sgspia 0 Postad 6 Februari , 2010 Jag och framförallt min fru var enig med allt som skrivits om höga hamnavgifter i tidigare inlägg fram till vi kom till västra Medelhavet. Framförallt mellan Lagos och Gibraltar, där det ej heller finns många (jag vet bara två stycken) skyddande naturhamnar, är det riktigt dyrt. Båtar mellan 40 till 50 fot (ja stora men de flesta är i denna storleks klass) kostar mellan 800 till 1000 kronor dygnet. Dock är servicen bra och allt rent och snyggt. Allt är ju relativt - jag hörde av en engelsman att han hade betalat 500€ för en natt på ön som ligger precis utanför Marcus platsen i Venedig. Det jag saknar mest är enkelheten/friheten som vi har i Skandinavien - hitta din plats, lägg till , snacka med grannarna och ta din tilläggare. I Medelhavet skall du presentera dig hos hamnkaptenen på hans kontor (under tiden ligger båten vid en väntebrygga) dokumentera vem du och dina medpassagerare är samt var du kommer ifrån och hur länge du skall stanna. Därtill skall du dokumentera vem som äger båten samt presentera båtens registrerings papper och försäkringspapper och i många fall vem som är behörig att framföra denna. Därefter blir du anvisad plats efter att oftast ha deponerat ett passande belopp svarande till den ungefärliga kostnaden för det förväntade uppehållet. Då uppskattar jag äktenskapet - frugan sköter detta. sgs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sgspia 0 Postad 6 Februari , 2010 Jag bodde tidigare nära Limhamn och segade mycket på den danska sidan. Vad tror ni dom tycker där om svenskar? Jo ungefär det samma som jag kan läsa ovan om norrmännen. Lustigt va? sgs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sgspia 0 Postad 6 Februari , 2010 Jag bodde tidigare nära Limhamn och segade mycket på den danska sidan. Vad tror ni dom tycker där om svenskar? Jo ungefär det samma som jag kan läsa ovan om norrmännen. Lustigt va? sgs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 8 Februari , 2010 Här hållar jag inte med dig på en punkt. Jag upplever det som positivt att man bir anvisad plats av några 'marineros' efter att ha checkat in. Med de priser man får betala även här hemma, särskilt med en större båt, blir jag hederligt förbannad när platserna som är anpasade för större båtar är upptagna av små för de tycker att det är bekvämare att ligga där. Eller inte tänker. Och man blir tvungen att klämma in 15 ton mellan små ynkebommar som slutar midskepps, eller förtöja i en boj som hamnar i sittbrunnen när linan tajtas upp. Samtidigt så ligger 30-fotare med 8 meters mellanrum långsidesförtöjda på de enda platserna som finns för större båtar. Och detta för att en s.k. hamnkaptenen inte orkar masa sig ut ur sitt kontor utom när det är dags att gå inkasseringsrundan. Ett exempel, jag minns Simrishamn för några år sedan - långsidesplatserna markerade 'över 12 m' var alla fulla, de flesta av båtar under 12 m. Några låg i dubbla lager. Massor med lediga platser med bommar fanns, men inga som tar över 4 m bredd. Vi lyckas få tag på en tjej som gick runt och tog betalt och skulle föreställa hamnkapten. Hon ville inte störa dem som låg fel på storbåtsbryggan (konflikträdd 16-åring) utan hänsvisade oss längre in i hamnen där det låg flera stora motorbåtar. Bang! Vi gick på grund innan vi ens kom halvvägs fram... Vid det laget hade hamnkaptensbruden gömt sig. Då surnade jag till och bad en av de mindre båtarna som inte hade någon på utsidan på storbåtsbryggan att flytta. De vägrade trots att de bildligen var förtöjda i stolpen med skylten 'Reserverat för båtar över 12 m' och hade sådär 4-5 meter mellan sig och nästa båt och bryggnock, bekvämt utbredda. Ok, sa jag, bev riktigt sur och började förbereda mig för att lägga mig utanpå dem, en HR32. De ville vägra oss det, de tycte vår båt var för stor, men jag sa att det skiter jag i, klaga hos hamnkapten. Jag läser bara på skylten. Då flyttade de... Sedan hade hamnkaptenen mage att komma och klå oss på 350.- tror jag det var. Vi var ju över 12x4 och skulle ju betala för det.... I sådan lägen saknar jag service med väntbrygga och incheckning och anvisad plats. Eller ännu bättre som det är i många brittiska eller kanalö-hamnar. Det kommer ut en RIB med en gubbe ombord och möter med ett: 'Are you looking for a berth, sir?' 'Yes!' 'For how many nights, sir?' 'One, thank you' 'Please flow me, sir' Och så leder han oss till en plats som passar. Det ihop med fina anläggningar och el-vattenuttag till varje båt gör att man tycker att £40 är billigt. Jämfört med att dra 20-tals meter kabel och 4 båtar samsas om ett 6A uttag, en skitig toa med myntdusch och vatten vid en separat bryga. Men det kostar ju bara 250.- Angående pappersexercisen får man inte glömma att många medelhavsländer har mycket större bekymmer med smuggling, illegal invandring och besökare från länder utanför EU än vad vi har i våra vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sgspia 0 Postad 9 Februari , 2010 När jag tänker efter Elean så har du naturligtvis rätt i din målande och livfulla beskrivning. När jag skrev om hur skönt det var i Skandinaviska hamnar med frihet så var jag nog alltför nostalgisk (man blir det vid 60) och tänkte tillbaka hur det var på den tiden det vara färre men kunnigare seglare och annat båtfolk runt våra kuster och i hamnarna. Hur som helst - det jag ville ha sagt var att det är dyrare men med bättre service i Medelhavet och att det i Sverige är dyrt jämfört med hur det var förr i tiden men relativt billigt jämfört med andra länder. Det är till och med billigare än vad som idag betalas på många platser i Albanien - Europas fattigaste land. sgs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 9 Februari , 2010 Var är ni nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 9 Februari , 2010 Jag vill bara säga att det finns faktiskt västkusthamnar med just den service som beskrivs. När vi förra året gick in i Fiskebäckskil så blev vi mötta av RIB och ung trevlig kille som hittade en plats åt oss. Mycket föredömligt och trevligt bemötande. Det vore roligt om fler hamnar ansträngde sig så. Dock var kostanden bara en tia högre än andra hamnar, vilket jag tycker det var väl värt! Även Björholmen så fick vi hjälp med att hitta plats av hamnkaptenen. Alternativt kan man ju också använda Dockspot vilket jag tycker verkar väldigt trevligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 9 Februari , 2010 Smögen också. Men där var det annat som drog ner betyget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Februari , 2010 Gullholmen är vida känt för sin hjälpsamma hamnkapten. Jag tror han var först med att visa sig i hamnen utan att bara ha inkasserandet som enda uppgift. Han fyller hamnen på ett säkert sätt genom att hojta order om tamp här och spring där och är med och tar emot och knyter fast. Andra har sedan tagit efter då de märker att detta är något som omtalas och eftertraktas. De skolungdomar som har sommarjobb har kanske inte pondusen som att våga ge sig in bland alla snören och de synpunkter som alla båtfarare har. Hamnkaptenen i Gullholmen har man inte så mycket synpunkter emot och man vet att det blir bra om man gör som han säger. Erfarenhet ger pondus. Att bara inkassera hyran ger inte mycket bryggkunskap. Även om man är så intresserad av det så man knackar på kl 7 som tjejen i Simrishamn när vi började göra oss iordning för dagens segling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 11 Februari , 2010 Jag fick betala 100kr i hamnavgift i Ystad. Det var den 4e januari 2006... Men jag hade också el, vatten och hela duschhuset för mig själv och fick dessutom förtöjningshjälp i mörkret av hamnkaptenen Hamnen är med andra ord vinteröppen, och inte bara på pappret. Senast ändrad av cerber0s | 11 februari 2010 | 22:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 12 Februari , 2010 Ja, just det. Gubben på Gullholmen var rolig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 12 Februari , 2010 Instämmer till 100% ! För cirka 10 år sedan var det helt OK, men nu är det uselt i Sandhamn. Duscharna är så sunkiga att de saknar liknelser och personalen är oerhört oengagerad. Utö som torde ha en liknande belastning men är betydligt fräschare och har personal som verkar ta sitt jobb på allvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pathbear 0 Postad 18 Februari , 2010 Träffade på www.gasthamnsportalen.se Kan det vara något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Februari , 2010 Denna Webbsida är startad pga. den svårighet som finns att ut efter våra kuster kunna finna gästhamns platser utan att behöva ligga som exempelvis 5: båt ut i en överfylld gästhamn. Varför låter man inte nån med bredare kunskap i svenska språket korrekturläsa innan man lägger ut texter som jag antar ska dra en bred publik? Exempel: Denna Webbsida är startad pga. den svårighet som finns att utefter våra kuster kunna finna en gästhamn utan att behöva ligga som exempelvis 5:e båt ut i en överfylld gästhamn. Man skulle också kunna skriva: Har du svårt att hitta gästhamn efter kusten? Gå in och kolla på vår eminenta hemsida så slipper du ligga som 5:e båt i sommar! Helt gratis! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 19 Februari , 2010 Nu står det: Båtfolk i samverkan Hade du svårt att hitta gästhamns plats i somras eller fick du plats som 5:e båt ut i raden? Om så är fallet är Gästhamnsportalen.se någonting för dig! Najs Forgus! De tog åt sig av kreativiteten :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Februari , 2010 Ja men inte helt. Bätter flyt med: plats i gästhamn eller gästhamnsplats. Gratis såg jag inte heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 19 Februari , 2010 Hur folk skriver, stavar eller sär skriver på ett forum struntar jag totalt i, men när man gör dessa fel på på en site som erbjuder tjänster som kostar pengar försvinner mitt intresse ganska omgående. Till och med porrsiterna har ju insett att om man vill att folk ska kasta ut pengar på att få tillgång till diverse suspekta aktiviteter så hjälper det om sidorna åtminstone SER proffesionella ut Kostar saker pengar vill jag nog att säljaren är såpass seriös att denne åtminstone inte fyller sin hemsida med rena språkfel. Som Forgus sa, man borde låta någon mer kunnig korrekturläsa innan man publicerar sidorna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Februari , 2010 Jo man tar sina friheter i språket. Bätter och bätter. Hemma i Hälsingland som jag brukar säga fast jag inte bott där på 45 år sa man ibland bätter i.st. bättre. Talspråk men funkar bra. Nu var det inte meningen att det skulle stå så i mitt tveksamma inlägg. Sitter man i glashus så får man vara försiktig med vad man kastar. Man får väl låta nån korrekturläsa. Eller läsa igenom själv. Ibland när jag läst ett gammal inlägg förstår jag inte riktigt vad jag menat. Man har tanken klar men kan inte få ut den i ett lättfattligt och klart språk. Ibland blir man övertydlig och det är inte heller kul att läsa. Pråket svårt. Men kul. Men åter till hamnavgifterna och förlåt mitt utvik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 19 Februari , 2010 Gästhamnen på Utö har betydligt högre belastning än Sandhamns dito räknat på antalet gästnätter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser