Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Alf_Von_Sil

10" Plotter för 5.000 SEK IPAD från Apple?

Rekommendera Poster

Nya IPAD från Apple med en 9,7 platt tablet som har inbyggd GPS och kompass verkar hamna på ca 5.000 SEK.

Känns som man får mycket plotter för väldigt lite pengar, som dessutom går att använda till mycket annat.

Känns ju som ett köp, för mig som är Apple freak.

Mer info här
http://www.idg.se/2.1085/1.289342/ipad-ar-har

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar också vara spänd på deras grejor. Men jag skulle nog kolla hur den fungerar innan med tanke på hur bra gps enheten är i iphone dom verkar ju vara ganska lika i övrigt. För i den så är den ju helt obrukbar i prinsip tappar sateliter långsam uppdateringsfrekvens m.m. men vi håller tummarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5 tusenlappar gäller nog inte i Sverige.. Finns det nav.prg som är kompatibla med iPad??

Annars är det en jäkla dyr lösning om man bara kommer åt GPS-funktionen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med makke_the_muss, om gps:en är lika dålig som i iPhonen så är den obrukbar för detta ändamål..

Tydligen ska de flesta program som fungerar till iPhonen fungera med denna, vilket gör att man kan ladda ner program från iTunes.
Där finns t.ex. iNavX som är till för att ha på sjön..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Priserna är inte klara för Sverige än. Men gissningsvis så sägs det börja runt 5.000 SEK med moms. Och det är ju rätt billigt för 10 plotter. Om man inte vill ha en PC med GPS puck då förstås?

Har aldrig kört Iphonen med sjökort, det var ju tråkigt att den var så dålig där. Men vi får hoppas på bättre antenn möjligheter då IPAD är större än en Iphone, men antagligen är det väl samma hårdvara i den som i en Iphone och man blir besviken?

Hoppas nu okså det är riktigt bra batteritider också och möjlighet att koppla in 12v i den. Kommer ju också lagomt till sommarn.

mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska ha en sådan oavsett, ska bli kul att se hur den funkar som plotter. Som jag skrev tidigare; tänk en plotter med batteridrift (10 timmar) så man kan förbereda rutten i sittbrunnen tillsammans med familjen, diskutera olika färdvägar osv och sen när det är dags att åka är det bara att snäppa fast den vid vindrutan.

Hursomhelst kommer detta skaka om de traditionella plottertillverkarna, vilket behövs. Det är bara att jämföra utvecklingen i den mer konkurrensutsatta nischen bilnavigatorer mot den för plottrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det med läsbarheten i solljus med en dylik tingest?

Min Panasonic Toughbook kostar ca. 2.000:- beg. och fungerar utmärkt i både solljus och i den rätt tuffa miljön på en båt- den går också utmärkt att sitta med familjen i ruffen och planera rutter på- fungerar även som en -om än lite långsam- men ändå vanlig dator.Cool

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag är förvånad att ni är så missnöjda med gpsen i iphone. jag har en som jag använder i skogen bland träd och dylikt när jag springer och den tappar inte sateliterna oftare en vad min garmin handburna gör.

har ni gamla iphone eller 3GSen?

jag tror på nya ipad. har den lika ljusstark skärm som min mackbook eller iphone så räcker det lätt till att se i solen.

man kan ju ladda ner sjökort i den men det finns så mycket mer att andvända den till i båten. man kan kolla på TV få in radiokanaler som igentligen inte finns där man befinner sig. man kan köra spotify med tillgång till nästan all musik som finns. surfa på nätet kolla på semesterbilder betala räkningar mm mm

bara fantasin och appsen sätter gränserna.

det går att göra det mästa med den helt enkelt. Jag andvänder min iphone till det mesta och ipaden har ju större skärm utan att det blir som att släpa runt på datorn. 12v drift kan inte vara ett problem. det finns ju laddare till iphone så det lär ju även finnas till denna.

enda nackdelen som jag ser med den är att det inte går att skriva inlägg på MG. den rutan jag skriver i just nu kräver nämligen ett riktigt tangentbord. När jag kör i iphone kan jag logga in men när jag kommer till rutan där man skriver inlägg så blinkar bara markören och jag får inte fram tangentbordet på pekskärmen. detta måste MG kunna lösa då det går i inloggningsrutorna samt att många andra siter har löst detta.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

funkar säkert jätte bra men faktum kvarstår. det är en PC med allt vad det innebär med sega uppstarter, program som tuggar i oändlighet innan man kan börja jobba. virusprogram som äter halva datorns kapacitet, fel medelanden som ploppar upp titt som tätt mm mm.

