Stream 1 Postad 26 Januari , 2010 Jag använder en Garmin 420 GPS på båten. Idag så får den ström via ett 27mm eluttag (cigarettändaruttag) som sitter inne i båten. Jag tar loss GPS:en då jag inte använder den och förvarar den hemma eller i båten. Nu ska jag koppla ihop VHF-radion med GPS:en. För att slippa två sladdar - en till cigguttaget och en till VHF:en - skulle jag vilja ha alla ledare i en och samma kontakt. Därför undrar jag om det skulle gå att byta ut 27mm eluttaget mot en DIN-kontakt med flera poler? Jag vill alltså ha både ström till GPS:en och signal till VHF:en i samma kabel/kontakt, med möjlighet att snabbt koppla ur GPS:en och ta in den i båten. Tips på hur jag löser detta på bästa sätt tas tacksamt emot. Senast ändrad av Stream | 26 januari 2010 | 19:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 26 Januari , 2010 De Garmin gpser jag har sett har en kontakt på baksidan med sladd med lösa ändar, anslut dom fast i båten, Tag ur kontakten från GPSen när du tar hem den. Skydda GPSkontakten, när den är uttagen, för väta. Ingen DIN eller glappig cigarettkontakt behövs. Så gör jag. Men visst kan man ta vilken flerpolig kontakt som helst, bara den tål klimatet. http://lasselundell.se/page2.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 26 Januari , 2010 Tack för en bra idé, så får det bli. I kabeln från VHF:en har jag: GPS (röd) GPS GND (svart) GPS OUT (grön) Från GPS:ens kabel har jag: NMEA OUT (blå) NMEA IN (brun) Både VHF och GPS får ström via egen anslutning. Hur ska jag koppla kablarna ovan? Senast ändrad av Stream | 26 januari 2010 | 22:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 Januari , 2010 Om GPS GND och GPS OUT i VHFen är NMEA anslutningar skulle jag koppla så här. Kolla i VHFmanualen. GPS GND (svart) till GPS 12 v minusmatning GPS OUT (grön) till GPS NMEA OUT (blå) Se sid 7 http://www.garmin.se/files/garmin/manuals/3307_InstallationInstructions_EN_526_1.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 27 Januari , 2010 Man tackar - nu fattar jag. Hur gör jag bäst anslutningarna? Lödtenn och lödkolv? Vad ska jag tänka på? /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 Januari , 2010 Löda är bra. Därefter smeta på vaselin, trä på krympslang. Helt vattentätt, löda och gjut in i plast eller epoxy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser