Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Simon060606

Hjääälp MD 32, Axeln har sig!

Rekommendera Poster

Behöver hjälp med min motor, håller på och plockar isär motorn som är så förbannat tråkigt.

På något sätt så har hela axeln låst sig och det går inte att få den att snurra på något sätt?

Har använt det mesta men de går inte så nu håller jag på och plcokar isär motorn, och fråga här på forumet.

Den har blivit kortsluten under en stund, men tror inte att det har med den saken att göra

Är det någon som har stött på det här problemet?

Berätta vad ni tror eller ännu bättre någon som vet problemet?

Tacksam för alla svar.

//Mvh Simon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till båtdårarnas paradis!Flört

Av det du skrivit har jag lite svårt att förstå vad du menade när du skrev kortsluten under en stund. Om det du skrev betyder att motorn skurit/nypt/fastnat är jag med, annars inte.

Din motor är ju ingen duvunge precis den tillverkades väl i början av 70-talet. Men därför inte på något sätt dålig. Emellertid måste jag ställa en fråga. Går det att få tag i delar/packningar till den fortfarande?

Men det var inte ovan du frågade om. Utan vad det kan vara för fel och då svarar jag att det kan nästan vara precis allt från att den skruvit/nypt och nu fastnat eller att vevaxeln rostat fast eller att något i ventilmekanismen fastnat, någon vattenkanal läckt in vatten i blocket vilket gjort att någon del eller delar rostat fast det är bara att fortsätta gissa.

Ifall du skriver lite vad som hänt, hur länge motorn sedan varit förvarad, i vilket skeende vevaxeln inte längre gick att få runt. Så kan säkert någon i forumet hjälpa dig vidare. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan vi river hela motorn så kolla så att inte växeln ligger i. Kanske ett reglage som kärvar.

Är det inte det så börja från axeln och jobba framåt. (för det är väl ett backslag vi pratar om)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar =)

Jo det någonting sånt är det.

Den har stått utomhus ett tag men oljan o allt ser riktigt fint ut, vet inte om det spelar någon roll,

för ca två veckor sedan så kunde jag dra runt med handkraft. sen stoppade jag den i båten och då gick den inte runt alls, kan ha stått ute 2 dagar.
plockade isär den, försökte dra runt den med verktyg men de gick inte alls, den rör sig inte.

Va ska jag behöva göra om det nånting nu som har rostat fast?.
Jag har börjat att lossa på topp locket, för att se hur det ser ut.

Vad gör jag om den har nypt eller fastnat? nått sätt att kunna kolla på de ?

Mvh S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir lite förvirrad, Vilken axel pratar du om. Är det propelleraxeln eller vevaxeln. Nåväl har du inte instruktionsmanualen så finns den här

http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/SE/SV-SE/MARINE_LEISURE_ENGINES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES/Pages/out_of_production_engines.aspx

Behöver du sprängskiss så söker du här

www.marinepartseurope.se

Tror du behöver ge mer info

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kortsluten? En tanke, långsökt kanske, är att bendixdrevet i startmotrn fastnat och låser svänghjulet/vevaxeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...