Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Maxi84Tommy

Hamn avgifter

Rekommendera Poster

Varför finns det ingen organisation som kan ta tag i problemet med hutlöst höga hamnavgifter. Vi låg ute 6 veckor i sträck på västkusten och på grund av det dåliga vädret låg vi ganska mycket i gästhamnar. Om man nu ska ta hamnavgift på 250-300kr kan man då inte se till att brygga och tampar till akterförtöjning är i ett sådant skick att det inte går sönder med skador på båtar som följd. Eller ska man inte kunna kräva att det är städat och fint på toaletterna. På de flesta ställena så fungerade inte varmvattnet endra skållade man sig eller så var det iskallt. Enda stället som vi besökte som var både fint städat och bra bryggor var Källö Knippla och de var långt i från dyrast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

saken är den att det är norrmännen trissar upp priserna.. ju längre upp på västkusten man kommer desto dyrare blir det..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det dyraste i sommras var Ekenäs på koster, och sämre natthamn får man leta efter. Koster är ju fint men 330 Kr per natt är det INTE värt. Toaletterna är inget vidare. Vattnet får man bära i vad man kan till båten.Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge det är fullt i hamnarna så blir det nog svårt att göra något tyvärr.

Tycker synd om er på västkusten som både har en ganska oskyddad skärgård och norrmän.

Här i skärgårdarna på ostkusten finns det så mycket skyddade vikar att ligga i vid alla väder att de inte kan ta hur mycket som helst. De flesta ligger bara enstaka nätter i gästhamnar, när man behöver vatten, mat, el eller tvätta.

Skulle gärna segla i Bohuslän någon gång men inte på högsäsong med tanke på allt man hört och trängsel och kostnad.

I Finland finns ju Sjöbjörnarna som anlägger hamnar lite här och där för sina klubbkamrater. Dom har riktigt många fina med bastu naturligtvis. Det hade nog gått att ordna något liknande i Sverige för länge sedan. Nu är det nog för dyrt och svårt att få tillstånd att anlägga bryggor.

Hur är det med båtklubbar och uthamnar? Här har många båtklubber uthamnar i skärgårdarna som man får gästa, antingen gratis eller för en liten peng.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillgång och efterfrågan. Marknaden styr. Vi har i Sverige ändå ganska låga hamnavgifter, billigt, enkelt och obyråkratiskt båtägande jämfört med många andra länder. Inte värt att klaga för mycket :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, och jag som brukar gnälla för runt hundralappen inklusive el i Vänern ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sandhamn har dyrast hamnavgift men sämst service av alla jag varit på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då hamnarna på västkusten både är dyra och överfulla så det blir bråk vid bryggan är det inte en dröm att segla här i juli månad.

Vi kom i somras från Farsund i Norge där det var gratis. Man får dessutom frallor (rundstycken) till alla och Farsrunds Avisen. Vi gick till Fjällbacka och var lite trötta efter överseglingen. Kom in vid 11-snåret på dagen och gick in på en ledig plats och tog en tupplur.

Det visade sig då att en båt hade legat och väntat länge på den platsen vilket vi inte visste då inge syntes till. Vi blev lite dåligt bemött av den båten som så småningom fick plats på samma bryggnock.

Lägre bryggpriser löser inte detta.Hamnarna har dryga kostnader och dessa ska betalas på 40 dagar ungefär.

I Norge blir det lite tunt med båtar då de flesta med normal kassa går till Sverige där en hel familj kan gå ut och spise för en tusenlapp som en norrman sa. Norska hamnar som har bra beläggning tar också mycket betalt. Har man tagit sig runt Lindesnes så är det lägre priser. Ofta runt en hundring i norska kr. Men ibland helt gratis.

Vi seglar inte ofta hemmavid i juli längre. Det är för mycket stök. Juni och augusti går bra efter västkusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Nästa scenario blir väl att det kommer ut små ribbar till naturhamnarna där de tar upp hamnavgifter eftersom man ligger förtöjd vid kommunens/statens mark? Trots allemansrätten hittar de säkert ett litet kryphål i lagen som de kan manipulera till sin fördel.Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hamnavgifterna har inget som helst samband med servicens nivå utan återspeglar bara vad ägaren tror sig kunna plocka ut - är hamnen populär och därför ofta överbelagt (ex. Sandhamn) tar man ut allt man kan av den anledningen.
Har hamnen strategisk betydelse och saknar konkurrens (ex. Lilla Bommen) skinnar man av den anledningen.  
Och min erfarenhet är att hamnarna i ovanstående kategorier ofta ger sämre service än många billigare - trots sina höga avgifter.

En annan kategori är hamnar i samma region, ofta kommunalägda, där man bestämt sig för ett 'enhetspris'. Gotland är ett bra exempel - där kan man för samma peng ligga i hyggligt välordnade hamnar med gästhamnservice - eller i gamla fiskehamnar utan snart sagt någon anpassning för fritidsbåtar och där ingen investerat en krona de sista 40 åren.

Än så länge kan vi vara 'glada' - inga av våra dyra hamnar ligger ens i närheten av vad som debiteras exempelvis i västra Medelhavet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har de redan gjort, avskaffat allemansrätten på allmän mark.

Var på St Jolpan i somras och tältade. Det skulle regna och blåsa den natten. Jag har bara en öppen båt så tältet är ett måste på mina båtresor. På morgonen kom det en latrintömmande tillsynsman och glappade stort att på St Jolpan fick man bara tälta på (betald) tältplats. Kan också säga att jag tältade i buschen utan att vara i vägen för någon. För Er som inte vet så tillhör St Jolpan Stockholms Läns Landsting genom Skärgårdstiftelsen.

Så Landstinget har redan avskaffat allemansrätten på delar av sin mark, vet inte hur det gått till !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Likadant i Lysekils kommun, där får man informationen redan vid kommungränsen att camping endast är tillåten på därtill avsedda platser. All annan uppställning är således olagligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det man kan läsa av era svar är att vi kanske inte tycker att priset vore hutlöst om vi fick en service som motsvarade priset. Men det är väldigt sällan det händer utom i Arvika Sveriges innersta hamn. Där har man filosofin att allt som är gratis går inte att klaga på. Så i Arvika hamn så är det gratis att ligga med fri tillgång till dusch och tvätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eilean sa det väldigt bra. Priset har inget med servicen att göra. Är ni missnöjda med hamnarna och tycker att ni får för lite med pengarna, så låt bli att segla dit. Seglar man ändå dit så har ju hamnen rätt i sitt antagande att man kan ta ut höga priser och ha dålig service.

Varför får man en lyxvilla med skog till för 3 miljoner i Värmland när man för samma pengar bara får 60 kvm sommarstuga med havsutsikt i södra Skåne? Samma princip gäller för hamnavgifter och allt annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cerber0s skrev:

...Är ni missnöjda med hamnarna och tycker att ni får för lite med pengarna, så låt bli att segla dit. Seglar man ändå dit så har ju hamnen rätt i sitt antagande att man kan ta ut höga priser och ha dålig service....

Jag tycker inte man bara skall lägga sig ner och gilla läget. Man skall påtala för de ansvariga, för ägaren att hamnavgiften är oskälig.

Ta Lilla Bommen om exempel - i somras betalade jag  330.- för att få ligga där en natt. Samtidigt som hamnen är gjord på så sätt ätt tyngre båtar över ca 11 meter får problem - pickup-linorna ligger för nära, det är för trångt mellan bryggorna - jag betalar alltså mer för stor båt men får samtiigt sämre service än den mindre.
Till det kommer 30 kronor om jag vill utnyttja dush och toalett och ytterligare 60.- för el.

Göteborg har strategiskt läge - man vill bunkra, kanske utnyttja stadens nöjes- och kulturliv, hämta/lämna besättning - allt som faktiskt ger staden och dess näringsliv många kronor i kassan. 
Att det skall kosta närmare 420 att ligga där en natt med normal gärsthamnsservice och därtill utomordenligt dåliga arrangemang och slöa hamnkaptener som är mer intresserade av att hänga på kontoret eller gnälla över sönderkörda pick-uplinor än att hjälpa och dirigera anländande båtar är rent ocker.
Och det skall dom få veta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man tycker att Lilla Bommen tar ut för hög avgift så rekommenderar jag Långedrag där GKSS hyrde ut lediga platser för, om jag minns rätt, 60 kronor dygnet förra sommaren. Då ingår dusch och tvättmöjligheter men ingen el vilket inte kanske är så nödvändigt. Därifrån har man en minut till spårvagnen som är det trevligaste sättet att färdas näst segling. Dessutom har man kortare väg ut till havs än om man ligger i Lilla Bommen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan kanske inte jämföra en villa med skog i Värmland med en 60m2 lgh i skåne med hamnavgifter. För typ ett hotellrum i Värmland kostar lika som ett i skåne eller i Göteborg och där får man precis vad man betalar för. Och därför måste väl hamnarna inse att man inte kan ta hutlöst betalt för en kass sevice. Kan hålla med om att lilla bommen är en bland de mest snuskigaste hamnarna och där ifrågasatte jag både priset och skicket på bryggorna med trasiga aktertampar. Resultatet blev reducerad avgift vilket jag inte klagade på i och för sig men tycker kanske lite synd om de som inte klagade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm jag känner en Tommy, med en Maxi84 i Vänern.. Var finns du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den största orsaken till att gästhamnspriserna ökat det senaste åren är Norrmännen. Vi som flydde trädgården när mördarsniglana kom har fått samma invation på havet. Det far hänsynslöst fram i hamnarna och hjälper bara varandra att tränga in fler båtar än var hamnarna är avsedda för. Kommer man  till en knöfull hamn och ligger och väntar på en plats, så kommer garanterat minst 5 mördarsniglar att knö sig in rakt framför ögonen...

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det börjar bli dags för visumtvång för norrmän, går ju knappast att vara ute på havet under semestertiden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu luktar det komplex mot lillebrorsan som har blivitt rik medan 'jag vet alltid bäst' storebrorsan håller på att gå i putten....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så oskäliga gästhamnspriser är något som är förbehållet västkusten/Bohuslän?
Jag vill minnas jag hört fransmän muttra samma sak om britter som seglar över och hissar marinapriserna. Och britterna om fransmännen. Och holländarna om tyskarna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men visst är det ett problem när folk med olika betalningsförmåga ska dela på samma vara.

Vi kan väl inte hoppas att Hamnfogdarna ska göra som i många andra länder med mycket turism. Där kan det finnas två prislistor - den ena officiell som de utländska turisterna ser - och en annan för de boende.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I teorin ja.
Men i västkustfallet tror jag det handlar mer om känslomässiga argument än att just norrmännen faktiskt skulle trissa upp gästhamnspriserna. Några inlägg här ovan är ju inte särskilt sakliga utan tycks mer handla om norrmäns påstådda beteende och andas xenofobi.

I verligheten är det faktiskt inte någon uppenbar skillnad mellan hamnavgifterna på västkusten och de vi har i välbesökta, attraktiva hammnar på ostsidan, fast utan något större tryck från utländska båtar.
Sandhamn, Utö, Vaxholm, Visby, Borgholm m.fl ligger på ungefär samma nivå som de attraktiva platserna i Bohuslän. Kliniskt rena från norrmän, men några tyskar och en och annan fattig balt eller polack.

Jag undrar var du sett gästhamnar med dubbla avgiftlistor, en för turister, en för infödingar? Jag har då varken sett det, eller ens hört talas om det.
Och spontant ogillar jag det - den sortens pålagor gynnar knappast förbrödning och närmande över gränserna.

Och i den här sortens debatter glömmer man ofta, som exempelvis i det här fallet, att turisterna spenderar en hel del pengar. Utan norrmännen skulle nog en del sommarverksamhet i Bohuslän skära ner eller kanske tvingas slå igen.
Och hur skall vi göra med exempelvis de fattiga letterna, som lever på en tredjedel av vår standard, skall de också straffas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte menade jag att det var dubbla prislistor i hamnarna - där var jag otydlig.

Jag menade rent generellt att man i fattigare länder kan få betala mer än lokalbefolkningen många gånger. Och det gör inte mig någonting. Om en Egyptisk bonde skulle betala lika mycket för en matta som turisterna får göra skulle han kanske aldrig kunna köpa en matta. Jag har däremot råd med den ändå och förhoppningsvis har matthandlaren så bra ekonomi att han har råd att betala bonden ett bra pris för den mat han köper i alla fall.

Jag vet inte mer om priserna på västkusten än vad folk har skrivit om här. Och visst finns det dyra hamnar på ostsidan också. Ffa där man blir i stort sett är tvungen att ligga i gästhamn som på Gotland och Öland tex.

Men i våra ostliga skärgårdar har vi så bra med valmöjligheter att man kan segla gratis i månader oavsett väder. Undrar om man kan göra det i väst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant läsning för en som nästan är norrbagge. Det är några år sen vi la semestern til västkusten; för trångt och dessutom känner man seg inte välkommen när flagget är fel. Men ibland när sydvästen friskar på stopper vi en natt, på väg mot Skagen. Sista sommaren seglade vi över til östersjön; fantastisk skärgård och vännliga svenskar. Men märkte ingen skillnad på hamnavgifterna. Jag har et förslag til de bittra västkustseglarna - lägg turen til Norge! Här är hamnavgifterna lägre, det är mindre trångt och alla är välkomna. Naturen är som längs västkusten, men det är mindre party i hamnarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det är många dyra hamnar även i Norge när man håller sig till populära hamnar. Kristianssand är en av de dyraste som vi legat i runt 250 norska.

Sen om man rundar Lindesnäs får man en positiv överaskning i Farsund. Även om det inte är så många fler som hamnar i den prisklassen (fri brygga med el, frallor och dagstidningen) så är det märkbart lägre priser. Runt 80 till 150 norska ungefär.

Sen är det ju annat som inte är så billigt i Norge men det är också mycket vackra vyer  och väl värt att stånga sig runt Lindesnäs. Gott väder ett par dagar så är man uppe i skyddade vatten från Stavanger och nästan upp till Ålesund.

Senast ändrad av forgus31 | 05 februari 2010 | 10:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer att Kristiansand är dyrt. Heller inte mycket att stoppa för, med mindre du skall byta besättning. Det är sörlandtets huvudstad, med egen  flygplats, Det år också dyrt att ligga i Risör, men det år så fint att du glömmer priset. Annars är det billigare, och inte minst: alla är välkomna. Rekomenderar ett stopp i Skagen för att bunkra, fast och flytande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...