ubbe24 0 Postad 29 Januari , 2010 Hejsan. har en Garmin GPSMAP 420 gps och en Raymarine ST1000Plus Autopilot och dom där två får jag inte att bli kompisar.. GPSen skickar ut data det vet jag för har prova till andra saker och till en dator. men frågar är om det skickar ut rätt saker har provar med att ha allt på och bara det minsta möjliga men samma problem och problemet är att jag får error försöker gör exat som det står. man skall först välja auto och sen 10 och -10 samtdigt och så långt är det ok. då får jag som det står att jag skall få först grader och sen stbd (vad nu det står för). men oftast står det port i stället sen efter det skalla man trycka 10 och -10 igen för att OK det och där blir det alltid error och den piper.. nu kör jag gpsen i demo läga för båten ligger ju på land :-). men vad jag fattar så skall det fungera bra än då. En fundering det står att jag skall lägga ut en kurs i GPSen som ger ett crosstrackingfel på mellan 0 och 0,3 nautiska mil vad menas med det ? och har kopplat NMEA out från GPSen till NMEA på Autopiloten och Minus polen på batterit till NMEA- på Autopiloten är det rätt ? Hoppas få hjälp med det här har laggt ner väldigt med timmar på det här /Ubbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 29 Januari , 2010 En bit på vägen. stbd betyder starboard=styrbord. och port =babord. resten har jag ingen koll på så här direkt. jag har dock liknande konfiguration, Garmin 620 och ST 1000 . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cvidare 0 Postad 30 Januari , 2010 Hej Ubbe Om du söker upp raymarines hemsida - http://www.raymarine.com/Default.aspx?site=1§ion=3&page=657 - Så kommer du att finna att du inte kan ansluta autopiloten st1000 direkt till din Garmin 420. Dom talar inte samma språk vid kommunikationen sins emellan. St1000 kan bara prata SEATALK medan Garmin pratar NMEA med omgivningen. Du måste för st1000 montera in en språkomvandlare. I monteringsanvisningen heter den Z137. Är det däremot en ST1000 så pratar den NMEA och SEATALK. Om det är denna du har ska inte NMEA kopplas till jord. Du kan hitta en monteringsanvisning på följande adress: http://www.raymarine.com/ProductDetail.aspx?SITE=1&SECTION=2&PAGE=87&PRODUCT=193 Garmin 420 har en monteringsanvisning på adressen: http://www.garmin.se/node/6349 under support. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe24 0 Postad 30 Januari , 2010 Tack för svaren Det där med stbd och port var ju rätt roligt att veta men att dom inte kan säga det i manualen är dåligt tycker jag . Sen är det en 1000 och det skrev jag så den pratar NMEA och som sagt den får data det står ju grader och åt vilket hål den skall styra. och då skall man Ok det. är då jag får error men den gör den där styringen som den sa men gör inge mer efter det och piper hela tiden.. och du skiver att den inte skall koplas till jord men vad skall den kollas då har läs och läs manulen som var med 100gånger ..tar jag NMEA in i ställer för jord så blir det inge bättre det enda som händer är att gpsen får tillbaka den den skickar så den börjar sätta ut waypoint. så jag behöver med andra ord MER HJÄLP.. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 31 Januari , 2010 Meningen som skickar crosstrackinformation heter XTE. Jag kan tänka mig att anledningen till att du får error är just att du kör simulerat med båten på land. När du, som du säger, har bekräftat giren genom att trycka /- 10 på autopiloten så ger piloten ratt/roderutslag och då förväntar den sig att se ett resultat från kompassen. Det resultatet uteblir av naturliga skäl, varpå piloten ger dig ett felmeddelande. Prova att lyfta loss piloten från sitt föste och vrida den åt rätt håll när den ska gira och se vad som händer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 31 Januari , 2010 Jag tror Cerberos har helt rätt i den han skriver. Autopiloten har ju en inbyggd kompass och när inte båten reagerar lär autopiloten bli förvirrad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe24 0 Postad 31 Januari , 2010 Jag tror inte att det där det som är flet har saker hamma och inte i båten nu.. och felt får jag alltså samma sekund som jag trycker OK.. men den kommer ihåg vart den skulle styra för den börjar jobba och vrider jag den till den kompas kursen så sluar den men den får sen gör den inge mer ändrar jag på GPS så gör inte autopiloten nå mer.. och det står error hela tiden efter ok på den och pipper hela tiden.. och GPSen skickar Crosstrackfel så snällt och låtit GPSen sickar alla komandon den kan även provar att bra sicka RMB för vad jag fattar av manualen så skall det räcka den innerhåller crosstrackfel,Bäring till waypoint,distans till waypoint,waypointnummer. jag har även en Nexus Server och ditt ser jag att kommer. jag får kurs och bäring och distans och vill vilken waypoint den är på väg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 31 Januari , 2010 Inte för att alls vara elak, men det skulle underlätta enormt om du ville sätta in lite punkter i meningarna. Det blir väldigt svårt att följa med i texten annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 31 Januari , 2010 Vilket felmeddelande är det du får, om vi börjar där..? EDIT: Stavning plus tillägg: Det finns vad jag vet endast 2 felmeddelanden du kan få i det här läget: Antingen - - - nm eller Err nm Det första innebär att piloten inte får några nav.data fr plottern och tyder på felkoppling alternativt att inte plottern är konfigurerad att skicka rätt data, medan det andra tyder på att inte plottern har någon fix. EDIT 2: Kollade min manual för piloten och kan inte se hur man skulle kunna lyckas att koppla fel. Plotterns NMEA ut till autopilotens kopplingsplint nr 6 och plotterns NMEA - till plintens nummer 5. Borde inte kunna bli fel? Men.. vad jag kommer ihåg från när jag monterade min egen ST1000 var att dom siffrorna INTE var lätta att se utan förstoringsglas.. så möjligen kanske du gjort nåt fel där? Senast ändrad av KillerBoo | 31 januari 2010 | 17:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 31 Januari , 2010 Jag håller med KillerBoo, lite punkter och kommatäcken hade suttit som en smäck. Jag kollade också manualen. På sidan 47 i den engelska manualen finns en lista över vilka meningar som piloten accepterar. Det står också att, för att få piloten att styra i Automatic track mode som du beskriver så måste den få BÅDE crosstrack och bäring/distans till nästa waypoint. Har du de meningarna (finns flera att välja på, kolla sida 47) så ska det bli rätt. Du måste också vara inom 0.1 sjömil från tracken, altså spåret mellan waypoints. Här kan tänka att det kanske blir fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe24 0 Postad 31 Januari , 2010 Tack för alla svaren. Skall försöka bli bättre på punger och så. men får ha lite översende med sånt är dyslektiker men åter till problemet. Jo det finns två felmedelade --- och error jag har skivigt att det är error. --- då får det inget alls och jag får ju data och datan stämmer det står rätt grader den skall styra och så. nej och jag tycker inte heller det skall gå att koppla fel. Som det är koplat nu är edna sätte för att få data till den och det får den ju. Det enda är den andra kabeln den som jag har kopplad till jord men det tycker jag också skall vara rätt vet inte annars vad det skall vara. Men som sagt data in är ju den som måste vara rätt och den är ju rätt. Sen där där med vad den skall ha för data har haft allt som går att ha på påslaget och även förökt med enstaka saker där det förklarade jag före vändan.. den andra saken där har jag också funderat på om jag gör fel med. Jag gör som jag brukar göra där. skall försöka förklara men förstår inte hur man skall göra på annat sätt i så fall. Jag slår igång den på demo mod och väljer att båten skall gå i 5knop. sen då åker båten rakt fram då trycker jag på ett ställe en bit bort och väljer navigera till och sen endela gå till eller rutt till och väljer jag rutt till så gör jag ett par punkert till. men som sagt kan ju vara nått med att det inte fungerar i demo läga har inte fått nå svar om någon vet det. men ser ju ut att fungera få saker både till datorn och till en nexus server Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 31 Januari , 2010 Det kan bli problem om du skickar för mycket, och det kan bli problem om du skickar för lite. Prova att ha bara XTE och RMB aktiverade. Error betyder bara fel, du får inget annat felmeddelande? Ingen sifferkombination eller någon kryptisk text? Prova att lägga den första waypointen väldigt nära båten, bygg sedan på med ett par till så att båten verkligen ligger på linjen innan du trycker på piloten. Jag har läst manualen och på din beskrivning så gör du, så vitt jag kan se, rätt. Prova också att vända på NMEA-kablarna, du kan inte förstöra något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe24 0 Postad 31 Januari , 2010 Jag har provat att skicka så lite som möjligt. ABP BWC då får jag 4grader fel för då är inte missvisingen med. sen bara RMB och då får jag samma gradtal på autopiloten som gpsen men alltid samma fel. och efter varje försök så gör jag även Autopiloten strömlös för annars kommer error direkt.. Och jag får bara error hade varit bra om den sagt nå mer. och har provat ellt i kabel väg allt annat får jag bara --- på den alltså ingen data in. så den biten tror jag är ok Och har försökt lagt förs waypointen väldigt nära bra någon meter men alltid samma sak. funderar på att filma av allt så ni kan se hur jag gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser