återigen, tackar jag nej till denna affär och tar mina 13600kr till er konkurrent som dessbättre gör affärer på ett mer normalt sätt.

Mvh

2010-03-11 Hamel Sail.

Hej !

Det var tråkigt att du inte kan acceptera vår villkor,

men jag stryker din order och så får du söka

efter någon annan kapellmakare.

Mvh

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår ditt resonemang, jag skulle heller inte betala dryga 5000sek innan jobbet ens påbörjats.

Ska de malla av en båt så borde det ligga i deras intresse att komma ut och göra detta snabbt och smidigt, det är ju även något de kan ha nytta för andra kunder. Efter mallningen kan du ta en handpenning för detta samt för lite kommande materialkostnader om de känner sig osäkra på sina kunder, men det kan ju vara så att osäkerheten beror på att tidigare kunder dragit sig ur affärer pga av företagets agerande

Jag har dock Hamel segel som jag är väldigt nöjd med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del av entrprenadsumman i förskott är helt ok, tycker jag. Du kanske skulle förslagit en mindre andel av summan?

Själv betalade jag utan tvekan ca 20.000 kr i förskott när jag skulle ha nya segel senast, baserat på att offerten var accepterad samt förskottsfaktura. Sen började de jobbet. Jag tycker inte Hamel's tillvägagångssätt var varken orimligt eller ovanligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här föreligger alltså ett antal affärsmässiga fel.

För det första saknar offerten och bekräftelsen underskrift och är således ej giltiga.

För det andra talar man i offerten i stora delar om ett segel, vilket alltså inte är aktuellt utan ett kapell. Först en bit ner i offerten byter man namn till kapell.

För det tredje gjordes själva beställningen i samtal per telefon och då sades inte ett knyst om nån handpenning. Det kom man dragande med i ett mail.

Så här sköter man inte en proffsig relation mellan kund och säljare. Snarare ger det intrycket av en arrogant och självgod firma som tror de är ensamma på den lokala marknaden. Det tog mindre än 60min att få tag i en bättre firma och som har ett mer korrekt uppförande.

Kvalitén på produkten går naturligtivis inte att säga något om men det är störande när en säljare försöker packa på en kund orimliga krav.

Att betala 20000kr i förväg tyder mest på dåligt omdömmme.

Senast ändrad av vieryd | 11 mars 2010 | 19:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej du kanske redan har köpt segel. Men kommer med tips ändå.

Välj ett segelmakeri som är i närheten av dig. Så att de kan hjälpa till med råd och tips.

Sen ska du crusing segla eller kappsegla så finns det olika nivåer på olika segelmakerier.

Billigaste segeln är väl boding eller Narwel sails. Som även gör bra kappseglings segel.

Dyraste är väl North sails. Men inga skit segel gör de ej heller.

Men jag personligen föredrar Albatross segel. P.g.a att det är lätt att få kontakt med de  och att de har bra service. Och gör bra segel snabba och lång livslängd på dacron ex.p farsan han har haft sina i 18år i år och de lämnades på service i fjol och det var inte så mycket att serva heller; nya telisar och akterlik snarpen sen något mer så de håller nog 5-10minst till. Så albatross tycker jag att du kan kolla upp.

Lycka till med sökandet.

///Wille

Senast ändrad av Kappseglarn | 11 mars 2010 | 20:42

Senast ändrad av Kappseglarn | 11 mars 2010 | 21:35

Senast ändrad av Kappseglarn | 11 mars 2010 | 21:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, köpt all mina segel från albatrosssegel, 4st det senaste 10 månaderna. Grym service, kommer med ut i båten och visar hur dom skall trimmas under ett par timmars tid. Speciellt om man kappseglar och vill ha snabba segel :).

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

www.segelhuset.com, jag är nöjd och har köpt seger från dem flera gånger. Storen är 7-8 år och funkar fortfarande bra. Rejsar lite och crusar mest, men tycker inte om att bli frånseglad.

/GF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara goda erfarenheter av Saltsjöbadens segelmakeri.Bra personlig kontakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker också att man ska kolla vems segel som går bra på den båttypen man har. Vissa segelmakare lyckas ibland inte så bra med designen till en del båttyper. I en del klasser dominerar t ex North, i en annan Syversen. Att lägga handpenning är en självklarhet när man beställer segel,  hur kul är det för segelmakaren att stå med ett segel som kunden inte vill ha. Kanske till en uddabåt dessutom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart lämnar man handpenning, men inte förrän offerten är accepterad. Det är väl ingen vettig segelmakare som lämnar en offert utan att först ha tagit mått för att veta vad det är han ska sy? Man betaler altså inte handpenning innan man fått offerten.

Sen har jag också bara hört bra saker om Hamel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10% eller liknande är väl en bruklig handpenning? Att begära in en tredjedel av ordersumman utan att ens måtta på båten hade fått mig också att dra öronen åt mig. Speciellt när det sköts så taffligt.

Att de efter bekräftad beställning skulle stå där med osäljbara segel är bara trams. Har man fått en beställning bekräftad så har man ett lagligt bindande avtal mellan kund och säljare och säljaren kan vända sig till kronofogden om kunden få för sig att ångra sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta en titt in i verkligheten mariaterese, jag känner flera som har segelmakerier som har fått stå med segel som inte kunden hämtat ut. Sen kan du komma dragande med kronofogden eller vad du vill, så enkelt är det inte alltid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om de inte vill driva ärendet vidare så är det deras sak. Men lagd order gäller... vilket jag vet från verkligheten... Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Örebro vet jag inga segelmakare, men i Stockholm har jag alltid gillat Saltsjöbadssegel. De är bra, billiga och duktiga på att fixa till seglen. De har bl a gjort en gennaker till mig.

Men när jag skulle ha ny stor och genua gick jag ut och tog in offerter i höstas och då var Boding billigast. Jag tror de var bäst i den klassen också, för det var gjutna kurvade G2 -fibrer. Jag vet ju inte hur bra de är, har bara kunnat lägga in dem i förrådet än, men de ser bra ut. Se de ser bra ut.

Det var ovannämnde Oskar Skoting som fixade de också.

Senast ändrad av nikkra | 01 april 2010 | 00:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att Boding har lite lustig humor! Har väntat på kapell som skulle levereras till örebro runt 16.00 i dag och nu är klockan snar 18.00 och han skulle ringa 30 min innan! Är visserligen 1a april men endå!

Har annars fått underbar service  med rep av segel till förra båten från saltsjöbaden.

Den försvunne segelmakaren från Boding är återfunnen!!

Senast ändrad av Jimsan | 01 april 2010 | 18:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker en tredjedel verkar vettigt. Eller tror du att alla segelmakare gör kreditupplysning på beställaren ?(således kanske kunden inte har några pengar, i vilket fall som hellst kostar det extra tid och pengar att kräva in dessa.)

Mina segel har aldrig måttats utan segelmakaren vet exakt hur det skall vara och behöver inte kontrollmäta, kanske om det är en uddabåt. Tycker inte alls att segelmakarna beter sig konstigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...