nemtrix 19 Postad 28 Januari , 2010 Hejsan! Jag köpte en gammal evinrude 2hk som jag ska ha på jollen. Håller på att fixa till den lite och har nu stött på patrull. NR1 Jag lyckas inte lägga ur växeln. Borde inte det gå att frikoppla propellern med spaken på framsidan av motorn. Den det står fast, start, stopp på. Har inte startat den än, men tycker man borde kunna snurra på propellern utan att svänghjulet snurrar. NR2 Ska det inte finnas ett styrhandtag på motorn? NR 3 Hur byter jag impeller på aset? Bilder finns på min blogg. MVH L http://goamoa1.spaces.live.com/ Senast ändrad av nemtrix | 28 januari 2010 | 22:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 977 Postad 28 Januari , 2010 NR1 Spaken är ett gasreglage som dessutom fungerar som avstängning (läge STOPP) något friläge finns inte på dessa små motorer. NR2 Det har säkert funnits ett styrhandtag från början. Borde finnas ett skruvhål som Du kan utgå ifrån när Du fixar något eget. NR3 Om motorn är vattenkyld så sitter impellern längst ner i riggen ovanför växelhuset. Kolla på nätet efter sprängskisser för vidare info. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 29 Januari , 2010 super, tack för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 29 Januari , 2010 Så små motorer brukar vara luftkylda så leta inte alldeles för länge efter en impeller. Enklast är väl att se om det finns ett vattenintag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 977 Postad 29 Januari , 2010 Det luriga är att många luftkylda motorer ändå brukar ha någon form av vattenkylning av avgaserna. Så försök hitta en sprängskiss eller kolla med Marinshopen i Älvsjö Stockholm. Skriv av motorbeteckningen från ID-plattan på sidan av motorfästet så kan Du få fram både ålder och motortyp från deras hemsida. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 30 Januari , 2010 Skulle idag dra igång motorn. La i någon mm olja i cylindrarna för at ha smörjning. Blandade 2-3% olja i soppan. Men jag får inte igång den. Det kom rökpuffar ur avgasröret efter en stund men inget mer. Blev trött och gav upp. Vad är nästa steg? Lossa förgasaren? hittade någon sorts dräneringsplugg på förgasaren och där kom det ur rent bränsle. MEN det läckte även ut bensin från någonstans på förgasaren. inte mycket men någon droppe då och då. Vad göra? Är det någon ide att rota vidare eller ? Känns ändå som om det inte kan vara så komplicerat! MVH L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 30 Januari , 2010 Jag har en Johnson 2HKr från -80. Den har högfarts och lågfartsmunstyckereglage på fronten samt choke och ett rejäl spak som ger stop åt vänster och maxgas åt höger. Munstyckena kräver att man är lite av maskinist för att ställas in rätt så motorn får rätt blandning. Hela gasanordningen påverkar både tändning och gasspjäll. Kanske är det samma motor du har? En okomplicerad konstruktion som du borde få igång om den inte är alltför skadad av tidens tand. Jag har använt den bara lite för jag har haft den som nödmotor ifall stora motorn skulle stjeka vilket hänt några gånger under åren. Men även denna lille Johnson 2HKr har strejkat pga dåliga brytarspetsar som jag bytt en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 30 Januari , 2010 Jag tror min är äldre än 80. fått fram 1965 men har inte en aning om det stämmer. Dock sitter det en ratt fram på motorn som man kan skruva på. Förstått att det har men bensinen att göra. Så hur vet man att den står rätt. Skruva 1 mm och dra några gånger? Måste hur som helst hitta vart det läcker bensin. Du kan se bilder på motorn på bloggen! Ska ut imorrn och provdra lite till. Fortsätt med tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 30 Januari , 2010 Kollade dina bilder och såg att den är mycket äldre än min. Men är det en 2 Hkr motor? En bekanting hade något liknande på 60talet jag lånade ibland. Det var en 2 cylindrig Evinrude på 3,5 Hkr. Uppskattad då pga sin tysta gång och lättstartad. Pga 2 cyl borde din vara större än 2Hkr om inte den är ännu äldre Om inte du vill ha den som ren veteranmotor att skruva på är nog bojsten eller återvinningen ett bra tips. Bäst före datum är passerat för länge sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 31 Januari , 2010 Motorn är på 3hp och vattenkyld, 65 stämmer säkerligen. För övrigt identisk med min första motor, men det är en 64:a. Går den inte igång? Har du öppnat bensinkranen? Du får skruva på munstycket (lite mer än en mm.). Jag kommer dock inte ihåg hur det ska stå (är nog 30 år sedan jag körde med den) och har inte manualen tillgänglig. Här hittar du nästan allt om din motor: http://www.maxrules.com/fixtuneitup.html Det är tre sidor (sid 3 om impellerbyte) och länkar till sprängskisser. OBS! Motorn är inget as, det är en klenod! Senast ändrad av Flipper_510_HT | 31 januari 2010 | 18:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 31 Januari , 2010 Jo jag har förstått att den är gammal, rena kulturskatten. Här ska ingen motor sänkas, antingen får jag igång den eller så får någon som kan mer om motorer den. Tack för länken btw. Återkommer efter dagens dragande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Januari , 2010 Jag har en likadan. Den hade överhettningsproblem och en tank som inte var rengjord liksom förgasaren. Det är tunna kylkanaler som ska hålla motorn lite lagom varm. När en sån kanal sätts igen på fel ställe kan det bli en ånggenerator just där som innebär att den dels inte kyler precis där ger ångpuffar som stör övrig kylning också med det övertryck som ångan ger. Det kan då se bra ut så länge man kör motorn i lågfart, t.ex hemma i en hink, men sedan när man kört några minuter med högre effekt stoppar skvallerstrålen nästan helt eller puffar ånga och motorn kan värmenypa. Sen startar den när den är kallt igen. Felet kan vara svårt att finna och i mitt fall fick en igensatt kylkanal borras upp. Kolla först om du har gnista på stiften och att bensin rinner fram till förgasaren. Prova gärna med att spruta in lite bensin i insuget och provstarta. Motorn är av bästa kvalitet och från den tiden då tillverkningen i Östländerna inte störde marknaden. En motor att så småningom ställa sig i kö för Auktionsrundan på SVT. Men vänta några år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 31 Januari , 2010 Hur ska skruven till munstycket stå? I mitten? Ska ut snart och se om jag inte kan få igång den! Vet du vart man kan köpa reservdelar i Sverige till den? Farsan tipsade om någon firma här i götet men minns inte vad den hette! MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Januari , 2010 Jag tror inte det är så viktigt hur skruven ska stå. Mitten är nog bra att börja med. Det är nog för att få bra tomgång men jag har för mig att den stänger bränslet mer när den är inskruvad. Impeller fanns hos en marina i Göteborg har jag för mig. Fråga hos närmaste Marina. Det kan finnas på lager om du har tur. Den behöver kanske inte bytas. Den är av den hållbara sorten där bladen inte böjs så mycket. Den är rätt lättmekad men provstarta först. Kyler den inte får du börja skruva. Eller om du inte har gnista på stiften. Skruva ur stiften och lägg dem mot godset så ser du om det blir blå gnista. Då är det OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 31 Januari , 2010 Nu har jag varit ute i boden och tränat högerarmen igen. Det kommer rätt mycket rök ur den men annars händer inget. Har nu skruvat isär förgasaren för at se om det finns något fel där men med mitt ovana öga ser allt iaf helt och rent ut. Tänk om det andå fanns elstart!!!!! Man tröttnar fort på att dra. Gnista finns men om den är korrekt vet jag inte men det gnistrar tydligt aif. Vad är nästa steg? Startgas? Kompprov? Känner mig lite som han i S.O.S som försöker starta sin utombordare tills ambulansen kommer. Och med en sista spark lyckas starta motorn. Ska jag chocka hela tiden? eller blir den bara sur då? Byta tändstift? Mera råd för jag tänker inte ge mig än!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Januari , 2010 Har du startgas så spruta in i förgasaren. Annars kan du ge den en tsk direkt i tändstiftshålen eller om du kan spruta en fin stråle i förgasaren (eller i insugsljuddämparen om den sitter på). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 31 Januari , 2010 ska se vad jag hittar i förrådet. återkommer senare!