janan3 0 Postad 26 Januari , 2010 jag har en Finmar Seacabin som väger ca 640kg inombordare och skall konvertera den till utombordare och undrar om många hästar ska man ha för en sådan stor båt så att den rör på sig ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 28 Januari , 2010 Jag vet inget om den båten, lättdriven, tungdriven osv. Med den vikten gissar jag att den är under 6 meter lång och kanske drygt 2 m bred och antar att den är helplanande. Du bör nog inte räkna med att ha en mindre motor än 80 hk som kanske ger en toppfart runt 25-29 kn och en ekonomiskt marschfart om 18-22 knop utan alltför tung last. Har du krav på högre toppfart, lastar ofta tungt, vill dra vattenskidor eller dyligt, måste du räkna med 90-115 hk. Då kan du få en båt som toppar 31-35knop, lättlastad och om den är normalt lättdriven och skrovet är byggd för dessa farter. Detta är mina spekulationer. Vilka är måtten? Plattbottnad eller djup botten? Vad har du för motor idag? Vilken är dagens toppfart och marschfart och vid vilka varv? Vilken fart önskar du på topp och i marschfart? Många frågor som måste besvaras för att ge ett vettigt svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janan3 0 Postad 28 Januari , 2010 Fabrikat:Finmar ModellSeacabin Längd ö.a.5.7 m (19 fot) Bredd 2.2 m DjupAnt. kojer2 st Bränsletank170 liter SkrovtypPlanande Ruffhöjd 1.3 m Motor B20 Motor hk130 hk Toppfart35 knop Drivmedel Bensin Tillverkare Finmar Yards Oy Sitter ingen motor på den just nu, skall noga köpra med en utombordare ! Senast ändrad av janan3 | 28 januari 2010 | 18:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 28 Januari , 2010 Då blir nog en på 100hk bra och borde ge samma prestanda eller tom lite mer som en inombordare på 130 hk. En 80 hk borde ge drygt 30 knop på topp, lätt lastad. Så spannet 70-100 hk kan passa beroende vilka behov du har och inte minst plånbok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janan3 0 Postad 29 Januari , 2010 tack för svar. dags att leta efter en motor nu =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freppan_Columbina 0 Postad 29 Januari , 2010 Hästar o Hästar.... Det viktigaste kanske är riggen! Jag själv har vet inte hur båten ser ut. Med det viktigaste är att du vet om du ska köpa en motor med lång eller kort rigg!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 30 Januari , 2010 Visst, köp en 2 hk med lång rigg, det blir bra! Givetvis måste man veta om man ska ha lång eller kort rigg. Men att påstå att antalet hästar inte spelar så stor roll det håller jag inte med om. Ska man ta med några vänner ut, så kan det vara rätt kul om båten kommer upp i planing någon gång. Så det inte tar 3 timmar ut till favoritön istället för 20 min.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 31 Januari , 2010 Ca 100 hk låter väl lagom och lång eller kort rigg väljer man ju själv eftersom det handlar om en ganska ordentlig ombyggnad av båten. Men det finns väl ingen anledning att välja annat än lång rigg. utbudet av långriggade motorer är ju enormt mycket större än kortriggade. Sedan kommer ju motorn upp en bit från vattnet vilket är en klar fördel. Hur skall du anpassa båten för utombordare? Bracket eller börja såga i akterspegeln och bygga motorbrunn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freppan_Columbina 0 Postad 31 Januari , 2010 Jag trodde att detta var ett seriöst forum..... Med tanke på att båten var 19 fot så är väl kanske en 2 hästars något lite!?? Jag hoppades att mäniskor på detta forum hade lite mer innanför pannbenet än att komentera ett innlägg på detta vis. Det jag menade med mitt innlägg var att om du hänger en kortriggad motor på en båt som är avsedd för lång rigg kommer du alldrig att få båten att gå specielt bra oavsett häst antalet på båtmotorn! Så.... Nu kanske även du förstår hur min tanke var. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stortrissen 0 Postad 31 Januari , 2010 Dock är ditt inlägg helt meningslöst Freppan_Columbina. Om man läser tråden från början (om man är läskunnig) kan man utröna att tråden handlar om en person (janan3) som vill bygga om sin båt från innombordare till utombordare!!!! Då han inte har något fäste för utombordsmotor på båten nu spelad det följdaktligen inte någon roll om han väljer en kortrigg eller långrigg. Då han ändå skall bygga ett anpassat fäste/bracket till denna nya motorn skall man skriva inlägg och sedan bli arg för att folk inte skriver seriösa kommentarer kan man i alla fall ha läst tråden korrekt.. tycker jag.. Rätta mig gjärna om jag har fel! MVH. stortrissen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torna 0 Postad 28 April , 2010 jag har en finmar seacabin. förr hade ja en chrysler 318 med aq270 drev. båten gick utav bara fan! 42 knop! åh nu har ja stoppat i en nyrenoverad chrysler 360 på 265hk så ska bli kul o se hur den går. (bara jag får motorn o gå som den ska!!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser