Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
wohlfie

Johnson motor oljebyte

Rekommendera Poster

Kan inte hitta manualen till min motor.

Täntke göra service själv efter som det är en -97 model så känns inte som behvöer lämna in den.

Johnson Johnson Johnson 30hk -97   2takt.

Olja o tändstift är de jag tänkte byta

Aldrig gjort något av detta på båt motor. dock gjort de många gånger på en bil:) menar så mycket kan de väll inte skilja, hehe

Vad jag fatta så är det 2 sortes olja i..  motor olja och impeller olja.

Vad ska man köra med för motor olja? vilken sort är vanligast..

o vilken olja till impeller.

Något mer man ska byta när man är igång tänkte ta tändstift också.

finns de olje filter ?  bärnsle filter?

luft filter eller är det själva skalet som är luft filter sitter massa skum på insidan.. kanske är för ljud.. om så köper man detta?

Tänkte även bta zinkdon tror jag de heter.. för den håller på försvinna helt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det var mycket på en gång.

 

Ifall jag betar av en del av frågorna kan andra fylla på. Först och främst har du en tvåtaktare. I en tvåtaktare finns det ingen sump/tråg, varför det heller inte finns någon speciell olja i motor. Motorn smörjs med bränslets oljeblandning.

 

Olja har du emellertid växelhuset. Det brukar vara bra att kontrollerade detta på hösten för ifall det kommit in vatten i växlelhuset är det inte bra att detta står över vinter för då hinner lagerytorna förstöras innan nästkommande vår. Oljan till växelhuset köper du samtidigt med tändstift osv. Du bör byta oljepåfyllnings och nivåpluggens fiberpackning i samband med oljebytet.

 

Har du ingen koll på impellerns status bör du dela riggen och ta fram impellern och eventuellt byta denna för att få kontroll på hur ny/gammal impellern är. Riggen delar du genom att släppa på växelstången och bultförbandet i riggen. (impellern har ingen olja men det är ganska smart att köra lite silicon eller liknande på vingarna vid återmontering).

 

Bränslefilter lär du ha på motorns styrbordsida/akterut. Ifall du har beläggning i den så är det bara att byta.

 

Tändstiftsfrågan har du redan tagit upp. Titta på stiften ifall de är slitna så byt annars låt dom sitta kvar till nästa år.

 

Något luftfilter sitter det oftast inte på båtmotorer. Det är inte så dammigt på sjön. Det som du har på insidan kåpan är till för ljudisolering. Låt den sitta kvar, rör inget.

 

Zink har du givetvis på riggen, byt ifall denna är anfrätt. Är den inte anfrätt kontrollera så du har ordentlig kontakt med riggen. Zinken får under inga omständigheter övermålas eller ha färg på anläggningsytorna. Det var allt för mig. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej kanske ska börja med kolla impellerna...  någon som har ritning på hur jag ska gå till väga..

innan man river allt:) hehe

behöves ny packningar o såna saker kanske?

en sprängskiss över själv utförandet måste väll gå o få tag på?

o går det änns o få tag på delar till denna motor?

johnson -97 30hk 2takt   finns det något nummer man kan gå på  än detta?

Ända jag gjorde innan jag tog upp den var att få ut vaten så gått de går.

sen står den i varm garage , så bör väll inte vara någon större fara.. brukar gå o dra runt motorn 1 gång i månan.

men men allt kan hända... men hoppas på de bästa att motorn klara sig.



Senast ändrad av wohlfie | 30 januari 2010 | 17:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall finnas en ID-plåt på motorfästet, om den inte har ramlat/tagits bort. Den ger både årsmodell (kodat) och modellbeteckning som behövs vid reservdelsbeställning.

/Claes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...