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 31 Januari , 2010 Börja med ett halvt varv ut på munstycket, ta sen ett kvarts varv i taget och testa. Torrkör inte motorn i förrådet, då bränner du impellern. forgus, finns det verkligen en skvallerstråle? Har för mig att vattnet blaskar ut tillsammans med avgaser genom tiotalet små hål på baksidan av riggen. Senast ändrad av Flipper_510_HT | 31 januari 2010 | 18:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 31 Januari , 2010 Jag har ställt en hink med vatten som riggen står i. Jag har hittat hål längst ner antagligen vatten intag. Sen finns det småhål som det kommer avgaser ur lite längre upp. Sen typ vid vingarna strax ovanför propellern sitter det ett större hål som det kommer avgaser ur. Ska ta en bild på riggen. Såg nu att det saknas lite skruvar här och var. Misstänker att någon för väldigt länge sedan försökte laga motorn, Eller så lagade dom något. Nu har jag iaf riskerat livet i en snöstorm för att komma över startgas. Ska ut så fort barnen sover och montera ihop och försöka iaf få något läte ur den. Skruven med spetsen på. Är det munstycket det? Den går endast att vrida ett halvt varv, sedan sitter det ett stopp. Jag som altid fått igång gamla dieselmotorer, men på bensin är jag helt grön. Nåväl, återkommer med startgasexprimentet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 31 Januari , 2010 föresten vad är flötet till i förgasaren?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 31 Januari , 2010 Skruven är ju egentligen inte munstycket utan nålen i munstycket. Nu när du säger det så är den nog begränsad till ett halvt varv, öppna den så mycket det går. Flötet = flottören gör att förgasaren stänger bensintillförseln så det inte flödar över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 31 Januari , 2010 Jag tror att det är godnatt för denna motor. Öppnade en lycka på avgassidan och såg att båda kolvarna har en varsin rejäl repa i kolven! Dock verkar ringarna hela. Sen öppnade jag topplockspackningen och såg att den var i 2 delar. Även 2 topplocksbultar var gängpaj. Någon har med all säkerhet försökt fixa motorn men gett upp. Jag har tvångsmatat den med startgas men den ger inte ifrån sig ett ljud. Vad tror ni! Det känns som det är dags att sluta medan det inte kostar. En elmotor kostar 1600 och duger gott om man ska se det ur bruksyfte för min son och hans gummibåt. Någon som vill ha sista ordet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 31 Januari , 2010 Tycker det var bra kämpat av dig. Hade själv försökt om den var min. Jag uppriktigt beklagar att mitt förslag om bojsten eller återvinning var riktigt. Den motorn var nog den bästa 3 Hkraren -65. Men det var för 45 år sen och tekniska prylar slits och tidens tand gör sitt. I mitten på 60 talet kunde man jämföra den med hopplösa monster som Husqvarnas liknande vars oljud ringer mig i öronen än när den väl startade och högerarmen fick vila en stund. Då var Evinrude att föredra. Nu dålig jämfört med moderna motorer. Jag har en elmotor (Minnkota Endura 36) och den är suveränt bra att starta och stoppa med samt tystgående. Men tänk på att den tar mycket ström och det kommer att bli ett fasligt laddande och batterikånkande för dig. Och aktionsradien blir inte så stor på en laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Januari , 2010 Jo det stämmer att avgaserna också sprutar ut med vattnet så det är ingen distinkt stråle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 1 Februari , 2010 Någon som vill ha klenoden innan jag tar den till containern på jobbet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Februari , 2010 En reservdelsmotor är ju inte fel. Men du bor inte i Göteborg väl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 1 Februari , 2010 Nja, jag bor i Nol men jobbar ofta runt om i staden, kan slänga in den i jobbarbilen så kan vi mötas upp om du vill. Maila mig på lars.andreasson@presto.se Så löser vi det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 1 Februari , 2010 forgus, jag såg nu att du redan mailat. Ringer dig imorrn. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Februari , 2010 Trevligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser