Gå till innehåll
torsdag 25 december 2025
Bedrovad

Volvo Penta 700 problem

Rekommendera Poster

Hej och tack på förhand! Det är så att jag har köpt en volvo penta 700 och är inte alls duktig på motorer. Jag har nyligen separerat från min man och behöver hjälp med min båt. Problemet är att den är mycket trögstartad och att den ibland bara dör när jag gasar. Motorn går mycket konstigt när jag gasar på då den går upp och ner i fart som en jojo. Jag har köpt ett nytt batteri så jag tror inte att det skall vara det som är problemet. Jag är mycket tacksam för alla svar och all hjälp som jag kan få. Med vänliga hälsningar Bedrövad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Det är en lurig nöt att knäcka då det kan bero på många olika saker. Om samtliga symptom kommer ifrån ett enda fel så skulle jag sätta satsa mina slantar på tändningen eller förgasarna. Varvtalet, går det mellan 2 olika lika distinkt som att slå en strömbrytare av o på? I såfall är det med största sannolikhet en cylinder som slår igen o kommer igång igen. Jag antar att du har 3 förgasare på den. Då kan det vara en förgasare som är knas (skit?). Men mest troligt skulle jag tippa på tändningsfel på en cylinder. Du har ju en 3 cylindrig Konig motor på 900cc i din som är lite speciell då i form av vevaxelstyrt insug. Ganska bra sätt egentligen att kontrollera insuget på. Men motorn har också ett rykte om sig att ha en opålitlig elektronisk tändning. Jag skulle nog därför försöka kika på tändningen först. Tändspolar och sedan givare o elektronikboxen. Detta kan kosta skjortan, förlåt blusen var det ju. ;-) Prova att hör med marindepån om de har fungerande grejor från skrotade motorer innan du hör med Emilssons. Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael

Kom på att du bör nog allra först börja med att byta tändsiften ifall de är annat än nya. För att felsöka tändningen så kan en stroboskoplampa (tändinställningslampa) vara till stor hjälp. Kopplar du in den på en cylinder i taget så borde du kunna se ifall tändningen uteblir. Nu vet jag inte om det är CDI eller elektronisk tändning du har i din motor. Är det så att det är tändningen så switchar du plats på tändspolarna. Inte bara tändkabeln utan även strömkabeln in i spolen. Sedan testar du o kör med lampan inkopplad igen. Dyker felet upp på en den andra cylindern som fick den spolen som tidigare hörde hemma hos den cylindern som slog igen, ja då är det tändspolen. Annars finns felet i givarna eller i boxen. Det är troligtvis möjligt att även byta plats på givarna o göra samma procedur igen för att se om de är okej eller inte. Om de är ok så måste det sannolikt vara boxen som är knas. Men passa på o kolla på alla kablar så det inte finns något glapp eller sönderskavd isolering på dom. Ibland händer det att klåpare är på elen o sätter inte fast kablarna som det ska sitta efter sig så att de skavs sönder av svänghjulet och man får dylika problem. Kontakter/anslutningar kan vara oxiderade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gäst

Volvo-motorn kan vara svarstartad och stanna vid gaspådrag för att det inte finns någon choke. Däremot finns accelerationspump som sprutar in extra bränsle om man gasar snabbt. pröva följande: För gasreglaget ganska snabbt till full gas, med knappen för friläge intryckt. Starta sen motorn. Då startar den nog och går på tomgång. Om den dör när du gasar, så gasa snabbt så sprutar det in mer bränsle, så går den vid ett högre varvtal. När motorn blir varmare behöver den inte extrabränslet utan brukar gå bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...