Blir fortfarande lika förvånad varje gång jag lyfter locket på min macbook och den är igång på ett kick. inget som tuggar inga medelanden bara att börja jobba.

samma med ipone ingen nokia som tar enn halv dag att få igång utan den är igång när man har startat den och det fungerar.

det är mac som gäller i framtiden. det kommer mer och mer. bara folk får testat så inser dom att det är så mycket enklare. sen iphonen kom så har även mac datorerna ökat ordentligt i försäljning. detta för att folk testar.

once you go mac you never go back!

/D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jobbar på en tidning så jag använder Mac där, en fördel som du nämner är ju att det inte finns så mycket virus som kan ställa till det på Mac-datorer- men om det nu är som du säger att fler och fler börjar använda Mac så är dt väl inte långt borta att det kommer en massa virus även på Mac-arna.

Ett problem som jag har märkt är att vissa program inte finns för Mac och att de program som man måste köpa som regel är betydligt dyrare i Mac-version.

Annars så tycker jag det inte är någon större skillnad att jobba på Mac eller PC.

En del saker är bättre på Mac men en del är bättre på PC.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

All info finner ni här.

http://www.apple.com/ipad/

IPhonen fungerar väldigt bra i sol ljus, så det gör säkert denna också? Det bästa är att just detta inte är en PC med håddisk och annat tjafs.

Man kan tycka mycket om Apples produkter, men de brukar fungerar väldigt lättvindigt rakt ut ur boxen, och krånglar sällan.

Herregud, jag låter som en MAC taliban.. Men jag kör faktiskt Windfows på jobbet och hemma, även om det körs på hårvara från MAC. Enligt mig är den bästa PC´ n är just en MAC.

Hoppas detta blir en succe på sjön, så de tradionella sjökorttillverkarna måste sänka sina priser. De är orimligt dyra till vad man får och bara till ett enda användningsområde.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med PCP-Roger där.  Hoppas inte att Apples marknadsandel ökar, för då ökar säkert virusangreppen också.  Efter att i många år kört med pc så blev jag med en imac för ett halvår sedan, jösses vilken dator.  Såna där tramsprogram som diskrensning och defragmentering finns inte, de behövs helt enkelt inte.  Fast egentligen säger det väl sig själv att det fungerar bättre om datortillverkaren också är den som tillverkar programmen till sin egen apparat?  Någon sa att om man vill ha virus i en mac så måste man installera det Glad

Jag är i alla fall frälst och till sommaren blir det en liten macbook till båten också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suck en tråd med Apple fansOskyldig

Vad kan man köra för navprogram i en IPAD?

Det är säkert jättebra grejor, men personligen tycker jag det är roligare med Pc eller Win-Mobile.

Bara därför att det finns ett sånt jätteutbud av tillbehör och programvara från så många olika tillverkare samt oändligt många forum på nätet.

Lite som att diskutera att Ducati världens bästa motorcykel eller att AlfaRomeo är världens bästa bilFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har iPhone 3G och visst den fungerar när man är ute och springer.. dock inte lika bra som 3GS som har inbyggd kompass och vänder sig åt rätt håll.
Men den fungerar abslolut inte i t.ex. bil. Satte den jämte min bilnavigator (Garmin Nuvi 255wt) och jämförde. Den låg långt efter även i stadstrafik, visade fel och kom tillbaka om vartannat.. Då kan man ju börja fundera på hur det skulle vara ute i skärgården, i mer än 20 knop.. i alla fall inget man kan förlita sig på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är absolut inget Apple-fan. iPhonen är det enda i Appleväg jag har.. kör Pc hemma och på jobb och tänker inte byta. Lånade en Mac av en kompis för att testa några veckor. Är väl för ingrodd i Pc världen för att se några fördelar.
Visst har Mac:en sina fördelar, men inte tillräckligt för att jag ska byta. För övrigt tycker jag Apple styr alldeles för hårt i vad som får användas och inte användas i deras produkter. Inte konstigt att nästan alla iPhones är Jailbreakade.
Sen som någon nämde, priset. Det är inte bara iPhonen som är dyr, hela Apple utbudet är dyrt. Köpa en Pc för 6000 eller en likvärdig Mac för det dubbla om inte mer? Nä, håller mig till Pc ett tag till...
Sen en annan sak jag stör mig på hos Apple... om man ska lämna in sin iPhone på lagning, så får man en annan lagad telefon tillbaka. Alltså inte sin egen utan någon annans som de har lagat. Kunde ju i alla fall fått en ny, om man inte fått tillbaka sin egen.
I och med detta funderar man ju på hur det är i det övriga Apple sortimentet..

Men trots detta älskar jag min iPhone.. konstigt va?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja det finns i alla fall mer program att ful tanka till pc men om man är bered att betala för programen så tror jag inte att det nämnvärt dyrare till Mac.

finns sjökort till den men jag vet inte vad det kostar. jag har för mig att macsea fanns både till mac och pc och fugavi kan jag tänka mig fungerar men jag vet inte hundra.

som nån skrev att mac skule vara dyrare håller jag inte med om. vist man kan gå och köpa en billig pc på elgiganten men köper jag en macbook för 10-15tusen så har den lätt prestanda som är bättre en en pc för samma pengar. det enda skillnaden är att mac inte säljer billiga halvbra datorer utan köper du en så är den det senaste och den är bra. alla har riktig ljusstark ledskärm med lång batteritid de har ett skal av riktig aluminium som är betydligt mer påkostad och hållbart en dom flesta billiga PC betydligt mer funktionssäkra mm mm

sen är de snygga och ser lite stilrena ut. inget smäck.

Att ha en PC är som att köra volvo. det kostar mer en det smakar men endå ska alla svenskar ha en trots att den är helt opersonlig och tråkig.

att ha en Mac är som att köra Audi eller BMW lite bättre mycket snyggare och mycket mer personligt.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade du frågat mig för ett halvår sedan så hade jag nog sagt njaeeee.  Nu är jag såld.  Låter som en mac-försäljare va? Glad Datorn har funkat klockrent utan det minsta lilla fel eller avbrott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar prisvärt- En tanke bara. Hur är det egentligen att använda touchpad när man str och navigerar, zooma in, zooma ut, flytta kartbilden under färd? Har ju använt dena teknik i mina PDA´ er dagligdags dom senaste åren men har vissa tvivel till att detta funkar rent praktiskt i en båt med blöta fingrar, stressiga situationer etc. Känns för mig bättre med rejäla knappar.

Är i alla fall på väg att byta min Garmin 192 mot ngt nytt, snabbare.

Vad säger ni som använder detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

funkar den lika bra som iphone så kommer det fungera. har haft min mycket ute i fukt när jag springer i skogen och den ligger i fickan så blir det ibland kondens och regnvatten på den men pekskärmen funkar bra endå. men den fungerar inte med handskar.

/D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hade du haft mac hela livet och nån kommit och försökt pracka på dig en PC hade du förmodligen varit lika skeptisk. det är nog en vanesak. gör som jag lägg den trötta pc:n på hyllan en månad så ska du se att du blir frälst du ocksåFlört

Jag har jobbat på en firma som reparerade telefoner och jag vet att även Nokia och Ericsson gör på det sättet du beskriver. att du får en annan lagad tillbaka är bara för att du skall få den snabbt. så fort de konstaterat att det är ett fel på telefonen så skickar dom dig en utbytestelefon direkt. sen har dom tid på sig att laga din. vi bytte nästan altid ut skalet knappar mm mm på telefonerna så att när kunden fick den så var den som ny. det enda som var kvar var kanske kretskortet och lite prylar i. programvaran byttes ut mm så tekniskt sett så får du en ny telefon i de flesta fall finare en den du skickade in.

/D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligtvis, så har du rätt om att det är en vanesak. Men jag har ingen trött pc.. en riktig arbetshäst som klarar det mesta. Fick köpa nytt chassi då det gamla blev för varmt för grafikkort och processor.. Förvånad  Plockar ihop mina datorer själv.. det blir bäst.
Just det har jag fattat att det är svårt att göra med Mac...? Inte mycket man kan göra själv..

Då man har rätt så mycket personliga saker, listor, bilder, musik, m.m m.m... i sin telefon som man inte vill bli av med, så drar i alla fall jag mig för att lämna in den till Apple.
Har flera program som inköpslistor osv... som man inte kan göra backup av i datorn.
Alla resultat i spelen försvinner....

Knäckte glaset på min för 4 veckor sedan, har inte vågat lämna in den. Ska lämna den till ett annat företag som jag hittat. Det blir billigare dessutom.. 900kr för att bara byta glaset (får den samma dag), istället för 1400kr och utbytt telefon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen ide att argumentera med MacoHolics.... som att argumentera med en kvinna!Cool

Man kan inte vinna fast man har rättFlört

Bara titta på designen på mac... eller ge en kvinna en rosa ipod-nano och se hur ögonen börjar tindra.

Tycker designen på mac är enkelspårig .... med en pc kan man ju välja om man vill ha design som en porsche eller en rysk snabbtelefon.

Nä Mac är för kvinnor och annat folk... PC är för riktiga Män med tekniskt intresseFlört.

Motsvarigheter till ipad har ju funnits som Pc i evigheter Apple är alltid tvåaSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad är det för firma som lagar den så billigt? kan vara bra att veta om det skulle hända nått.

/D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ha ha Skrattande

För riktiga män eller kvinnor låter jag vara osagt men för folk som vill ha en dator som fungerar bra och startar snabbt inga felmedelanden och tugg med anti virusprogram mm så fins det bara Mac.

det är klart riktiga män kan ju mecka så dom kan likaväl ha en PC som en trött gammal volvo som knapt startar på morgonen. men så klart är man en riktig man så hämtar man startkablar och puttar bilen intill grannens BMW/Mac och får hjälp att starta denGlad

post-10007246-1394236228,4062_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast i ärlighetens namn Yammamoto.. när använde du senast en PC..? Verkar som det var på Win95/98-tiden. Min nya laptop (som inte på något vis är en värsting) trycker jag på knappen och medan jag lägger in snusen så startar den och är klar för användning. Betr sega AV-program så visst finns det såna, men det finns också resurssnåla diton. Mac har jag testat nån gång och visst var man lite sugen för några år sedan när PC faktiskt var underlägsen en Mac. Det som avskräckte var alltid priset. För samma pengar kunde man ju byta daator ett par gånger och på det viset alltid ha det snabbaste för tillfället. Tråkigt också är att Mac är diskriminerade på väldigt mycket. Navigationsprogram tex, hur många finns det att välja på till en Mac? Och hur många till en PC? Vidare spelar jag onlinepoker för att dryga ut en deltidsinkomst och inte många siter erbjuder en Mac-klient.

Många gnäller på att PCn (eller eg Windows) krånglar, hänger sig osv. Javisst, det var nog mer sanning än något fram till att XP gjorde sitt intåg. Nu, med Win7 så känns det minst lika stabilt som vilken Mac som helst.

Jag är vare sig PC-fanatiker eller Mac-hatare men ska man jämföra de 2 så varför inte jämföra med dagens mått, istf gårdagens?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min enkla tanke på detta att den är ju enkel att fuktskydda eftersom den inte verkar ha fläktar och då kan man ju ha den ute på pulpeten och inte behöva ha den i ett fönster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

verkar bra också att den inte har hårddisc. då tål den stötar bättre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågann är hur många timmars batteritid den egentligen har. Den tid dom angett (10) gäller säkert bara när inte den arbetar så mycket.

Tänk också på hur mycket den drar om den går att koppla in på elnätet, vilka energisparlägen har den?

Kan säkert vara bra om man inte åker så långa stunder och har gott om el - i motorbåtar tex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...